1 840 läst ·
1 svar
2k läst
1 svar
Vedpanna byta styrning?
Jag värmer sedan fem år mitt hus med en luft/vatten VP, dockad till husets ursprungliga system med en Albin Venova vedpanna. Vedpannan och acktankarna är avsektionerade med ventiler och har stått stilla sedan jag tog VP:n i drift, men av förklarliga skäl överväger jag att återgå till ved under vintern.
Vedpannan har funkat okej tidigare och jag ser inga trängande underhållsbehov, men laddstyrningen Albin LC2000 har stökat ibland och krävt manuell handpåläggning. Nu funderar jag på om det kan vara befogat att byta till en modernare laddstyrning, framför allt för högre driftsäkerhet men kanske det också finns funktionsvinster - kanske utvecklingen gått framåt på 30-40 år? Vad säger vedexpertisen, finns det någon tilltalande uppgradering eller blir det inte mycket roligare än det är?
Vedpannan har funkat okej tidigare och jag ser inga trängande underhållsbehov, men laddstyrningen Albin LC2000 har stökat ibland och krävt manuell handpåläggning. Nu funderar jag på om det kan vara befogat att byta till en modernare laddstyrning, framför allt för högre driftsäkerhet men kanske det också finns funktionsvinster - kanske utvecklingen gått framåt på 30-40 år? Vad säger vedexpertisen, finns det någon tilltalande uppgradering eller blir det inte mycket roligare än det är?
Kolla in denna.S Slottsherren skrev:Jag värmer sedan fem år mitt hus med en luft/vatten VP, dockad till husets ursprungliga system med en Albin Venova vedpanna. Vedpannan och acktankarna är avsektionerade med ventiler och har stått stilla sedan jag tog VP:n i drift, men av förklarliga skäl överväger jag att återgå till ved under vintern.
Jag har en liknande men lite enklare. Grymt nöjd med den. Den styr även varvtalet på fläkten efter lämplig avgastemperatur.
https://www.gemashop.de/Heizungszubehoer/Regelungstechnik/master-de-200-hg-geblaesesteuerung.html
Klicka här för att svara