Hej!

Har en äldre panna som inte fungerar som den ska längre. Innan gick cirkulations pumpen under hela eldningen. (Vill jag säg)
Nu blir pannan så varm så cirkulationspumpen slår ifrån. Tills pannan gått ner till 70grader då startas det igen. Men känns som veden bara ”pyr” upp. Att jag inte få någon utdelning. Jag får upp lite värme i tankarna. Men inte lika snabbt och effektivt som innan. Bifogar några bilder. Är grön på detta så vet vad jag ska göra eller vad saker direkt kallas
 
  • Vit rörstolpe placerad på orange yta, med cirkelformad manometer fastspänd vid toppen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenmätare och rörkopplingar i ett utrymme, några rör verkar ha korrosion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med rör och kran under tak, möjlig under-synpunkt, blå ventilhuvud, inomhusmiljö, teknisk infrastruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med vita rör, mässingventiler och blå avstängningsventil underifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla, smutsiga värmesystemskomponenter och rör på ett dammigt golv nära en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett virrvarr av rör och rördelar i en källare eller teknikrum, inklusive vattenledningar, mätare och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du ta en bild så man ser hela anläggningen i en bild.
Har du något laddpaket mellan pannan och ackumulatortanken ?
Och pannan ser ut som en viadrus? Alltså en sjölvdragspanna
 
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
Kan du ta en bild så man ser hela anläggningen i en bild.
Har du något laddpaket mellan pannan och ackumulatortanken ?
Och pannan ser ut som en viadrus? Alltså en sjölvdragspanna

Hej! Har tyvärr ingen bild på telefonen just nu, kanske videon fungerar.
Det är en ”strömsnäspanna” kunzel heizkessel. 93 tror jag.
Har en tryckfläkt på pannan, och den slår ju också av vid 110 grader. Eldade igår igen. Får upp tankarna till 70 i toppen. Men 30 grader i botten.
Vanligtvist förut hade det vart 80 i toppen och 60 i botten. Men kommer inte upp högre pågrund av att pannan blir för varm innan det hinner värma upp tankarna.
 
  • Gilla
Henrik Gustavsson
  • Laddar…
Förstår det som att det är pumpen till laddningen av tankarna som stannar ( den vid golvet ).
Och du har inte varit och skruvat på automix?
Har du luftat systemet något och hur ser keramiken ut i pannan ?
 
Hej!

Flyttade in i huset i September så har inte skruvat på något då jag är helt urusel på denna genre.
Men var i kontakt med VVS:arn nyss. Och verkar som jag behöver fylla på vattnet. Vrida på ventilen och eventuellt lufta elementen. Ska prova detta när jag kommer hem.
Tack för visat intresse.
 
Det låter som flera problem. Laddpumpen ska inte stanna av att pannan blir överhettad. Men samtidigt ska inte pannan överhettas.
 
Funderar på om automixen öppnar och stänger som den ska.
Har dock ingen erfarenhet gällande den
 
Näst sista bild av stillbilderna,vad händer om du vrider på det svarta vredet som man kan se till höger mitt i bild. Om det vrids moturs, som det ser ut på bilden så ser det ut att vara stängt?
Skall du fylla systemet så är det ventilen som sitter närmast taket med svart vred som sitter snett i ventilen på sista bilden inlägg #1
Håll koll på tryckmätaren när du fyller beroende på om du har öppet eller slutet system.
Vid slutet system är lämpligt tryck ca 1 bar. (0,5-1,5 är min/max värden.
 
Redigerat:
Ska cirkulationspumpen snurra så det syns? Vet ej om dem fungerar???
 
V Viktor Olsson1 skrev:
Ska cirkulationspumpen snurra så det syns? Vet ej om dem fungerar???
Ja om du lossar skruven helt som sitter i centrum på gaveln, finns ett spår innanför pluggen på axeln för en skruvmejsel för att känna om axeln går lätt att vrida.
 
Mät så att du även har ström till pumpen när den borde gå.
 
Har du kommit på vad som är fel?
 
Det var cirkulationspumpen. Vet inte riktigt vad. Men efter luftning och lite knack så kom den igång
 
V Viktor Olsson1 skrev:
Det var cirkulationspumpen. Vet inte riktigt vad. Men efter luftning och lite knack så kom den igång
Roligt att det löste sig. En cirkulationspump har ofta 3 eller 4 effektlägen. När pumpen närmar sig slutet på sin livslängd så kan man hjälpa den igång med en skruvmejsel om man tar bort centrumpluggen på pumpens gavel eller höja ett eller flera effektlägen.
Att den inte orkar komma igång indikerar ofta att det är dags att byta pump eller åtminstone ha en på reserv om läget blir akut.
 
Tackar för tipset!
Bergvärmen kopplas in på måndag. Så ska klara mig. Har dockat vedpannan och värmepumpen så vi är rustade
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.