Hej! Vårens projekt blir en vedbod byggd mot garagets långsida (6x1,5m).
Hade först tänkt gräva ner betongplint till stolparna, men tror att det det blir snyggast och mest praktiskt om jag gjuter en mur av betong med infästa stolphållare. Min glade lantbrukare till svärfar föreslog istället att jag bara gräver ner en liten mur av lecablock och lägger en syll på denna.
Hmm efter att ha läst runt lite på detta forum anar jag att det inte bara är att gräva ner en lecamur, utan att man behöver en sula av betong.

Vilken lösning tror ni mest på ur alla dess synvinklar såsom ekonomi, beständighet, utseende och arbetsinsats.

Tyresö
Ska du göra en billig vedbod, så gjuter du några bärande plintar och bygger vedboden på dom - till golv i vedboden använder du några lastpallar. Fungerar alldeles utmärkt. Ett tips är att du använder markplast under lastpallarna, så slipper du markfukten rakt upp i veden.

Visst blir det snyggast med en riktig betongmur med stolphållare, men en betongmur tar bort en del av luften som ska blåsa genom veden och torka den. Att gräva ner en Lecamur och tro att det håller..........behöver jag kommentera det? En Lecamur måste ha ett fundament/sula att stå på.

Som jag misstänkte alltså, en lantbrukarlösning av svärfar!
Men du föreslår att gjuta plintar istället för att gräva ner prefab betongplint. Är detta allternativet att föredra? Är det bara att gräva och fylla upp gjutrör, eller bör man även där först gjuta en sula under och därefter plinten ovanpå?

Tyresö
Beroende på hur stabil marken är, så avgörs grävdjupet för plinten. Gräv en grop - ställ ner gjutröret och lägg i 2 st 10 mm armeringsjärn som kapas 5 cm under färdig betongyta - skyffla tillbaks massorna runt röret och stampa till massorna ordentligt - blanda betong och häll i tills du har rätt gjuthöjd - knacka försiktigt på gjutröret med en pinne, så att betongen "vibbras" ut. Sätt i stolpskon i betongen när betongen har tillräcklig bärighet eller låt solpskon vila och stabiliseras med hjälp av 2 st pinnar.

Enklare och billigare än att gräva ner en prefabplint - dessutom mycket enklare att anpassa så att alla plintar får exakt samma gjuthöjd.

Hantera en 70 - 100 kg prefabplint är dessutom en ryggknäckare.

Tack Tyresö för bra svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.