pr95 skrev:
,kör du fullt varv eller reglerar ner när förbränningen kommit igång ?
Jag har provat att reglera fläktvarvtalet på Gasellen eftersom jag har erfarenhet av detta sedan Vedatiden. Genom den hårda instrypningen av den starka fläkten fick jag inte någon märkbar förbättring av förbränningen. Vad jag var intresserad av var att minska effekten på pannan, men det blev inte så bra hetta i skålen då och detta ville jag ju inte åstadkomma så rätt instrypning är tillräckligt luftflödesstyrning.
//Bosse

Blev lite utanför ämnet -som vanligt -TS får förlåta oss rävar
OK ! har samma erfarenhet ,problemet jag hade var att min panna (inte en Gaselle) ville koka ibland
efter en tid så visade det sig att problemet var termostaten i laddkretsen den öppnade inte :o
Hoppas TS får ordning på sin blålåga

Vad tror du Bosse eller nån annan är huvudorsaken till problemen? Fel luftinställningar eller "fel" ved?
Det verkar ju vara dom två alternativen det handlar om.

Sen undrar jag hur du kan se baljan genom kikhålet? Det är ju så litet att man bara ser rakt in och om man har låga och vilken färg.
Öppnar man nedre luckan för att titta så slocknar ju lågan direkt, vilket också står i instruktionerna.

Redigerat:
Fel luftinställningar eller "fel" ved?
Bara veden är torr inte allt för krokig är problemet luft inställning ,man får pröva sig fram, anteckna så man kommer ihåg

Bubas skrev:
Fel luftinställningar eller "fel" ved?
Sen undrar jag hur du kan se baljan genom kikhålet?
Efter det första eldningsåret med min gamla "skräpved" som funkade bra i Vedapannan, har jag bara gallrat lövträd till ved. Sedan jag bytte till lövved har jag inte haft en enda hängning. Jag tror att detta beror på att lövveden är mycket tyngre och därmed trycker ned veden i vedmagasinet bättre än barrved (i alla fall mina gamla fnöskeklumpar). Dessutom är energiinnehållet högre i björkved som gör att en påfyllning ger mer värme.
Genom kikhålet kan jag se övre staget hos flamskålen. Jag kollade detta igår igen och kunde konstatera att staget var glödrött. Ibland dammsuger jag hålet på insidan så att siktvinkeln blir så bra som möjligt.
Idag har jag ringt VedSol och fått reda på att det inte ska ha någon större betydelse att springan blivit bredare, men det ska gå enkelt att byta en av de bortre keramikplattorna mot en främre och då blir springan lika bred över hela längden. Att köpa nya keramikplattor går också till överkomligt pris sades det.
//Bosse

Idag har jag eldat igen och började proceduren som Bosse beskrivit till punkt och pricka. Det enda som kan vara annorlunda är hur tjock glödbädd man tycker man ska ha.
Yttre primär: 6 varv
Luckans primär:1 varv (pga minimering av övertädning??)
Sek: 3 varv

Sedan gick jag ut och tittade och tjock rök väller ut ur skorstenen. Efter 1,5tim väller det fortfarande rök ur skorstenen och kikar jag i glaset så är där väldigt sporadiska lågor. Jag får ruska om i vedutrymmet och provar yttre primären till 8 varv.
En halvtimme senare, ingen förbättring så då lessnade jag ur och drog ur hälften av turbulatorena. Rgt ökade då till 300 grader och efter en omruskning i vedutrymmet så höll sig lågan där hela tiden!! Ställde ner sek till 1 varv och fick till en blålåga jag aldrig sett förut!! Efter ett tag så syntes överdelen av koppen i en rödaktig ton, som Bosse beskrivit.
Man får tillägga att mer än hälften av veden i detta skede brunnit ut och i slutet av eldningarna så brukar jag ha mindre problem med röken.

Bubas skrev:
En halvtimme senare, ingen förbättring så då lessnade jag ur och drog ur hälften av turbulatorena.
Vad skulle det tjäna till att ta ur turbulatorer? Att ha en rökgas på 300 grader uppskattas väl av kråkorna, men det är väl bättre att få energin i tanken.
Om det väller ut rök 10 minuter efter uppstart har du stängt luckan och tagit bort träbiten i övre springan för tidigt. Det är bara att öppna luckan lite igen så att glödbädden växer till sig. Eventuellt kan den övre springan behöva täckas igen en stund. Du ska höra ett "dån" från förbränningsskålen när allt fungerar som det ska.
Sedan får man inte "ledsna" när det inte fungerar direkt med vedeldning. De som inte klarar vedeldning får gå över till värmepump!:thumbup:

Kråkorna blev säkert glada! Nånting blev ju bättre iom att lågan förblev levande och jag fick till den blå. Kanske pga ökat drag? Men det är så klart bättre att spara värmen i pannan.

Sedan får man inte "ledsna" när det inte fungerar direkt med vedeldning
Jag installerade anläggningen för snart 1,5 år sen så jag har provat ett tag.

Ni kanske undrar varför jag inte kontaktat VEDSOL om mina funderingar. En bekant har en Gaselle 45 med samma problem och fick till svar att " det blir varma rökgaser även om det hänger sig" sen var det inge mer med det.
Men jag tycker det borde gå att få till även med barrved.
Jag prövar vidare...

Jag har föresten inget ont att säga om VEDSOL. Dom har varit hjälpsamma i övrigt så missförstå mig inte.

Majgårdarna
Du ska kanske bara prova med att sänka sek luften

Ja jag ska fortsätta med sekundären på 1 varv få se om jag kan få till den fina lågan igen

L
Om det blev bättre av att plocka ur turbulatorena skulle jag göra en ordentlig inspektion
av skorstensdraget.
Vad händer om ni öppnar en sotlucka på skorsten, drar eller blåser det?
Vet inte hur pannan är uppbyggd, men finns det nått inne i pannan som kan hamna fel så
att draget blir sämre, rökgasevakuering som läcker?
Gissar att en 70kW panna ska ha rätt bra "grund" drag.

_lynx_ skrev:
Gissar att en 70kW panna ska ha rätt bra "grund" drag.
När det gäller den aktuella panntypen så har den en mycket kraftig sugande fläkt. För att inte lufttillförseln ska bli för stor genom pannan, måste en kraftig strypning ske av primär- och sekundärluft. Därigenom spelar skorstensdraget ingen som helst roll. Det skulle gå att elda denna panna utan skorsten. Dessa egenskaper har jag talat med konstruktören av pannan om (VedSol) och de är helt eniga med mig. Så kallade dragluckor har för denna panntyp ingen inverkan utan ska användas vid självdrag och till pannor med mycket svaga fläktar.
//Bosse

• Gilla
GK100
  • Laddar…
En granne till mej har eldat en Gaselle 70 i snart tio år med enbart barrved och har aldrig hört att han har några problem.

Hej igen! Mina problem med pannanär nu så gott som lösta och det hela berodde på handhavandefel. Ni experter fnissar nog lite men det bjuder jag på :)
Som det har skrivits tidigare så är det i denna panna en plåtbalja i nedersta luckan som lågan ska brinna ner i. Denna balja är tänkt att skjutas in på ett på var sida fastsvetsat järn. Detta för att komma närmare lågan.
Jag har istället haft baljan stått på botten i askutrymmet ca 1-2 dm längre ner!!!
När jag sotade ur pannan för några dagar sen så tittade jag lite upp under keramiken och såg då dessa järn. Provade sen om baljan möjligtvis passade där och.. jo då, problemet löst.

Har nu eldat 3 ggr efter detta och kan konstatera att jag nu har ett mycket stabilare eldningsförlopp. Veden hänger fortfarande upp sig lite men inte i samma omfattning. Men det viktigaste, lågan förblir levande och det brinner vilket gör att till slut faller veden ner ändå. Röken har också minskat iom att jag nu har en stabil förbränning. Veden räcker även aningen längre tycker jag.
Det förklarar även varför baljan sällan blev röd och att den syntes dåligt genom siktglaset.

Tack så mycket för hjälpen iaf, det kommer säkert fler funderingar.

• Gilla
pr95 och 2 till
  • Laddar…
Att bjuda på sina misstag är viktigt, så slipper vi andra att göra om dom:thumbup:

• Gilla
pr95
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.