Hemmakatten
Tänk på att du kan få ett konverteringsstöd från Länsstyrelsen på upp till 30.000 kr (eller max 30% av material-och arbetskostnad) för installation av ett biobränslesystem där det är en automatisk påfyllning av bränslet. Dvs. det gäller INTE för vedpanna där du själv lägger in vedträn.

Mmm Har tänkt på de.... SVärfar missade de... Han har förvisso en pelletspanna men hans kan även gå på el.. Därför blev han diskad.. Men jag förstår inte varför man inte skulle få de på en ved/pelletspanna... det är ju Naturvänligt ( Relativt ) båda materialen..

Stefan_h skrev:
Men jag förstår inte varför man inte skulle få de på en ved/pelletspanna... det är ju Naturvänligt ( Relativt ) båda materialen..
Jo, till en ved/pelletspanna måste man väl få bidrag. En "enbart ved"-panna faller ju på att den inte uppfyller kravet på automatisk påfyllning av bränslet.
Och din svärfars system föll på att man inte får ha någon möjlighet till eluppvärmning som alternativ.

Ja o de var de ingen som berättade för honom när han beställde både panna o allt arbete här i stan... Slutsumman landade på strax under 100 000... Visserligen tog de bort den gamla oljetanken o lite sånt me..

Stefan_h skrev:
SVärfar missade de... Han har förvisso en pelletspanna men hans kan även gå på el.. Därför blev han diskad.
Var det därför han fick avslag, för att den nya pelletspannan hade en elpatron? I så fall borde det väl bara vara att ta bort elpatronen.

Stefan_h skrev:
Ok... Då kan de va läge o köpa en panna med pelletbrännare, sen köpa tankar o allt runtomkring på rinkabyrör.... Har ju den fördelen att jag har 2,5 mil dit.. ;)
Det är samma tankar som ingår i paketet som rinkabyrör säljer (strömnäs) så då kan du åka dit istället o köpa tankarna då dom har bra hämt pris.. ;)

Är det en calmar v33 du tänkt köpa så kolla upp så att du får en med pelletsbrännarlucka i sidan..

Det är den som ligger bäst till för tillfället.... Men jag måste tyvätt vinna pengar på lotto först... Eller beöka banken.... ;D ;D

Andreas_Hansson skrev:
[quote author=vitabergspredikan link=1141321255/0#4 date=1141422367]Sen blir en skorsten blöt av pellets, riktigt blöt, tapeterna tamlar ner och isoleringen fördärvad...

HAHA ja så är det säkert[/quote]

Nja, inte så ofta iaf,,, men då och då händer det och då är dom förbannade villaägarna.

vitabergspredikan skrev:
[quote author=Andreas_Hansson link=1141321255/0#6 date=1141423400][quote author=vitabergspredikan link=1141321255/0#4 date=1141422367]Sen blir en skorsten blöt av pellets, riktigt blöt, tapeterna tamlar ner och isoleringen fördärvad...

Nja, inte så ofta iaf,,, men då och då händer det och då är dom förbannade villaägarna.
[/quote]

Du får allt ta och förklara lite mer ingående vad du menar. Att skorstenen blir blöt enbart av pelletseldning låter helt fel, måste finnas fler orsaker.

Berätta utförligare, tack.

2an skrev:
...(strömnäs) så då kan du åka dit istället o köpa tankarna då dom har bra hämt pris.. ;)
Sen kan du vingla förbi, så bjuder jag på kaffe, om du vill ha. Jag har tre km till Glasbruksvägen, där Strömsnäspannan håller till, så den omvägen kan du kosta på dig.

Hustrun har för övrigt hört på radio att bidragspengarna är slut. Om det är sant vet jag inte.

För övrigt har jag varken Baxi eller Calmar, så där är ett ytterligare alternativ att glo på. Grannen eldar med pellets, så vi kan kanske ordna ett studiebesök där också. Om han inte är upptagen med att stå och hålla i tapeterna, alltså! ;D ;D

vitabergspredikan skrev:
[quote author=Andreas_Hansson link=1141321255/0#6 date=1141423400][quote author=vitabergspredikan link=1141321255/0#4 date=1141422367]Sen blir en skorsten blöt av pellets, riktigt blöt, tapeterna tamlar ner och isoleringen fördärvad...

[/quote]

Va det kanske en vp försäljare som sa de.. ::) ;D

Gevalia eller?? ;) Vi ska sätta oss ner o rita ihop en skiss o materiallista över hela projektet o sen skicka ut offerter till flera leverantörer... Får se vad man kan få för priser... Sen tar vi de ju genom svärfars firma.. :-)

Vet faktiskt inte vilken kaffesort vi har hemma. Dricker så lite själv, men det är säkert gott. Kanske bättre med Zoegas om det kommer skåningar på besök.

Själv har jag också funderat på att besöka Rinkaby rör, vid tillfälle. Får väl ta mig ärende dit, och se hur det ser ut. Jag har släktmässiga relationer till Landön, vilket de som hittar väl i trakten runt Rinkaby känner till inte är så långt bort. Går kanske att kombinera.

För att återgå till handlingen, har du för avsikt att köpa lite här, lite där, eller ska du ha en "hovleverantör" att stå som huvudentreprenör, så att du har en stackare att hänga om det inte skulle bli bra?

Landön är ett mycket trevligt ställe... Även jag har släktintressen där.. ;) Ligger ju bara ett stenkast ifrån Rinkaby.. ;)

Här i Kristianstad är de gevalia som gäller... De e nåt med vattnet här... Zoegas smakar sk*t redan i muggen ;) Men om man kommer till Malmö/ Helsingborg osv så är de Zoegas som gäller..

Jag har inte bestämt mig för hur jag ska göra... Tänkte få in lite Färdiga paketpriser men även kolla hur mycket fattigare jag blir på att ta nån del här o nån där... Iregel lönar de sig väl ändå o ta allt på samma ställe har jag en känsla av.. Sen har jag en kanonröris som har lovat att hjälpa till o visa hur jag ska dra rör o sätta kopplingar inne i huset sen kommer han o kopplar in pannan åt mig.. :D :D

Nej nej,
Men har varit med om det ett par gånger, och det har varit två eller tre olika brännare( en var janfire vill ja minnas, panna och allt).
Beror på att rökgaserna kondenserar helt enkelt, allt ifrån dyblött till lite mindre fuktfläckar på tapeterna. Bara bra för mig, men så är det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.