Hej
Jag har några funderingar om vedpannans inkoppling.
Den är inkopplat som i bilden och har altid varit så.
Pannan är het långt efter den har brunnit ur och det gör att fläkten kör väldigt länge och slits väldigt fort.
Är det vanligt att pannan håller värmen så långt efter?
Jonaserik menade att pga av inte optimala inkoppling kan det blir självcirkulation år fel hål som ursaker att värm vattnet stanna kvar i pannan.
Om jag kopplade om som Ladomatt rekommendera diagonalt, skulle jag får bättre effekt och nedkylning av pannan utan att slösa på tankvattnet?
Om jag tillfället sätta en backventil på toppen mellan pannan och tankarna så att värmen inte sprids tillbaka när pumpen är avstängt, kommer expansionskärl att fungera? (Den sitter på pannsidan)
Tack för råd och tips.
Schematisk bild av vedpannans inkoppling med beskrivna komponenter och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det du ska ordna är hur du styr både fläkt och pump inga kopplingar på rörsidan tillför något det är inget fel om det är likt skissen. Alltså en termostat som känner rökgastemp och stoppar när den sjunker då det brunnit ut är rimligt. Och en koppling för självhållning av ett relä du aktiverar när du ska starta/tända.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det du ska ordna är hur du styr både fläkt och pump inga kopplingar på rörsidan tillför något det är inget fel om det är likt skissen. Alltså en termostat som känner rökgastemp och stoppar när den sjunker då det brunnit ut är rimligt. Och en koppling för självhållning av ett relä du aktiverar när du ska starta/tända.
Pumpen har jag kopplat in till en rökgastermostat så det är ingen fara men fläkten är kopplat in till en vattentermostat som startas/stannas vid 50c (maxläge), Om man stänga av fläkten tidigare medan pannan är på 80c skulle det inte innebär att pannan går sönder snabbare som alla säger? Hörde att fläkten bidra till nedkylning av pannan för att undvika korrosion.
 
Då har du redan allt du behöver bara att koppla om lite och lägg till ett relä. Du kan styra båda med samma funktion det är inget problem med det. Som du har det nu är riktigt dåligt och ger de problem du vill bli av med. Att styra fläkten med vattentemp max 50 grader är inget bra och inte pumpen heller, så lägg om mot rökgastemp det är vad som indikerar driftläget bäst för detta.

Det som kan ge korrossion är tex om du inte haft termiska ventilen in mot pannreturen.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Då har du redan allt du behöver bara att koppla om lite och lägg till ett relä. Du kan styra båda med samma funktion det är inget problem med det. Som du har det nu är riktigt dåligt och ger de problem du vill bli av med. Att styra fläkten med vattentemp max 50 grader är inget bra och inte pumpen heller, så lägg om mot rökgastemp det är vad som indikerar driftläget bäst för detta.

Det som kan ge korrossion är tex om du inte haft termiska ventilen in mot pannreturen.
Tack för tipset. Det som kommer ställa till lite det om jag kopplar mot rökgastermostaten är Maxstopp termostaten som stanna fläkten. Fläkten kommer inte stanna om kopplat in mot rökgas termostaten. Har ni nåt förslag?
 
Staffans2000
Strunta i maxstoppfunktionen.
 
L lostinsweden skrev:
Tack för tipset. Det som kommer ställa till lite det om jag kopplar mot rökgastermostaten är Maxstopp termostaten som stanna fläkten. Fläkten kommer inte stanna om kopplat in mot rökgas termostaten. Har ni nåt förslag?
Det är bara en fråga om hur man kopplar in/ihop det hela inget som hindrar dig från att få till alla funktioner på ett bra sätt. Är du osäker på hur det kan göras så lägg in några bilder på vad du har nu så går det att ge mer anpassade råd/tips.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Strunta i maxstoppfunktionen.
På en Orlan kan man undantagsvis göra så men knappast giltigt för TS premiumpanna.
 
Staffans2000
Varför det?
 
En laddningspump ska ALLTID gå mot tempen i pannan och inte på någon fläktlösning, sen det med en back, inget fara, det är öppet på returen från tankar till panna och sätts i flödesriktning mot tankarna, samtidigt så stoppas självcirken över pannan och där med avkylning av vatten med, det åker ut mycket värme genom skorstenen även när panna börjar svalna
 
Förstör nu inte i onödan för TS med en massa halvt om halvt ovidkommande skriverier. Det behöver inte stoppas någon självcirkulation däremot sluta pumpa och fläkta genom pannan när det inte finns någon positiv energitransport att ta vara på mot tankarna.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Varför det?
Det är kanske inte bra att skriva på forumet råd som att strunta i säkerhetsfunktioner. Jag kan till viss del hålla med dig om det bara man vet vad man gör och hur anläggningen man har funkar. Samma med SYR-ventil men formellt är det ju ett felaktigt råd.

Har du inte kvar din Orlan?
 
Staffans2000
GK100 GK100 skrev:
Har du inte kvar din Orlan?
Jodå.
Den tjänstgör med bravur.
Här i Göteborgstrakten är det så varmt att jag bara behöver elda var fjärde dag.
Frågan gällde varför min panna ur det perspektivet skulle vara annorlunda än en "premiumpanna".

För övrigt håller jag med dig. Liteavvarje håller på att komplicera livet för ts, med en massa hittepåfakta.
 
Staffans2000
J jonaserik skrev:
En laddningspump ska ALLTID gå mot tempen i
Varför det?
Min pump styrs av rökgaserna och det fungerar utmärkt. Det är dessutom enligt tillverkarens rekommendation.
Någon maxtemperaturvakt för fläkten kan avvaras eftersom vi eldar med ett bränsle som inte fyller på sig själv, och ganska snart lär man sig att fylla på lagom mycket ved så att det inte börjar koka.
 
J jonaserik skrev:
En laddningspump ska ALLTID gå mot tempen i pannan och inte på någon fläktlösning, sen det med en back, inget fara, det är öppet på returen från tankar till panna och sätts i flödesriktning mot tankarna, samtidigt så stoppas självcirken över pannan och där med avkylning av vatten med, det åker ut mycket värme genom skorstenen även när panna börjar svalna
Nej, det ska den inte. Pumpen ska gå när det finns en värmekälla i pannan.
Jag håller inte med om att maxtermostat och överhettningsskydd är onödigt för fläkten. Fläkten ska stoppas om pannan blir för varm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.