Hehe, jorå, det var även 50mm stenull emellan yttre och inre plåt. Min kompis hade inget lock på sin utan man staplade in som i en vanlig panna och han hade täta luckor! Däremot vart det en så enorm hetta i lådan så värmen spred sig från rökrör och luckor och över till ytterplåten. Vettetusan om jag tycker det är värt arbetet att hålla på, vedpannor finns det ju gott om och är man lite händig så byter man panna själv. Håller just för stunden på och tappar av min vedpanna, ska byta till pelletspanna ikväll..Izvek skrev:
Men xdigger!! Slänger du ut din gamla trotjänare i kölden. Trodde du var glad ägare över en härlig vedpanna? Har byggt till lite på min och nu har jag även fläkt när jag kör ved,funkar över min förväntan. Jämn temp genom hela förbränningen.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ursäkta OT: Japp, jag blev ju singel i våras och jag hinner inte hålla på och jaga ved, kapa, klyva och stapla. Nu blir det en ren pelletspanna istället, det var en i närheten som sålde en Thermia Biomatic för 8000kr så det var bara att slå sönder spargrisen..
Kan tänka mig, du har lyckats bra med din Egor, var har du monterat fläkten?? Du kan ju svara med ett PM så slipper vi lusa ner denna tråd. 
A jo
A jo klart. Men ska man sattsa på ved så är det bara miljöpanna anser jag. Men har man rätt panna och rätt draag å e förugn som är gjort på rätt sätt är det nog liten skillnad melllan en ny miljöpanna. Förugnen är ju som ett enkelt billigt alternativ istället för att köpa en helt ny panna.
Var den inte isolerad eller? Efter som man kan se den lyser rött.xdigger skrev:
A jo klart. Men ska man sattsa på ved så är det bara miljöpanna anser jag. Men har man rätt panna och rätt draag å e förugn som är gjort på rätt sätt är det nog liten skillnad melllan en ny miljöpanna. Förugnen är ju som ett enkelt billigt alternativ istället för att köpa en helt ny panna.
Redigerat:
Sant. Därför man kör med flis. Men d börjar bli jobbigt d med. Så gräva jordvärme vore kul. Å sen kan man ju hugga lite ved å sälja om man skulle tjäna på det.xdigger skrev:
Undra hur många timmar en vedeldare lägger ner på sin ved. Nog med att den ska göras. Men den ska ju helatiden bäras å fylla pannan å tända den varje jädrans dag..... när man istället kan ligga kvar i sängen med furun å ha skoj
Redigerat:
Ja, det ska bli riktigt skönt, just nu går den på skarvsladd så jag får värme och varmvatten, ska försöka få igång pelletsen på tisdag åtminstone. 
Nu kommer man ha tid att jaga tjejer, det har man inte tid med när man ska skynda sig hem varje dag och elda i pannan.
Nu kommer man ha tid att jaga tjejer, det har man inte tid med när man ska skynda sig hem varje dag och elda i pannan.
vet då inte många tjejer som blir på G av att elda i en vedpanna... eller rättare sagt jag vet ingen tjej som går igång på elda i en sotig gammal panna..
Men en kamin så man ser lågorna å någon fin fäll framför brasan å lite vin så brukar dom gå igång
Men en kamin så man ser lågorna å någon fin fäll framför brasan å lite vin så brukar dom gå igång
Synd att man inte själv går igång på det då.. Nä då är det bättre nere i pannrummet!Izvek skrev:
Fick snabbt itag på en vedturbo. Och i hyffsat skick med tanke på ålder.
Installeraden och utan vetskap om hur man ska elda med den som fick jag igång den. Brinner väldigt ren må jag säga och rökgastempen blev lägre än att elda med bara pannan direkt. Ska imorgon se hur mycket den klarar att ladda tanken på ett ilägg.
Nackdele som jag redan nu märker att den strålar mycket värme som typ alla förugnar gör. Ska man installera en vedförugn så ska det vara med panna i bostadshuset. så spillvärmen kommer huset till godo. Nu har jag mitt pannrum i ladugården med anslutning till verkstaden så där blir det varmt å gott. Dock inte så fördelaktigt allagånger.
Installeraden och utan vetskap om hur man ska elda med den som fick jag igång den. Brinner väldigt ren må jag säga och rökgastempen blev lägre än att elda med bara pannan direkt. Ska imorgon se hur mycket den klarar att ladda tanken på ett ilägg.
Nackdele som jag redan nu märker att den strålar mycket värme som typ alla förugnar gör. Ska man installera en vedförugn så ska det vara med panna i bostadshuset. så spillvärmen kommer huset till godo. Nu har jag mitt pannrum i ladugården med anslutning till verkstaden så där blir det varmt å gott. Dock inte så fördelaktigt allagånger.
Redigerat: