8 860 läst ·
37 svar
9k läst
37 svar
Vedpannans framtid.
Hur kan du få markvärme för 20-50000 kr ? Jag har en kombi anläggning sen några år hade veden sen tidigare men blev för lat och borrade och nu eldar jag ibland om jag har lust anläggningen växlar själv mellan vp och ved men kostade bra mycket mera än vad du skulle få ge. Tycker inte det är nått problem att elda men måste man varje dag blir det lite jobbigt och det kostar så pass lite att driva en vp framförallt om man eldar dom absolut kallaste dagarna när kompressorn går hela tiden.putte82 skrev:Kul med alla svar. Lite repliker.
Har normalt absolut inga problem med pannan och justerar inget. Några minuter efter tändning så syns inget annat än värmedaller ur skorsten.
Ja det är vansinne att investera i en vedanläggning och bara köra några år. Min tanke var att köra tills kroppen inte ville längre. Dvs typ 40-50 år. Anläggningen har kostat ca 40 tusen. Min tanke var att skapa en anläggning som behövde eldas en gång per dygn vid -20. Vilket säkert funkar(har inte huset fullt klart ännu med ftx och lite isolerfix kvar).
Att installera markvärme kommer kosta 20-50 tusen beroende på hur jag gör. Då kommer jag ha en anläggning som är väldigt ekonomisk, bekväm och roligJag tycker elda är kul. Men inte alltid, tex när man kommer hem sent och bara vill i säng. Sedan vill man ju åka till fjällen titt som tätt och åka skoter/skidor och då drar elräkningen iväg när elpatronen går igång. Där kommer markvärmen in. Jag behöver inte känna att det kostar så mycket att strunta i att elda ibland, eller åka iväg en vecka eller två.
Men som sagt, jag tycker utvecklingen fokuserar fel. Fokusera på minimera antalet turer in i pannrummet så kommer vedpannan bli mer långlivad! Får jag tid kommer jag göra en prototyp av vedpanna med vedmatning. Har redan iden klar.
Har hört att Nibe jobbar på en helt ny VP-prototyp som har cop mellan 8-10. Den ligger ett antal år fram i tiden så visst kommer anläggningarna bli bättre i framtiden.pelpet skrev:Håller med Xdigger, köp en rejäl laddning långved levererad hem, hyr en vedprocessor och kör en långhelg. Du klarar säkert 40-50 kubik på en riktigt lång helg.
I övrigt tror jag inte vedpannans framtid är särskilt ljus. Värmepumpar verkar utvecklas snabbt och dessutom gå ner i pris, liksom solceller.
Har egen grävare. Slang 5000-12500 beroende hur jag väljer att göra. Pump köper jag antingen beg l-l,frånluft,l-vatten och bygger om eller beg markvärmepump. Eller helt ny markvärmepump för 38000. Har ju redan tank med vvb samt elberedare i serie så behöver bara producera ca 25 grader för värmen(golvvärme båda plan, 30-40cm isolering överallt) sen spetsar elberedarn varmvattnet, ifall jag väljer bygga om l-l.smurfen72 skrev:Hur kan du få markvärme för 20-50000 kr ? Jag har en kombi anläggning sen några år hade veden sen tidigare men blev för lat och borrade och nu eldar jag ibland om jag har lust anläggningen växlar själv mellan vp och ved men kostade bra mycket mera än vad du skulle få ge. Tycker inte det är nått problem att elda men måste man varje dag blir det lite jobbigt och det kostar så pass lite att driva en vp framförallt om man eldar dom absolut kallaste dagarna när kompressorn går hela tiden.
Du lär nog få vänta många är innan cop blir 8. Om man jämför en 15 år gammal anläggning så skiljer nog inte cop så grymt mot en ny det är nog styren och cp som bidrar till en stor del av besparingen.Jannez69 skrev:
Dessutom finns fysikaliska lagar som omöjliggör ett ärligt COP som är väsentligt högre än dagens pumpar påstås ha. Så om inte professorerna på LTU inte var ute och cyklade fullständigt lär vi som sagt få vänta...
Det som gjort pumparna effektivare är sänkning av förlusterna i kompressor och pumpar sen har kringsystemen medgett allt lägre framledningstemp vilket även det bidragit till högre COP. Det finns tyvärr inte så förtvivlat mycket kvar att trolla med.
Det som gjort pumparna effektivare är sänkning av förlusterna i kompressor och pumpar sen har kringsystemen medgett allt lägre framledningstemp vilket även det bidragit till högre COP. Det finns tyvärr inte så förtvivlat mycket kvar att trolla med.
Skulle visst vara ett helt nytt tänk och fungerar annorlunda mot dagens VP men det kan ju vara skrönor jag hört också. Det visar sig väl i framtiden.jensaro skrev:Dessutom finns fysikaliska lagar som omöjliggör ett ärligt COP som är väsentligt högre än dagens pumpar påstås ha. Så om inte professorerna på LTU inte var ute och cyklade fullständigt lär vi som sagt få vänta...
För den som vill fördjupa sig i utopiska värmepumpar..
Det verkar som att värmepumpar bör kunna få COP 6 med relativt enkla metoder som är kända idag. Och 10 verkar vara fullt möjligt men kräver en del innovationer.
Det verkar som att värmepumpar bör kunna få COP 6 med relativt enkla metoder som är kända idag. Och 10 verkar vara fullt möjligt men kräver en del innovationer.