Har problem som enligt rubriken och jag tror att flera här känner igen det, så tacksam för råd
Har en Effecta Lambda 35kW installerad i år. Eldar mot två acktankar (Effecta EP 750BBS och EP 750A) på 750l.
Mellan pannan och tankarna sitter en tjusig laddgrupp: ESBE LTC 361.
Problemet jag upplever är att pannan stänger av fläkten om panntempen blir 95°C och ligger där en stund. Vid det laget har dock inte tankarna laddats upp lika mycket, det diffar ca 10°C. Så det är alltså svårt att skrämma upp tankarna högre än 85°C, vilket förstås vore önskvärt vid vissa tillfällen.
istället går fläkten ner och bränslet som är kvar ligger och pyr i väntan på att fläkten ska starta då panntempen sjunkit, sedan börjar processen om.
Har inte pillat på något än, men hur kan man lösa detta? Och vad finns det för trade offs? Är inte säker, men vill minnas att termostaten i laddgruppen öppnar först vid 78°C (värme går dock över till tankarna tidigare än så), vad skulle hända om man ser till så att den öppnar tidigare, säg vid 68°C istället?
Eller om man ökar eller sänker hastigheten på pumpen i laddgruppen? Vad skulle det få för effekt?
Tacksam för lite resonemang här!
[EDIT] Vid lite egenkontroll så ser jag att det står LTC200 på laddgruppen, inte 361 som det står o följesedeln
Har en Effecta Lambda 35kW installerad i år. Eldar mot två acktankar (Effecta EP 750BBS och EP 750A) på 750l.
Mellan pannan och tankarna sitter en tjusig laddgrupp: ESBE LTC 361.
Problemet jag upplever är att pannan stänger av fläkten om panntempen blir 95°C och ligger där en stund. Vid det laget har dock inte tankarna laddats upp lika mycket, det diffar ca 10°C. Så det är alltså svårt att skrämma upp tankarna högre än 85°C, vilket förstås vore önskvärt vid vissa tillfällen.
istället går fläkten ner och bränslet som är kvar ligger och pyr i väntan på att fläkten ska starta då panntempen sjunkit, sedan börjar processen om.
Har inte pillat på något än, men hur kan man lösa detta? Och vad finns det för trade offs? Är inte säker, men vill minnas att termostaten i laddgruppen öppnar först vid 78°C (värme går dock över till tankarna tidigare än så), vad skulle hända om man ser till så att den öppnar tidigare, säg vid 68°C istället?
Eller om man ökar eller sänker hastigheten på pumpen i laddgruppen? Vad skulle det få för effekt?
Tacksam för lite resonemang här!
[EDIT] Vid lite egenkontroll så ser jag att det står LTC200 på laddgruppen, inte 361 som det står o följesedeln
Redigerat:
En termostat med lägre öppningstemperatur innebär att hela tanken laddas till en lägre temperatur innan den böjar cirkulera allt vatten. Det vinner du inget på.
En lägre i ställning på pumpen ökar temperaturdifferensen mellan panna och tank. Det vill du inte heller.
En lägre i ställning på pumpen ökar temperaturdifferensen mellan panna och tank. Det vill du inte heller.
Såhär kan det se ut (termometern är i mitten på acktanken):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Termometrarna på laddomaten ser ut att visa galet. Testa att kalibrera dem. När systemet varit avstängt bör de visa samma sak.
Tack för klargörandet @Daniel 109 !
Det fungerar alltså inte så enkelt att en lägre ställd termostat öppnar då pannans vatten nått säg 68°C, och iom det börjar ladda tankarna tidigare, så att de hunnit nå en högre temp när pannan når 95°C?
En hög temperaturdifferens mellan panna och tank, det är vad jag upplever att jag har i nuläget. Så en möjlighet vore då att öka flödet? Tycker mig ha sett att det står på max, men ändå hinner inte pumpen med att trycka över värmen. Underligt i sig isf, då systemet är sammansatt av Effecta själva och jag har fullt förtroende för att de kan sina saker.
Vad anser du vara en rimlig differens mellan panna och tankar?
De tre termometrarna på laddgruppen visar samma värde när systemet varit av ett tag (dvs inte eldats). Det är ngt jag funderat på tidigare, att det oftast är så lite som skiljer mellan de olika temperaturerna, oavsett vilken fas pannan befinner sig i.
Det ska också tilläggas att trots eldning sedan april och så gott som daglig luftning från två avluftningsventiler, så hör man ibland fortfarande att det finns luft kvar i systemet. Det kan eventuellt bidra till problemet med tankarnas laddning och ett eventuellt problem med laddgruppen
Det fungerar alltså inte så enkelt att en lägre ställd termostat öppnar då pannans vatten nått säg 68°C, och iom det börjar ladda tankarna tidigare, så att de hunnit nå en högre temp när pannan når 95°C?
En hög temperaturdifferens mellan panna och tank, det är vad jag upplever att jag har i nuläget. Så en möjlighet vore då att öka flödet? Tycker mig ha sett att det står på max, men ändå hinner inte pumpen med att trycka över värmen. Underligt i sig isf, då systemet är sammansatt av Effecta själva och jag har fullt förtroende för att de kan sina saker.
Vad anser du vara en rimlig differens mellan panna och tankar?
De tre termometrarna på laddgruppen visar samma värde när systemet varit av ett tag (dvs inte eldats). Det är ngt jag funderat på tidigare, att det oftast är så lite som skiljer mellan de olika temperaturerna, oavsett vilken fas pannan befinner sig i.
Det ska också tilläggas att trots eldning sedan april och så gott som daglig luftning från två avluftningsventiler, så hör man ibland fortfarande att det finns luft kvar i systemet. Det kan eventuellt bidra till problemet med tankarnas laddning och ett eventuellt problem med laddgruppen
För dålig fart på pumpen som sitter på laddomaten, gasa på den till max och prova. Pannan kommer upp till kokpunkt och då stänger den av, vid den höga tempen som du får i pannan gör att det kokar något och syret frigörs. Blir som luft i systemet
Titta på den här filmen så blir det kanske klarare.
https://youtube.com/watch?v=PMjxXGEbpYM
Temperaturerna på din bild går inte ihop. I alla fall inte om den är igång.
https://youtube.com/watch?v=PMjxXGEbpYM
Temperaturerna på din bild går inte ihop. I alla fall inte om den är igång.
Tack för filmlänken! Jag förstår inte riktigt allt i detalj om laddgruppen, men det är ungefär så som filmen visar, som jag tänkt mig att det hela ska fungera.
Men om inget är felmonterat eller defekt, så torde något vara tokigt inställt eller iaf inte optimerat i mitt system. För nog ska man kunna ladda i mer värme i tankarna än 85°C utan att pannan når avstängningstemp..
Vad menar du att det är som inte går ihop med temperaturerna på bilden..? Bilderna visar temperaturerna medan pannan är igång och det finns lite bränsle i den, dock har den stängt av fläkten pga hög panntemp.
Det kommer i nuläget inte ut någon luft genom avluftningsventilerna när man öppnar dem medan man hör bubblandet/gurglandet. Mest luft får jag ut när pannan slutat att brinna och temperaturerna lugnat sig lite.
Ang. pumpen så är den inställd såhär nu:
Jag tänker på lekmannavis som du, att lite mer fart på pumpen inte skulle skada (så länge den inte trycker på så hårt att skiktningen påverkas).
Dock blir jag inte riktigt klok på vad installationsanvisningen säger ang. inställningsmöjlligheter. Min pump står i ett läge som inte omnämns, vad gör egentligen de olika lägena tro..?
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_218_6862363.pdf
När jag klädde av laddgruppen så avslöjades det att det är en LTC261:
Men om inget är felmonterat eller defekt, så torde något vara tokigt inställt eller iaf inte optimerat i mitt system. För nog ska man kunna ladda i mer värme i tankarna än 85°C utan att pannan når avstängningstemp..
Vad menar du att det är som inte går ihop med temperaturerna på bilden..? Bilderna visar temperaturerna medan pannan är igång och det finns lite bränsle i den, dock har den stängt av fläkten pga hög panntemp.
Det är ofta just vid högre temperaturer som bubblandet kommer igång. Såg nu att det fanns en luftningsfunktion på laddgruppen, det kanske vore något att sätta sig in i.J jonaserik skrev:
Det kommer i nuläget inte ut någon luft genom avluftningsventilerna när man öppnar dem medan man hör bubblandet/gurglandet. Mest luft får jag ut när pannan slutat att brinna och temperaturerna lugnat sig lite.
Logga in
Skapa konto
Jag tänker på lekmannavis som du, att lite mer fart på pumpen inte skulle skada (så länge den inte trycker på så hårt att skiktningen påverkas).
Dock blir jag inte riktigt klok på vad installationsanvisningen säger ang. inställningsmöjlligheter. Min pump står i ett läge som inte omnämns, vad gör egentligen de olika lägena tro..?
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_218_6862363.pdf
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Pumpen kan inte förstöra skiktningen genom att gå fort.
Den övre termometern borde visa en höre temperatur. Visserligen har man inget flöde in uppifrån när det är så varmt. Men jag tycker ändå att den borde vara varmare.
Enligt den nedre vänstra har du 95grader i tankbotten.
Den övre termometern borde visa en höre temperatur. Visserligen har man inget flöde in uppifrån när det är så varmt. Men jag tycker ändå att den borde vara varmare.
Enligt den nedre vänstra har du 95grader i tankbotten.
Pumpen ska inte ha högre flöde än vad pannan är dimensionerad för!D Daniel 109 skrev:
Jag blir så trött på alla som dels tror att ett högt flöde är bra, dels tror att flödet inte spelar nån roll.
Den pannan är troligen dimensionerad för ett flöde på ung 2m3/h.
Högt flöde är bra om man vill få upp hög temperatur i tanken utan att pannan blir överhettad. Visst spelar det roll, vem har sagt något annat. Men hög pumphastighet påverkar inte flödet in i tanken just något innan tankbotten är varm. Då styrs flödet till tanken av termostaten. Dr blir något svalare på grund av lägre temperaturdifferens över pannan. Motsvarande skillnad som man tappar på slutet med en lägre pumphastighet. Men det kan kompenseras med ett annat värde på termostaten om man vill ha högre starttemperatur på laddningen.L lat skrev:
Elförbrukningen i pumpen ökar något.
Laddomaten på bilden indikerar att den får in 95graditt vatten från tankbotten, så om den termometern visar rätt är tanken definitivt full. Jag rekommenderar att termometrarna kalibreras. Tex mot kokande vatten.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Sen vet jag inte om det finns nån vinst i att elda pannan till nästan kokpunkt heller. Man får som sagt en del oönskade bieffekter då. Kanske bättre att lägga sig på 90 grader och se om det blir nån skillnad också.
Håller med @Daniel 109 , du bör kolla av termometrarna så att de visar lika visa samma temperatur.
Jag tror att det fungerar som det ska ... men nån termometer visar för mycket/litet och då blir det ju märkligt.
Jag tror att det fungerar som det ska ... men nån termometer visar för mycket/litet och då blir det ju märkligt.
Jepp, oavsett så är det en termostat inblandad som kan bråka. Det med fart eller inte fart på pumpen kan diskuteras. Låg fart = pannan blir inte av med värmen, börjar få tendens till kokning och stänger av. Hög fart kommer ett stort flöde genom pannan och kylar av den. Oavsett så kommer pannan att antaga en hög temp när det närmar sig 85 C på termometrarna, pannans inre temp på topp kan då vara riktigt nära kokpunkten. och då är det bara strypning av luft som gäller, så den inte går över inre temp vad termostaten för fläkten är inställd påV Vardagsrum skrev:Tack för filmlänken! Jag förstår inte riktigt allt i detalj om laddgruppen, men det är ungefär så som filmen visar, som jag tänkt mig att det hela ska fungera.
Det är ofta just vid högre temperaturer som bubblandet kommer igång. Såg nu att det fanns en luftningsfunktion på laddgruppen, det kanske vore något att sätta sig in i.
[bild]
[länk]
[bild]
Du har en ESBE LTC 261, här kan du var termostaten sitter och kolla om den fungerar som den ska. Plocka ut den, lägg den i en kastrull och koka, gärna med en stektermometer för att se hur den bär sig åt när värmen stiger.
ihttps://www.youtube.com/watch?v=773Eunza_FI