jonssonligan skrev:
(man kanske skulle koppla in henne i värmesystemet, hon kan ju elda upp sig rätt bra......bara en tanke....det lär ju koka...)
:) :) :)
har du en vedbod där du kan magasinera nästa års ved under taket? Om du ska bygga så bygg så stort att du får plats med 2 års förbrukning. Att köpa hugget och torkat är nog dyrt.
Så gör vi : Köper ved innan våren kommer, sågar,klyver och låter ligga ute i en hög så det torkar i vårsolen, staplat under tak i vedboden innan midsommar, eldar nästa vinter.
gaia

30 Öre/kWh kan man få ved för om man köper kluven ved på våren och torkar den själv.
(Skogsägaren som säljer rotposter till massaindustrin får max 10-15 öre/kWh för den, så därför finns det på landsbygden en hel del som vill sälja kluven stjälpt otorkad ved,.)

Pellets kan man få för knappt 55 öre/kWh. I TS (Viadrus) panna kommer antagligen en pelletsbrännare ge en överlägsen förbränning jämfört med ved...Så det är inte otroligt att pellets i den pannan blir billigare än köpt ved...

PST skrev:
Pellets kan man få för knappt 55 öre/kWh. I TS (Viadrus) panna kommer antagligen en pelletsbrännare ge en överlägsen förbränning jämfört med ved...Så det är inte otroligt att pellets i den pannan blir billigare än köpt ved...
Framförallt bör det ge en större bekvämlighet. Om TS kan använda den extra vunna tiden till att jobba med något annat som ger inkomst eller kunna slippa betala för någon tjänst då han hinner utföra den själv istället så kan ju kalkylen bli ännu bättre. Pelletsen kan ju dessutom köras hem i bagaget på en vanlig kombi om man köper den i säckar. :)

Såg annonser på blocket nu där vissa personer försöker sälja färsk björkved för över 600 kr m3 stjälpt. Galna priser :):rolleyes:

Galna är de nog inte, de som är galna är de som köper den fuktiga björkveden...

Pelletsförråd kan du bygga ett på utsidan om du inte har plats inne, gäller att det är tak och väggar och att golvet lutar rätt så det blir självtömmande så kan du ta ut en bulkbil och blåsa in det. Pellets suger inte åt sig fukt från luften så ha ett förråd utomhus är inget problem.

Ska man tänka så är ju värmepump ännu bättre bara att betala elräkningen och jobba på ;)

v-g skrev:
Ska man tänka så är ju värmepump ännu bättre bara att betala elräkningen och jobba på ;)
Fast till en rejält högre investeringskostnad, i värsta fall 10 ggr högre som ska betalas av. Och sen är ju inte elpriset gratis nu heller. Ytterligare energiskatt tillkommer strax också.

Vedbod finns, och jag ska försöka fylla den med så mycket ved som möjligt. Staplat högt, går det nog in 2 års förbrukning där. Fast frågan är hur bra det "innersta" torkar då...Nåja, det lär det väl göra så småning om.

För övrigt så är kapning av ved med egen arbetsinsats inte aktuell. I alla fall inte nu. Så köpt huggen får det bli. Tror det går att få ekonomi i det också. Inte lika billigt som att göra det själv, men billigare än pellets och/eller V-pump av olika slag misstänker jag.

När jag blir äldre, misstänker jag att jag inte vill hålla på med veden längre, och då blir det troligtvis pellets. Pannrummet i dag är ca 3 X 1,20 eller så. Och enbart ingång utifrån. Inte aktuellt att gå ut och elda i bara fillingarna med andra ord..:)

Tanken är att bygga ut pannrummet med kanske 4 X 4 meter (stämmer bra med utseendet på huset) och kanske ansluta vedboden till detta, om det går att få snyggt.

Ska passa på att vrida pannan 90 grader, för att komma åt bättre. Som det är nu får man ställa sig framför pannan, dra in magen när man öppnar luckan (högerhängd, givetvis, trots att den står intill en vägg till vänster) akta så att man inte får en avstängningsventil i gryngången när man knäar ner, och göra om hela procceduren när man matar in ett nytt fång ved.
Har ett lager ved bredvid pannan och det räcker några dagar i stöten. Tanken var att sätta in en eller två acc-tankar till. Har två på 500 l st nu. I garaget finns tydligen en (inbyggd, ser den inte) på 3000l. Tänkte kapa den på mitten och ställa in bägge halvorna i det framtida bygget. Resten av utrymmet blir vedtorkförråd för kanske en veckas förbrukning, för att vid senare tillfälle bli pelletsförråd. Men detta ligger flera år fram i tiden, eller om en lottovinst skulle råka klämma sig in lite tidigare.

ett het tips bare.
Vida(såg) i Borgstena (det är väl inte jättelångt från dig) gör briketter av en del af sin kutterspån. Dom sälger även til private vid min. 3 ton, men du ska ju iallafall ha ett helt billass. Jag har ingen aning om priset.

Henrik

Vi var i en situation som liknade dig tidigare i vinter. Vi fick tag i ved via en annons. Staplad ved, 250 kr/kubiken av en pensionär ute i skogen. Billigt!
Hyrde en släpvagn på OK, en sån där med galler. Det ryms nästan 3 kubik staplad ved i en sån. Det gick åt nästan hela lördagen att åka fram och tillbaka, lasta i och lasta ur. Men det var värt en dags arbete när man vet att man har fixat värmen för resten av vintern.
Så har du bara dragkrok på bilen så är transporten lätt fixad, bara man inte är arbetsskygg.

Borgstena låg ca 7,5 mil bort. Kan ju vara ett allternativ. Ska se om det ger nåt. Tack.

Det var ju ett bra kap (häpp) ni gjorde där. Jag ger 266 eller om det nu blivit 280 till den bonde som skulle leverera hit, så 250 är riktigt bra pris. Hoppas att det inte var för långt att åka. Arbetsskygg har jag i och för sig varit i hela mitt liv, men två av mina grabbar följer säkert hemskt gärna med och lastar :D
Problemet är att sådana annonser finns inte här...Jo, det fanns en, en familj som skulle flytta, men den veden var borta snabbare än en grisblink.

Letar vidare.

Blev lite inspirerad av er att testa loggs som det snackades om tidigare i tråden, blev faktiskt glatt överraskad. På Bauhaus tog dom 34 spänn för 10 kg vilket enligt tillverkaren ska ge 5.2 kwh per kg vilket enl mina uträkningar blir med en verkningsgrad på 90% ca 72 öre Kwh. Rätta mig om jag har fel. Nu till det roliga, eftersom jag eldar med snickerispill "fur och gran" så blir det inget direkt vrid på värmen, så slänger man in en 4 -5 loggs så händer det grejer. Det blir en väldig värme och färre ilägg nu behöver jag bara lägga ca ett fullt ilägg medans förrut minst 2 fulla ilägg. Jag har sparat min björkved till Januari kan nog behövas då.

Det gäller att vara alert med rökgaserna,när man eldar med loggs.

Ja kanske det men jag kör ju lite blandat, körde en panna nu i kväll med 4 loggs, maxtemp på 180 grader i rg. Helt otroligt men började på 50 grader i topp och 30 i botten la fullt ilägg med spill o 4 loggs, va ute o kollade nu i slutet och sluttemp på 90 i topp o 87 i botten, ganska okej va! Jag har 3x750 liter och kör ut ca 40 grader nu, utetemp -10.

Kan meddela att jag ringde och beställde 2 pallar med loggs idag. Tji fick jag, slut hos leverantören....fick bli tio paket på Rusta istället.

Fick tag på "min" hovleverantör av ved också. Han meddelade glatt att han inte fick fram veden. Hahahahahahahaharrrrrrgh.......kul var det inte....men jag fick gärna åka förbi och hämta den själv. Nåja, det kunde ju fungera. Fixade en kärra och.....körde fast i snön....tog sådan tid att få loss att vi fick stryka på vedhämntningen helt och hållet.

Körde tack och lov fast hemma. Skammen över att köra fast med bilen, två meter från husknuten, blev väl inte mindre, men det gick bra att gå in och äta lite, innan jag behövde gräva loss bilen.

I morgon gör vi ett nytt försök, då lastar jag direkt i bilen. Undrar vad han där uppe har för roligt på gång till mig då...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.