P
Tänkte hya en vedklyv då det känns lite för mycket att handklyva de nyhuggna granarna. Klarar en 5tons klyv av de största kubbarna på bilden?
 
  • ved.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hänger en hel del på hur grenfria kubbarna är. Men det kan bli tufft med en 5tons.
 
Det är nog inga problem, i värsta fall får man snurra på träbiten ett halvt varv och köra två tvånger. Har klyvt både ek, gran och björk i den storleken med den minsta sortens vedklyv (4ton skulle jag gissa).

Gren/kvist kan ju ställa till det, men det är ju ofta bara några få bitar.
 
en 5tons faxe t ex klarar det. i värsta fall klyver man i mindre omgångar och inte korsklyver direkt.
 
P
Då provar jag en 5 tons maskin över en helg. 120:-/dygnet. Bauhaus ville ha 395:-/dygnet och då kan man ju nästan lika gärna köpa sig en liten klyv.

Försökte hugga lite med yxa men det var inte så lätt då det är bara 5dgr sedan de var här och tog ner alla träden (4st granar)
 
Ska du hugga manuellt så behöver du ju en riktig klyvyxa för att komma någon vart.
 
Med den mängden kubbar så behövs nog mer än en klyvyxa för att komma någon vart... :D
 
galento
MathiasS skrev:
Det är nog inga problem, i värsta fall får man snurra på träbiten ett halvt varv och köra två tvånger. Har klyvt både ek, gran och björk i den storleken med den minsta sortens vedklyv (4ton skulle jag gissa).

Gren/kvist kan ju ställa till det, men det är ju ofta bara några få bitar.

Har också använt en liten " rustaklyv " till såna kubbar och som Mathias skriver kan man
köra 2 ggr.Men det har funkat med den lilla klyven faktiskt.
 
Den klarar nog lätt av dom där klabbarna. Gran är ju lättkluvet.
Har kluvit björkklabbar som varit grövre än dom där med en liten "rusta klyv"
 
Jag har en 5 el 6 tons klyv typ rusta,när vedleveransen kom undrade jag hur klyven skulle klara dom,10 stockar gran o tall mellan 50&80 cm i diameter.Men det var inga problem alls.
 
P
6 timmars slit idag och nästan klart. Hyrde en 7-tons comfortklyv. Funkade även på de största bitarna som var 60-70cm.
 
  • ohugget.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • hugget.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Färsk gran är lättkluvet även med yxa :)
De bitar som inte min billiga 5-tons klyv klarar brukar jag spräcka med klyvyxan istället. Går oftast snabbare med yxan, men är jobbigare...
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.