Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej igen!
Jag har kört hem lite ved och den är kapat för min panna som kan ta 90 cm långa vedträn, och nu funderar jag på att så småningom sluta klyva den för hand och skaffa en eldriven vedklyv.
Någon som har förslag på någon bra tillverkare av eldrivna vedklyvare som kan klyva 90 centimeter långa kubbar?
Själv har jag redan tittat på faxe 1100 och den verkade väll ok, men det är svårt att säga något säkert när man bara har pratat med försäljare och enbart tittat på vedkylver från en tillverkare.
Någon som verkligen har en eldriven faxe 1100 och kan säga något om den?
Någon som har en annan eldriven vedklyv med kapacitet att klyva 90ved och vill berätta något om den?
Tack för att ni läser.
Hyltran
Kellfri har en modell för upp till 110 cm om man vill gå på det billigaste(?). Jag har en äldre variant av 70 cm-modellen, och den har fungerat hyfsat bra, även om det märks att det är kinakvalitet.
Jag har fått ta isär manövreringsdelen till ventilpaketet en gång för att ett rörstift hade gått av, men annars så har den skött sig. Dock så tålde färgen inte mycket sol innan den var ordentligt urblekt.
Jag har fått ta isär manövreringsdelen till ventilpaketet en gång för att ett rörstift hade gått av, men annars så har den skött sig. Dock så tålde färgen inte mycket sol innan den var ordentligt urblekt.
Beror ju på lite hur möe du skall klyva, men då du skall klyva 90cm bitar till en panna så antar jag att det är skapligt mycket, och då skall man ha bra grejer...
Faxe är bra, Kellfri kan vara bra, men det är många som vittnar om problem med Kellfri, så vill du vara "säker" på att slippa problem får du satsa på faxe.... Bala har rätt så ok grejer med...
Faxe är bra, Kellfri kan vara bra, men det är många som vittnar om problem med Kellfri, så vill du vara "säker" på att slippa problem får du satsa på faxe.... Bala har rätt så ok grejer med...
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag ska klyva för husbehov det vill säga för panna, kamin och grill. Max 35-40 kubik per år skulle jag gissa.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag har ingen svets och jag vet inte om jag är bra på att svetsa för jag har aldrig provat.
Men om det så småningom blir en klyv så blir det nog en faxe i så fall då, och ett till argument för detta är att det är vettigt att stödja svensk industri, tycker jag.
Men nu har jag börjat tvivla på att jag behöver en klyv därför att det gick ovanligt bra sist jag provad att klyva ved med slägga och klyvkil, och sedan så tar en såpass stor klyv som jag behöver, upp mycket plats i vedskjulet också.
Jag får se hur det blir, och tack för svaren
Men om det så småningom blir en klyv så blir det nog en faxe i så fall då, och ett till argument för detta är att det är vettigt att stödja svensk industri, tycker jag.
Men nu har jag börjat tvivla på att jag behöver en klyv därför att det gick ovanligt bra sist jag provad att klyva ved med slägga och klyvkil, och sedan så tar en såpass stor klyv som jag behöver, upp mycket plats i vedskjulet också.
Jag får se hur det blir, och tack för svaren
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Behovet kan väl till viss del styras av vilken sorts ved du får ta i. Den på bilden ser ju superb ut och då kan jag förstå att det är lättklyvt 
90cm med diameter 25cm har ju en respektabel tynd också, så det är ju rätt tungt att lyfta till klyven.
90cm med diameter 25cm har ju en respektabel tynd också, så det är ju rätt tungt att lyfta till klyven.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag tröttnade på att klyva ved med slägga och kil, så jag hyrde en Bala, och den var bra
ett rent nöje att operera. All veden för nästa vinter är färdigkluven och under tak, så då kan jag börja fundera på framtiden igen.
Dock så har jag börjat fundera på om jag ska satsa på en bensindriven klyv med dragkrok för bilen i stället. Därför att då kan jag ju klyva veden vart jag vill. Får man i så fall köra med ett sådan ekipage på almen väg? Och finns det någon som har erfarenhet av en bensindriven vedklyv med dragkrok, och som har lust att dela med sig, av denna?
Men å andra sidan så är det kanske skönt att klyven alltid står hemma under tak och att man klyver ved när man har tid, i lugn och ro, även om det regnar.
På ett vis är det ju bekvämt att hyra en klyv därför att då behöver man ju inte ha klyven stående hemma alltid. Men å andra sidan så är det ju lämpligt, att klyva rätt så mycket ved på en gång när man väl hyr en vedklyv. Och då gör det, i alla fall för mig en hel helg i anspråk.
Är det någon som tycker att jag har haft otur när jag tänker någon av dessa tankar?

Dock så har jag börjat fundera på om jag ska satsa på en bensindriven klyv med dragkrok för bilen i stället. Därför att då kan jag ju klyva veden vart jag vill. Får man i så fall köra med ett sådan ekipage på almen väg? Och finns det någon som har erfarenhet av en bensindriven vedklyv med dragkrok, och som har lust att dela med sig, av denna?
Men å andra sidan så är det kanske skönt att klyven alltid står hemma under tak och att man klyver ved när man har tid, i lugn och ro, även om det regnar.
På ett vis är det ju bekvämt att hyra en klyv därför att då behöver man ju inte ha klyven stående hemma alltid. Men å andra sidan så är det ju lämpligt, att klyva rätt så mycket ved på en gång när man väl hyr en vedklyv. Och då gör det, i alla fall för mig en hel helg i anspråk.
Är det någon som tycker att jag har haft otur när jag tänker någon av dessa tankar?
Redigerat:
En fördel med att äga den är att man kan gå ut lite då och då på kvällarna.
Då kan man ägna helgen åt annat om man har lust.
Bensindriven har jag aldrig provat men jag skulle nog bli tokig på ljudet av motorn.
Då kan man ägna helgen åt annat om man har lust.
Bensindriven har jag aldrig provat men jag skulle nog bli tokig på ljudet av motorn.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Har man hörselskydd på sig så ska det inte vara något problem med ljudet och man kan ju använda en bensindriven klyv vart man vill där ljudet från den inte stör någon annan människa.
Det finns en tillverkare av bensindrivna vedklyvar som heter NE-MA någon som vet något om dem?
Det finns en tillverkare av bensindrivna vedklyvar som heter NE-MA någon som vet något om dem?
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag har beslutat mig för att inom några år inhandla en bensindriven vedklyv.
De största fördelarna med en bensindriven vedklyv tycker jag är.
-Att jag kan ta med mig den till där veden finns och på så sätt inte störa någon annan med mitt vedklyvande.
-Att jag jag slipper flisa ner hemma på tomten.
-Att jag slipper transportera hem vedkubbarna och på så sätt behöver jag bara lyfta varje vedkubb en gång.
-Det sitter en dagkrok på den bensindrivna så det är lätt att ta med sig den till verkstaden om jag skulle behöva hjälp att laga den när den går sönder.
Någon som tycker att jag har otur när jag tänker dessa tankar?
En annan fråga!
Jag har sökt med ljus och lykta efter en bensindriven vedklyv som kan klyva 90 cm långa stockar, och jag hittar bara en...nämligen denna.
https://www.blocket.se/skaraborg/Nema_bensindrivna_vedklyv_35923968.htm?ca=16&w=3&last=1
Ingen här värkar ha provat den så det får jag väll göra själv. Men det är alltid kul att ha mer än en att välja på när man köper något, därför undrar jag om någon här känner till någon liknande bensindriven vedklyv det är nödvändigt att den kan klyva 90 cm lång stockar med fördel lite längre?
Jag har titta på youtub en hel del, och sett passande klyvar, men jag vet inte var de bensindrivna vedklyvar som jag har sett där finns att titta på i verkligheten?
Jag vill inte i blindo direktimportera en och hoppas allt går bra.
Tack för att ni läser
De största fördelarna med en bensindriven vedklyv tycker jag är.
-Att jag kan ta med mig den till där veden finns och på så sätt inte störa någon annan med mitt vedklyvande.
-Att jag jag slipper flisa ner hemma på tomten.
-Att jag slipper transportera hem vedkubbarna och på så sätt behöver jag bara lyfta varje vedkubb en gång.
-Det sitter en dagkrok på den bensindrivna så det är lätt att ta med sig den till verkstaden om jag skulle behöva hjälp att laga den när den går sönder.
Någon som tycker att jag har otur när jag tänker dessa tankar?
Ja...det får man, bara man kör i 30 km/h eller saktare.Hyltran från Veglemyren skrev:
En annan fråga!
Jag har sökt med ljus och lykta efter en bensindriven vedklyv som kan klyva 90 cm långa stockar, och jag hittar bara en...nämligen denna.
https://www.blocket.se/skaraborg/Nema_bensindrivna_vedklyv_35923968.htm?ca=16&w=3&last=1
Ingen här värkar ha provat den så det får jag väll göra själv. Men det är alltid kul att ha mer än en att välja på när man köper något, därför undrar jag om någon här känner till någon liknande bensindriven vedklyv det är nödvändigt att den kan klyva 90 cm lång stockar med fördel lite längre?
Jag har titta på youtub en hel del, och sett passande klyvar, men jag vet inte var de bensindrivna vedklyvar som jag har sett där finns att titta på i verkligheten?
Jag vill inte i blindo direktimportera en och hoppas allt går bra.
Tack för att ni läser
Kan du tänka dig att bygga om själv, eller vill du köpa en komplett produkt?
Den klyven ser rätt robust ut, hydraliken ser vettigt ut.
Men dragkroken tror jag är för klen, och jag skulle själv vilja ha bordsyta att lägga klabbarna på tex.
Den klyven ser rätt robust ut, hydraliken ser vettigt ut.
Men dragkroken tror jag är för klen, och jag skulle själv vilja ha bordsyta att lägga klabbarna på tex.
Hjälpte svärfar att klyva och stapla ca 15 kbm ved i helgen, det var gjort på en halv dag för 4 personer. Han har ett stort as till maskin som först kapar stocken mha motorsåg och sedan klyver den i 4 delar. Staplade på lastpallar och körde allt till ett förråd nära huset, så nu är det lugnt i några månader framåt.
Förmodligen är det den typen av maskin du söker om du ska klyva långa bitar. Är det inte enklare att göra stubbarna kortare från början?
Förmodligen är det den typen av maskin du söker om du ska klyva långa bitar. Är det inte enklare att göra stubbarna kortare från början?
Jag vet inte varför, men jag får känslan av att den bildragna klyven nog kan vara ganska "studsig" på vägen.
Kan det vara ett alternativ med en eldriven och en bensindriven generator? Då kan du ju klyva hemma utan en massa oväsen om du skulle vilja?
Och nu ser jag, att NeMa klyven du länkar till troligen säljs av samma firma som min far köpte sin traktorburna klyv från på 80-talet. (Även vi eldade med 90-cm ved, i en Passatpanna med strax under 0,0005% verkningsgrad...)
Hans klyv är fortfarande still going strong, vi lät NeMa bygga om den nångång i slutet på 90-talet då ventilpaketet krånglade vill jag minnas.
Vi har uppskattningsvis klyvt långt över 1300 kbm på den.
Kan det vara ett alternativ med en eldriven och en bensindriven generator? Då kan du ju klyva hemma utan en massa oväsen om du skulle vilja?
Och nu ser jag, att NeMa klyven du länkar till troligen säljs av samma firma som min far köpte sin traktorburna klyv från på 80-talet. (Även vi eldade med 90-cm ved, i en Passatpanna med strax under 0,0005% verkningsgrad...)
Hans klyv är fortfarande still going strong, vi lät NeMa bygga om den nångång i slutet på 90-talet då ventilpaketet krånglade vill jag minnas.
Vi har uppskattningsvis klyvt långt över 1300 kbm på den.
Redigerat: