47 579 läst ·
370 svar
48k läst
370 svar
Vedeldningsförbud
Eller så kan man läsa vänstervridnas medier och tro att allt som SR, SVT säger och skriver är hela sanningen.. lika så här.. Varför lägg ner tid på att läsa något som maffian i världen skulle kunna radera?G guggen skrev:
Jimmy hoffa.. mer behövs inte sägas...
Nä inte min skog.G guggen skrev:
skydda skogen en miljöorganisation som vill att all skog i Sverige skall skyddas från skogsbruk..
Det tips jag kan ge för att inte myndigheterna ska ta skogen är..
röj, gallra, avverka..
spara inte mer än lagen kräver.
Och rensa bort det som kan skapa problem.
Det hör hemma på vedvältan eller i flishögen..
Redigerat av moderator:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 633 inlägg
Nu har jag skummat igenom rapporten, och tycker det är lite väl mycket klyschor.Nötegårdsgubben skrev:
Det är dock inte självklart att läsa rapporten och dra slutsatsen att EU vill förbjuda vedeldning. Den som läser lite längre ner i rapporten kan lika gärna bli svårt kränkt i sina planer att bygga ett lättbetonghus, och konstatera att EU vill tvinga oss att bygga trähus!
Citat ur rapporten som källa till kränktheten:
"the most important role of wood products is to help turning the construction sector from a source of greenhouse gas emissions into a carbon sink, as set out in the Renovation Wave Strategy and the new European Bauhaus initiative There is considerable room for improvement, as wood products, with less than 3% of market share, are still only a tiny fraction of building materials in Europe, which largely remain dominated by energy intensive and currently fossil fuel-based materials . The Commission will develop a roadmap for reducing whole life-cycle carbon emissions in buildings. In the context of the revision of the Construction Products Regulation, the Commission will develop a standard, robust and transparent methodology to quantify the climate benefits of wood construction products and other building materials."
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 194 inlägg
Ja, och med dagens virkespriser kan de nog bara drömma om att mer hus i EU skulle byggas av trä.
Ett antal svenska sågverk har redan ställt om produktionen till amerikanska mått och säljer sin produktion på transatlantisk export.
Vad politiker tror de kan styra över upphörde förvisso för länge sedan att förvåna mig, men slika seminarieövningar lyckas nog sällan med annat än att skapa ”oväntade” bieffekter.
Ett antal svenska sågverk har redan ställt om produktionen till amerikanska mått och säljer sin produktion på transatlantisk export.
Vad politiker tror de kan styra över upphörde förvisso för länge sedan att förvåna mig, men slika seminarieövningar lyckas nog sällan med annat än att skapa ”oväntade” bieffekter.
Ja det är då inga problem alls att sälja även dåligt timmer till industrin..Nötegårdsgubben skrev:
Ja, och med dagens virkespriser kan de nog bara drömma om att mer hus i EU skulle byggas av trä.
massan är det sämre med...
Men även den går i väg...
Ja, jag hörde det igår eller i förrgår. Givetvis tillämpade jag en normal dos källkritik och konstaterade snabbt att det handlade om kraftiga överdrifter och vantolkningar.L Leffe Sorunda skrev:
Det borde du också ha gjort.
inte alltid så lätt att ha koll på vad miljölobbyisterna håller på med.. Men att direkt avfärda dem som ofarliga mm är bara idioti..T tanaris skrev:
Medlem
· Halland
· 4 495 inlägg
Det finns krafter som motarbetar det mesta i Bryssel. Något förbud mot vedeldning har jag inte sett men jag läste i SvD härom dagen att man diskuterade bioenergin och dess klimtvänlighet.L Leffe Sorunda skrev:
All eldning släpper ju ut koldioxid och därmed finns det idioter EU som anser att bioenergi inte är klimatsmart. Att biomassan ingår kretsloppet har man inte en tanke på, eller snarare kunskap om. Lika illa är det med vattenkraften som också anses ohållbar nere i EU. Det är skitig och miljölskövlande vindkraft som gäller. En miljöpartist, minns inte namnet, sa att om hon måste välja mellan miljö och klimat, valde hon klimatet. Frågan varför man inte jan hantera båda lyste med sin frånvaro. Men vi vet iaf att miljöpartister lätt låter haven dö och mark skövlas bara klimatet räddas. Så hoppas att dessa flanar försvinner från världskartan. Tyvärr är dom starkare nere på kontinenten än i Sverige, men här ger man dom makten ändå. I Sverige har MP 32% om man ser tillsenaste valet. Sossarnas 28% och sina egna 4%. S låter ju MP styra i princip.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 194 inlägg
Fast det är ju inte sant. Först väljer de bort kärnkraft. Sen gör de samma sak en gång till, därefter tittar de lite förstrött på andra frågor, som hur man kan minska mängden brukad areal i skog som på åker.S Stego1 skrev:
Hade det inte varit så att de trott att klimatförändringarna berodde på mänsklig påverkan hade de inte brytt sig ett skvatt, då de i grund och botten bara är intresserade av hur människan påverkar sin omgivning, inte hur omgivningen är i sig.
Därför är det också legitimt att tro att de vill hindra vedeldning, och att vara orolig för att andra politiker låter dem, då det är en skitfråga de kan offra.