Tack för ett bra svar!
corre skrev:
Kan du tänka dig att bygga om själv, eller vill du köpa en komplett produkt?
Jag föredrar att köpa en färdig produkt.
corre skrev:
Men dragkroken tror jag är för klen,
Gäller detta även om jag bara ska köra klyven cirka 500 meter i promenadfart?
corre skrev:
och jag skulle själv vilja ha bordsyta att lägga klabbarna på tex.
Klyven har ett samlingsborde eller vad det heter, för den klyvda veden. Jag tänkte lyfta en klabb i taget direkt från platsen där jag har sågat den och bära den direkt till klyven och klyva den där genast. Därför tycker jag inte att jag behöver någon bordsyta.

ghoti skrev:
Hjälpte svärfar att klyva och stapla ca 15 kbm ved i helgen, det var gjort på en halv dag för 4 personer. Han har ett stort as till maskin som först kapar stocken mha motorsåg och sedan klyver den i 4 delar. Staplade på lastpallar och körde allt till ett förråd nära huset, så nu är det lugnt i några månader framåt.

Förmodligen är det den typen av maskin du söker om du ska klyva långa bitar. Är det inte enklare att göra stubbarna kortare från början?
Jag har hyrt en eldriven vedklyv och klyvt en årsved i 90 cm långa vedträn, och jag tycker det är mycket lättare är göra på detta sätt.

Jag tycker inte att jag har plats hemma med ett stort as till maskin det räcker med en motorsåg, några yxor, släggor, kilar och en vedklyv tycker jag.

Tack för ett bra svar!

Redigerat:
mexitegel skrev:
Jag vet inte varför, men jag får känslan av att den bildragna klyven nog kan vara ganska "studsig" på vägen.
Om man kryper i en hastighet på mindre än 30/kmh så tror jag inte att det blir några större problem...Hoppas jag.

mexitegel skrev:
Kan det vara ett alternativ med en eldriven och en bensindriven generator? Då kan du ju klyva hemma utan en massa oväsen om du skulle vilja?
Nej! Det känns onödigt att behöva ha med sig en pryl till i skogen. Jag tycket att den eldrivna klyven som jag hyrde förde en massa oväsen den också.

mexitegel skrev:
Och nu ser jag, att NeMa klyven du länkar till troligen säljs av samma firma som min far köpte sin traktorburna klyv från på 80-talet. (Även vi eldade med 90-cm ved, i en Passatpanna med strax under 0,0005% verkningsgrad...)

Hans klyv är fortfarande still going strong, vi lät NeMa bygga om den nångång i slutet på 90-talet då ventilpaketet krånglade vill jag minnas.

Vi har uppskattningsvis klyvt långt över 1300 kbm på den.
Ok det låter bra tack för ett bra svar!

Redigerat:
Trollskidan skrev:
[länk]

Kanon maskin
Ja den är jättebra, och det var en sådan som jag hyrde fast nu är det så att jag har bestämt mig för en bensindriven klyv.

Har du någon traktor?

Jag har en hydraulklyvare som passar på trepunktslyften på traktorn och drivs av traktorns hydraulik. Den trycker in en kil i sidan på vedträet. Klarar upp till 40 cm diameter ungefär. När man har grov ved är det bara att köra ned lyften och rulla på vedträet så behöver man inte lyfta så mycket.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren skrev:
Tack för ett bra svar!

Jag föredrar att köpa en färdig produkt.
Gäller detta även om jag bara ska köra klyven cirka 500 meter i promenadfart?Klyven har ett samlingsborde eller vad det heter, för den klyvda veden. Jag tänkte lyfta en klabb i taget direkt från platsen där jag har sågat den och bära den direkt till klyven och klyva den där genast. Därför tycker jag inte att jag behöver någon bordsyta.
Jag tror den kommer fungera utmärkt för dig! Vid något tillfälle kanske du får svetsa på draget, men om det är om 5-10år, så har den tjänat väl under tiden.

Tänk på att göra ett oljebyte rätt tidigt, kanske 5-10h drift. Så kommer nog pump och hydralpaket hålla längre.
Gör gärna ett skydd av kraftigare press över den, men öppen undertid så den ventilerar bra, så det rostar mindre.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
heimlaga skrev:
Har du någon traktor?

Jag har en hydraulklyvare som passar på trepunktslyften på traktorn och drivs av traktorns hydraulik. Den trycker in en kil i sidan på vedträet. Klarar upp till 40 cm diameter ungefär. När man har grov ved är det bara att köra ned lyften och rulla på vedträet så behöver man inte lyfta så mycket.
Nej jag har ingen traktor, och i så fall så hade jag givetvis satsat på en traktordriven klyv.

Tack för att du svarar.

corre skrev:
Jag tror den kommer fungera utmärkt för dig! Vid något tillfälle kanske du får svetsa på draget, men om det är om 5-10år, så har den tjänat väl under tiden.

Tänk på att göra ett oljebyte rätt tidigt, kanske 5-10h drift. Så kommer nog pump och hydralpaket hålla längre.
Gör gärna ett skydd av kraftigare press över den, men öppen undertid så den ventilerar bra, så det rostar mindre.
Jag jag tänkte faktiskt att om det bara är draget som är den svaga punkten så är det ju inge större problem att fixa, och särskilt inte om det bara är att svetsa fast det.

Du menar att jag skulle kunna ställa den utomhus? Jag var tänkt att ha den i garaget.

Det är ju jättebra om jag kan bygga ett litet tält eller varför inte ett hus åt den och låta den bo där ;)

Givetvis ska jag låsa fast den i något jättetungt....typ en nedgrävd cementklump.

Jaha då vet jag vad jag ska börja spara till och när jag inte har något bättre för mig så ska jag börja gräva på hålet där cement klumpen ska va..

Tack för svaren!

• Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren skrev:
J

Du menar att jag skulle kunna ställa den utomhus? Jag var tänkt att ha den i garaget.

Det är ju jättebra om jag kan bygga ett litet tält eller varför inte ett hus åt den och låta den bo där ;)

Givetvis ska jag låsa fast den i något jättetungt....typ en nedgrävd cementklump.
Eller så nöjer jag mig med ett MC-kappel det känns som den vettigaste lösningen.

Det roligaste hade dock varit att bygga som en hundkoja åt den och sätta en skylt som det står Nema på i dörröppningen, särskilt eftersom att jag kommer att kedja fast den ;)

• Gilla
corre
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.