23 821 läst ·
47 svar
24k läst
47 svar
Vedbodar - fula eller fina?
Japp, det är stående panel.
Ventilationskanalerna är längs långsidorna, som små luftspalter nertill.
Funderar fortfarande på hur jag lyckades skicka mini-bilder till Karl XII, men, men, man ska väl inte fundera på allt här i livet :
Ventilationskanalerna är längs långsidorna, som små luftspalter nertill.
Funderar fortfarande på hur jag lyckades skicka mini-bilder till Karl XII, men, men, man ska väl inte fundera på allt här i livet :
Lämnar ett förslag till vedbod. Är tre "rader" djup. Öppen i botten samt runt om under tak. Ventilationen är så god att veden torkar under sommarhalvåret. Är lätt att fylla samt lätt att tömma.
Den vackraste exponeringsytan är en väl staplad vedhög.

Den vackraste exponeringsytan är en väl staplad vedhög.

Trevligt!
Det ser faktiskt så prydligt ut att jag undrar om jag skulle ha hjärta att gå ut och sno ved därifrån och göra hål i den prydliga fasaden. Det hade säkert blivit att man haft en fulbod på baksidan att komplettera med... ;D
Det ser faktiskt så prydligt ut att jag undrar om jag skulle ha hjärta att gå ut och sno ved därifrån och göra hål i den prydliga fasaden. Det hade säkert blivit att man haft en fulbod på baksidan att komplettera med... ;D
Hålen uppstår på vintern. Vid det tillfället finns det inga betraktare.
mvh
TMI
mvh
TMI
Nej har aldrig haft problem med snö i veden - däremot har jag fått skotta mig fram till den, men det gäller väl alla vedbodar! 
mvh
TMI
mvh
TMI
För min del får funktion gå före form vad gäller vedboden.
Det finns nog många ideer på hur den optimala vedboden ser ut.
Mina teorier:
Marken:
Väldränerad, gärna grusbädd, med fuktspärr (plast) för att slippa markfukten i vedhögen. Idag rinner det vatten på golvet genom vedboden :'(
Golvet:
Det optimala vore gallerdurksgolv rejält ovan mark för maximal ventilation. Lastpallar direkt på marken eller gles trall får duga för mig..... Ev problem med indrivande snö måste lösas.
Väggar:
Antingen glespanel eller armeringsnät. Även här måste ev indrivande snö åtgärdas. Staplad ved är också lämpligt men det är svårt att få stabilitet i väggarna eftersom veden torkar.
Min vedbod får glespanel av obarkade bakar från bysågen.
Ingångar:
En i varje ände, minimum.
Tak:
Rejält ventilerat, helst med "förhöjd nock" för maximal ventilation. Kan öven kombineras med vinddrivna utsugsfläktar (brukar finnas på industribyggnader).
Min bod får snedtak med för klen lutning ???
Övrigt:
Antingen väggarna eller taket ska vara helt eller delvis öppningsbart för snabb och enkel fyllning av boden. Vilket beror av den utrustning man använder vid kapning/klyvning.
Storleken ska vara väl tilltagen så att man inte behöver stapla veden.
I högen kan man även lägga in dräneringsrör (vågrätt) som får mynna ut på solsidan och gå lodrätt uppåt. Solen kommer då att värma rören och man får "skortensverkan" och suger ut luft (fuktig?) ur högen.
Själv har jag inte gjort något åt detta än :
Varför är det så svårt att leva som man lär

Det finns nog många ideer på hur den optimala vedboden ser ut.
Mina teorier:
Marken:
Väldränerad, gärna grusbädd, med fuktspärr (plast) för att slippa markfukten i vedhögen. Idag rinner det vatten på golvet genom vedboden :'(
Golvet:
Det optimala vore gallerdurksgolv rejält ovan mark för maximal ventilation. Lastpallar direkt på marken eller gles trall får duga för mig..... Ev problem med indrivande snö måste lösas.
Väggar:
Antingen glespanel eller armeringsnät. Även här måste ev indrivande snö åtgärdas. Staplad ved är också lämpligt men det är svårt att få stabilitet i väggarna eftersom veden torkar.
Min vedbod får glespanel av obarkade bakar från bysågen.
Ingångar:
En i varje ände, minimum.
Tak:
Rejält ventilerat, helst med "förhöjd nock" för maximal ventilation. Kan öven kombineras med vinddrivna utsugsfläktar (brukar finnas på industribyggnader).
Min bod får snedtak med för klen lutning ???
Övrigt:
Antingen väggarna eller taket ska vara helt eller delvis öppningsbart för snabb och enkel fyllning av boden. Vilket beror av den utrustning man använder vid kapning/klyvning.
Storleken ska vara väl tilltagen så att man inte behöver stapla veden.
I högen kan man även lägga in dräneringsrör (vågrätt) som får mynna ut på solsidan och gå lodrätt uppåt. Solen kommer då att värma rören och man får "skortensverkan" och suger ut luft (fuktig?) ur högen.
Själv har jag inte gjort något åt detta än :
Varför är det så svårt att leva som man lär
Beträffande teorier om vedbodar
Man får skilja på vedbodar för totaluppvärmning samt vedbodar för kompletterings-/trivsel-uppvärmning. I den senare (som är den enda jag har erfarenhet av) uppgår årsbehovet till max 6 - 7 kubikmeter.
Således är detta mina erfarenheter från denna typ/storlek:
1. Bygg enbart för ett årsbehov. Lättare att hantera, behöver t ex inte två ingångar. Genom den mindre storleken är det enklare med bl a ventilation. Ved skall omsättas!
2. Minst en sida behöver vara öppen för solens och vindens påverkan samt skall tillräcklig öppning finnas i såväl markplan som tak på övriga sidor. Tänk på att vinden inte heller skall "hindras" på vedbodens baksida
3. Höjden bör vara sådan att man helt kan gå in när man fyller/tömmer vedboden. Bredden så att t ex tre lager går in. Glöm inte ett mellanrum på ½ vedträ mellan lagren.
4. Stapling av ved är lätt att göra om vedboden sektioneras. På markplanet trätrall sådan att veden vid stapling ligger över 2 bräder
Erfarenheter efter 3 års användning:
- Veden är kruttorr efter en sommar.
- Snö har aldrig vållat några problem.
- Lätt att fylla repektive tömma
- Veden kan staplas direkt i vedboden utan extern torkning
Kort och gott: Funktionellt där det estetiska har fått träda tillbaka för funktionen - men där resultatet ändå blev gott.
mvh
TMI
Man får skilja på vedbodar för totaluppvärmning samt vedbodar för kompletterings-/trivsel-uppvärmning. I den senare (som är den enda jag har erfarenhet av) uppgår årsbehovet till max 6 - 7 kubikmeter.
Således är detta mina erfarenheter från denna typ/storlek:
1. Bygg enbart för ett årsbehov. Lättare att hantera, behöver t ex inte två ingångar. Genom den mindre storleken är det enklare med bl a ventilation. Ved skall omsättas!
2. Minst en sida behöver vara öppen för solens och vindens påverkan samt skall tillräcklig öppning finnas i såväl markplan som tak på övriga sidor. Tänk på att vinden inte heller skall "hindras" på vedbodens baksida
3. Höjden bör vara sådan att man helt kan gå in när man fyller/tömmer vedboden. Bredden så att t ex tre lager går in. Glöm inte ett mellanrum på ½ vedträ mellan lagren.
4. Stapling av ved är lätt att göra om vedboden sektioneras. På markplanet trätrall sådan att veden vid stapling ligger över 2 bräder
Erfarenheter efter 3 års användning:
- Veden är kruttorr efter en sommar.
- Snö har aldrig vållat några problem.
- Lätt att fylla repektive tömma
- Veden kan staplas direkt i vedboden utan extern torkning
Kort och gott: Funktionellt där det estetiska har fått träda tillbaka för funktionen - men där resultatet ändå blev gott.
mvh
TMI
Otroligt snygg vedbod som TummenMittI lagt ut. Går det möjligen att få en konstruktionsbeskrivning samt bilder från de andra sidorna?
Tackar,
Med sådant smicker :-[ så hur skall jag kunna neka?
Bilderna kommer under dagen. Enkel måttskiss bifogas (Tyvärr det enda jag gjorde)

mvh
TMI
Med sådant smicker :-[ så hur skall jag kunna neka?

mvh
TMI
Hej Modesty_Blaise,
Här bilderna enligt överenskommelse. Ger egentligen inte så mycket mer information annat än proportionerna. (Baksidan ser ut som gaveln). Vilktigast är nog luftinsläppet vid markplan samt under tak.

mvh
TMI
Här bilderna enligt överenskommelse. Ger egentligen inte så mycket mer information annat än proportionerna. (Baksidan ser ut som gaveln). Vilktigast är nog luftinsläppet vid markplan samt under tak.

mvh
TMI