1 863 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Vedeldning, värmen försvinner i tankarna
Eldar ved har Atmos ved panna och 2 st tankar tot. På 1500 l. Fram till 2022 gick det åt c:a 17-18 kubik ved, 2023
Gick det åt c:a 20 kubik och 2024 gick det åt c:a 24-25 kubik.
Har bytt pumpar, termoventilen i laddomaten, stängt kranar i laddomaten men värmen sjunker ändå snabbt. Har pratat med andra vedeldade Ingen förstår varför, flera rörmokare dom säger att det är självcirkulation hur med stängda kranar.
Värmer c:a 200 kvm, eldar blandved, bor 2 vuxna.
/BJ
Gick det åt c:a 20 kubik och 2024 gick det åt c:a 24-25 kubik.
Har bytt pumpar, termoventilen i laddomaten, stängt kranar i laddomaten men värmen sjunker ändå snabbt. Har pratat med andra vedeldade Ingen förstår varför, flera rörmokare dom säger att det är självcirkulation hur med stängda kranar.
Värmer c:a 200 kvm, eldar blandved, bor 2 vuxna.
/BJ
Värmen "försvinner" inte, antingen blir rum väldigt varma, eller blir till varmvatten som används eller läcker ut i avloppet, eller så åker värmen via pannan ut genom skorstenen.
Bilder på anläggningen skulle underlätta.
Även ett kopplings-/flödesschema skulle underlätta.
Bilder på anläggningen skulle underlätta.
Även ett kopplings-/flödesschema skulle underlätta.
Kan vara att det är självcirk geom pannan och då går värmen över från tankar till pannan. Har du en laddamomat så sitter den en klaffventil i botten, som öppnar när pumpen stannar, detta för att en självcirk ska komma till om pumpen stannar och för hindra att en kokning blir snabb.B Benny Jansson1 skrev:Eldar ved har Atmos ved panna och 2 st tankar tot. På 1500 l. Fram till 2022 gick det åt c:a 17-18 kubik ved, 2023
Gick det åt c:a 20 kubik och 2024 gick det åt c:a 24-25 kubik.
Har bytt pumpar, termoventilen i laddomaten, stängt kranar i laddomaten men värmen sjunker ändå snabbt. Har pratat med andra vedeldade Ingen förstår varför, flera rörmokare dom säger att det är självcirkulation hur med stängda kranar.
Värmer c:a 200 kvm, eldar blandved, bor 2 vuxna.
/BJ
På laddröret mellan tankar och röret som går ner till laddomaten ska du sätta en backventil som förhindrar självcirken. När självcirken blir, så kommer luftdraget genom pannan att kyla ner vattnet och det kan sänka tempen rätt bra på vattnet. Med självcirk genom pannan så kommer det varma/heta att gå baklänges ner till botten på tankarna avkylt och spä ut tempen. Klart att det inte blir någon drastisk avkylning direkt, men i långa loppet så blir det avkylning.
Produkter som diskuteras: "klaffventil"
Klaffventil aluminium 150 x 150 mm Bårebo
Justerbar via 4 snäppen
399 kr inkl moms
Läs mer
J jonaserik skrev:Kan vara att det är självcirk geom pannan och då går värmen över från tankar till pannan. Har du en laddamomat så sitter den en klaffventil i botten, som öppnar när pumpen stannar, detta för att en självcirk ska komma till om pumpen stannar och för hindra att en kokning blir snabb.
På laddröret mellan tankar och röret som går ner till laddomaten ska du sätta en backventil som förhindrar självcirken. När självcirken blir, så kommer luftdraget genom pannan att kyla ner vattnet och det kan sänka tempen rätt bra på vattnet. Med självcirk genom pannan så kommer det varma/heta att gå baklänges ner till botten på tankarna avkylt och spä ut tempen. Klart att det inte blir någon drastisk avkylning direkt, men i långa loppet så blir det avkylning.
Har c:a 21-22 g i alla rum men sovrummet c:a 20g,ang. läckage syns inte någonstans. Stänger alla 3kranar på laddomaten och har satt dit en extra kran på tilloppet till tankarna ingen skillnad. (Pga installerat en luft/Vatten värmare)Demmpa skrev:
Kranen är öppen och tempen vid kranen är c:a 20-30g
Flödesschema är enl. Laddomatens kopplingsschema, det sitter en termoventil vid laddomaten som är bytt men ingen skillnad.
Kollar bättre när jag kommer hem imorgon
Eller måndag. Tackar för frågor och svar. /B
OM det nu är så att värmen försvinner från systemet utan att det märks så finns det väl bara två troliga scenarion. Antingen släpper du ut varmt vatten i avloppet eller så värmer du upp kallvattnet.
Båda borde vara lätta att kontrollera, annars är det nog att ni ändrat vanor något eller fått tag på sämre ved än förr.
Båda borde vara lätta att kontrollera, annars är det nog att ni ändrat vanor något eller fått tag på sämre ved än förr.
Även om draget är betydligt mindre när pannan är avstängd och det inte drivkraft av fläktar längre så har luft rätt dålig värmekapacitet - dvs. kräver stor volym per medförd Watt värme, - typ 1.2 Joule per liter utsugen luft och grad temperaturhöjning och en del av värmen som smiter den vägen har ju också rollen att hålla skorstenen varm och tappar en del temperatur på vägen till topp till gagn för huset och dess ventilation och bör inte nämnvärt skilja sig så mycket mot tidigare drift.
Om luft värms från säg 15 grader C i pannrummet till 70 grader C när det sugs genom pannan så motsvarar det 55 grader temperaturhöjning vilket ger motsvarande 1,2 joule/liter luft * 55 grader temperaturhöjning = 66 joule/s för 1 liter luft i sekunden genom pannan vilket motsvarar 66 Watt i värmeförlusteffekt - lite drygt som en ordinarie 60 Watt klassisk glödlampa påslagen och ungefär i samma region som att läcka 1 liter varmvatten i timmen - är det 2 liter/s luft till skorstenen, ~2 liter varmvatten/timmen så är det 132 Watt - fortfarande inte sådär jättemycket...
Om det inte spolar iväg varmvatten hela tiden via någon säkerhetsventil eller läckande varmvattenkran, så kan det vara att du har sämre ved - dvs. mindre energivärde per kubik volym ved än tidigare eller att den är fuktigare. - och tonåringar som länge är i duschen/badkaren är en faktor man inte kan förringa om det är aktuellt då 100 liter varmvatten från 5 grader C -> 60 grader C motsvarar 6,4 kWh att värma medans värmeförlusten genom pannan med 1 l/s luft till skorstenen motsvarar 1,6 kWh/dygnet.
Om luft värms från säg 15 grader C i pannrummet till 70 grader C när det sugs genom pannan så motsvarar det 55 grader temperaturhöjning vilket ger motsvarande 1,2 joule/liter luft * 55 grader temperaturhöjning = 66 joule/s för 1 liter luft i sekunden genom pannan vilket motsvarar 66 Watt i värmeförlusteffekt - lite drygt som en ordinarie 60 Watt klassisk glödlampa påslagen och ungefär i samma region som att läcka 1 liter varmvatten i timmen - är det 2 liter/s luft till skorstenen, ~2 liter varmvatten/timmen så är det 132 Watt - fortfarande inte sådär jättemycket...
Om det inte spolar iväg varmvatten hela tiden via någon säkerhetsventil eller läckande varmvattenkran, så kan det vara att du har sämre ved - dvs. mindre energivärde per kubik volym ved än tidigare eller att den är fuktigare. - och tonåringar som länge är i duschen/badkaren är en faktor man inte kan förringa om det är aktuellt då 100 liter varmvatten från 5 grader C -> 60 grader C motsvarar 6,4 kWh att värma medans värmeförlusten genom pannan med 1 l/s luft till skorstenen motsvarar 1,6 kWh/dygnet.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Helt klart märker jag dagen efter föregående kvälls eldning, om jag glömmer stänga spjället mellan täljstenugnen och skorstenen.
Ugnen blir svalare.
Skorstenen är dubbelmantlad Isokern. Blir knappt varm utvändigt vintertid när vi eldar mer intensivt.
Ugnen blir svalare.
Skorstenen är dubbelmantlad Isokern. Blir knappt varm utvändigt vintertid när vi eldar mer intensivt.
Lagrad energi i ackumalatortankar i detta fall.. annan historiaH Hybro skrev:
Veden har väl blivit sämre?
Om man räknar med 1l/s 55 gradig uppvärmd luft genom pannan i drag när den inte arbetar, vilket motsvarar 1,6 kW värme/dygnet oräknat att pannan faktiskt arbetar emellanåt och man räknar med 4,7 kWh/kg pellets och med 80% i verkningsgrad i pannan motsvarar 3,87 kWh/kg pellets i effektiv värme
Eldningsperiod på (180 dagar/år * 1,6 kW/dygnet) / 3,76 kW i effektiv energivärde för pellets =~75 kg pellets eller 4,6 säckar pellets i panndragförluster när pannan inte arbetar per år - högt räknat, är det 2 liter/s luft så är det dubbla mängden.
Om man räknar med 4,6 säckar * 16 kg = 75 kg och tar det gånger 4 för att vara ekvivalent med stjälpt björkved i volym, så motsvarar det ca 0,3 m³ stjälpt mått ved.
Eftersom TS har ökat sin förbrukning från 17-18 kubik till 24-25 kubik på några år så verkar inte 0,3 eller tom. 0,6 kubik till och ifrån beroende på draget genom pannan vara avgörande för den ökande vedförbrukningen, utan det blir att titta på andra ställen...
Eldningsperiod på (180 dagar/år * 1,6 kW/dygnet) / 3,76 kW i effektiv energivärde för pellets =~75 kg pellets eller 4,6 säckar pellets i panndragförluster när pannan inte arbetar per år - högt räknat, är det 2 liter/s luft så är det dubbla mängden.
Om man räknar med 4,6 säckar * 16 kg = 75 kg och tar det gånger 4 för att vara ekvivalent med stjälpt björkved i volym, så motsvarar det ca 0,3 m³ stjälpt mått ved.
Eftersom TS har ökat sin förbrukning från 17-18 kubik till 24-25 kubik på några år så verkar inte 0,3 eller tom. 0,6 kubik till och ifrån beroende på draget genom pannan vara avgörande för den ökande vedförbrukningen, utan det blir att titta på andra ställen...
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
