Funderar på om jag skulle kunna koppla samman systemen till ett, det ena är en Atmos DC 40 SFE vedpanna som är kopplad till en 1800 l ack tank, det andra är en Viessmann Vitocal 300 värmepump kopplad till solvärme(7,5 kvm), varmvattenberedare och en 750 l ack tank med elpatron. Varsin shunt med utegivare sen får jag manuellt stänga respektive öppna ett antal ventiler beroende på vilket system jag ska använda.
Rörmokaren som jag köpte huset sa att det inte var ekonomiskt att göra så, men har en jobbarkompis som gjort så med bergvärme och ved, att han stödeldar till systemet, dock var det bara 1 av 6 firmor som kunde garantera att det skulle fungera.
Har haft huset drygt ett år nu och kan inte längre använda värmepumpen då den tar upp grus från brunnen(kopplad till en 30 m djup brunn gjord för trädgårdsbevattning). Funderar på att ersätta detta med jordvärme om jag får tillstånd till det då det ligger inom vattentäkt.
Huset är på ca 250 kvm inkl källaren.

En tanke jag lekt med som Du kan grunna vidare på ifall en mix av värmepump och ved känns bra.

Shunta 10 gradigt vatten från ackumulatortanken genom värmepumpen och Du får eldningsintervall som om tanken var 8-10 gånger så stor (returtemp i tanken kanske blev 5-6 grader. Låt pumpen förvärma tappvarmvattnet som Du sedan spetsar genom en toppslinga i tanken.

Och hoppa över solpanelerna.

Är i princip övertygad om att bekvämligheten i jättelånga eldningsintervall, relativt liten ackumulatortank och resiliensen gör det rent av ekonomiskt. Tänk Dig energireserven i 80 graders DeltaT uppväxlat med cop 4-5?

Men nu kan ju inte jag särskilt mycket om värmepumpar, så detta är kanske en utopi.

Okej, det där hängde jag inte med på alls. Är inte så insatt. Jag hade ju tänkt att solvärmen och värmepumpen gör jobbet och man går in och eldar när det är kallt. Så har jag ju gjort innan när det fungerade men den stora skillnaden att jag fick byta system helt, jag vill att dom ska samköra. Om det är bättre att ha det så?

En annan fråga. Nu när inte värmepumpen har något vatten att pumpa in för att vattenpumpen är trasig, när man ska åka bort när det är kallt. Hur skulle ni göra? Be någon elda eller byta system vilket innebär att elpatronen får sköta jobbet när jag inte har nytta av värmepumpen eller solen. Har aldrig gjort det för tänker att det kommer bli så dyrt så om vi är borta några dagar när det är kallt så är det typ 15 grader när vi kommer hem.

kan inte längre använda värmepumpen då den tar upp grus från brunnen(kopplad till en 30 m djup brunn gjord för trädgårdsbevattning
Cyklon filter ?

Ja det kanske skulle fungera men problemet är också att jag inte får tillstånd för att använda det för att det är vattenskyddsområde.

Lillkorpen skrev:
En tanke jag lekt med som Du kan grunna vidare på ifall en mix av värmepump och ved känns bra.

Shunta 10 gradigt vatten från ackumulatortanken genom värmepumpen och Du får eldningsintervall som om tanken var 8-10 gånger så stor (returtemp i tanken kanske blev 5-6 grader. Låt pumpen förvärma tappvarmvattnet som Du sedan spetsar genom en toppslinga i tanken.

Och hoppa över solpanelerna.

Är i princip övertygad om att bekvämligheten i jättelånga eldningsintervall, relativt liten ackumulatortank och resiliensen gör det rent av ekonomiskt. Tänk Dig energireserven i 80 graders DeltaT uppväxlat med cop 4-5?

Men nu kan ju inte jag särskilt mycket om värmepumpar, så detta är kanske en utopi.
Din tanke är inte alls så dum! Tål att fundera vidare på :)

Kollektorsidan hos värmepumpen hämtar sin energi från ackumulatortanken genom att den traditionella kollektorslangen och dess bärare växlas över till ackumulatortanken som värmts upp av vedpannan! Det skulle som du säger i teorin skapa en jättestor ackumulatorvolym tack vare sitt väl utnyttjade temperaturspann. En verkligt intresssant tanke som skulle vara kul att spinna vidare på, om det går genomföra effektivt i praktiken.

Det låter intressant. Hur är det med idén att värmepumpen och solfångaren gör jobbet som vanligt men vintertid eldar jag och att man har EN gemensam shunt eller hjärna som styr vart värmen ska tas från, från pannan när det finns där annars jobbar värmepumpen, så man kan elda när det är kallt. Fast kanske problem med att pannan jobbar med högre temperatur, vet inte hur man kopplar ihop det men känner en som har något liknande. Vet inte hur man skulle koppla om man skulle använda ack tankarna som idag eller om man bara skulle ha en? För dåligt insatt i sånt så kanon att ni ger mig förslag. Eller är det effektivare med att ta värme från pannan till värmepumpen? Men det innebär väl också att det är enda värmekällan in till värmepumpen vilket gör att jag måste elda året om?

Att koppla den kalla sidan av en värmepump mot en acktank låter för mig som ett dyrt och komplicerat sätt att fördubbla kapaciteten på acktanken. Varken mer eller mindre. Man måste fortfarande fylla tanken på något sätt. Det vill säga elda året runt. Vedförbrukningen kommer att minska med ungefär lika många kWh som kompressorn förbrukar från nätet.

Angående den ursprungliga frågan kan jag inte se några tekniska förhinder mot att ha en automatik som väljer mellan två värmekällor. Vad det finns för produkter på marknaden för att realisera det vet jag däremot inte.

Precis som Avemo nämner är det ingen vidare bra lösning för att öka kapaciteten på en acktank avsedd att laddas med ved. Hans uppskattning om fördubbling av kapaciteten är nog också optimistisk i bästa fall kanske 30% och även då i överkant. Energin kommer ju ändå från vedeldningen så det blir bara att elda mer för att ta upp tanken från en lägre tempnivå när man väl startar.

Tar upp en gammal fråga en gång till. På systemet jag inte använder nu med värmepumpen så har jag elpatron i acktanken. Hur skulle ni göra om man ska resa bort några dagar. Koppla om till elpatron eller be någon komma att elda? Det jag egentligen undrar är hur pass dyrt det är att köra med elpatronen? Beror ju på hur kallt det är och så med men vill ju inte få en chock när man får elräkningen.

Det finns tabeller med ungefärligt energiinnehåll i ved. Om du vet hur mycket ved det går åt på ett dygn så går det att räkna ut ungefär hur många kWh det är. Lika många kWh el får du räkna med. Man blir inte ruinerad av elpatron på ett par dagar. Skall du vara borta mer än en helg går det även att sänka värmen i huset till 5 eller 10 grader så drar det mindre.

Hittade ett gammalt inlägg som ser ut så här:
[h=2]Min kostnad med gran!
[/h]
Köper färdigkluven och torr ved tippad på tomten. Längd 50 cm och mestadels gran beställer 20 kbm stjälpt mått och då ingår frakten för 250:-/kbm stjälpt mått.

Kostnaden per kWh blir då för mig med följande förutsättningar: 1 kbm stjälpt= 0.43 kbm fast; energiinnehåll gran 2022 kWh/kbm fast; verkningsgrad från ved energi till nyttig värme eller varmvatten 80 % (vedpannan har verkningsgrad 90% men det kommer troligtvis till en del överföringsförluster) men detta bör vara något pesimistiskt räknat.
Då blir: det så här 250/(2022*0.43*0.8)=36 öre/kWh i kostnad.
Detta jämför jag med till exempel el som jag schablonmässigt räknar med kostar ca 1,5 kr/kWh med alla avgifter inräknade.
Denna match vinner veden lätt!

20 kbm stjälpt är en lagom årsförbrukning för mitt hus och därav blir värme + varmvatten kostnaden 5000 kr/år
Jämfört med om jag skulle vara lite latare och köra elpatronen i acc. tanken
20*2022*0.43*1.5=26070 kr

Besparingen blir alltså 21070 kr/år biggrin.gif (värmer gott i en smålännings hjärta).

Vad skillnaden blir mot tex en värmepump vore intressant att veta men jag har dålig kunskap om realistisk förbrukning där så den anlysen överlåter jag till någon annan.

Elda lungt därute.
/J

Om detta stämmer så är det ju ca fem ggr dyrare med el än ved om man räknar på dessa priser.
Vad tror ni om det? Kanske ändå värt om man bara ska bort några dagar istället för att tvinga hit någon annan att elda. Går ju sänka några grader med.​

Hur mycket ved gör du av med? Om man gissar på att det är samma 20 m³ gran som i exemplet så innebär det enligt hans sätt att räkna 14000 kWh per år. Om man gissar på att detta används under 7 månader eller c:a 210 dagar blir det i snitt 66 kWh per dygn. 1,50 kr / kWh tycker jag låter mycket, men alla andra siffror är mer ungefärliga. Då pratar vi storleksordningen 100 kr per dygn. Mer om det är kallt, mindre om det är varmt och mindre om du sänker värmen i huset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.