7 873 läst ·
31 svar
8k läst
31 svar
Ved pannan laddar inte tankarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röret till tryckklockans vänster går direkt från pannan in i tankarnas top och det finns ingen ventil imellan. Den till höger går ner till termomixen. Den ovenpå är säkerhets ventil och röret undan går till exp kärlet.
Redigerat:
Har någon ett förslag?
Sammanfattning - Pannan kokar och tankarna laddas inte. De står runt 25 grad. Pumparna surra och verkar fungerar. Någon kom och bytte ut patron i mix ventilen men det har inte funkat. Elan är på fullt men ändå får vi inte ut värme.
Konstig nog är att vattnet verkar vara varmt även om tankarna visar låg temp.
Sammanfattning - Pannan kokar och tankarna laddas inte. De står runt 25 grad. Pumparna surra och verkar fungerar. Någon kom och bytte ut patron i mix ventilen men det har inte funkat. Elan är på fullt men ändå får vi inte ut värme.
Konstig nog är att vattnet verkar vara varmt även om tankarna visar låg temp.
Bara för att pumpen "surrar" betyder det inte att den är ok, axeln kan ha gått av och då hörs det som den surrar och går fast impellrarna står still. Skulle säga att problemet är ingen cirkulation, antingen pga av kass pump eller luft i systemet.
Kan det också vara att Termomix ventilen är oxiderade? Undrar om jag ska prova ta ut patronen helt och ser om det blir någon kall vatten insläpp. Skulle det går? Om det är pumpen hur kan man ser om den är kass utan att ta isar den och släppa ur alla vattnet?
Du ser ju ut att ha möjlighet stänga av två av tre håll på bilden, ventilerna med grönt och rött handtag, finns inte en tredje bakom pannan? Då kan du enkelt ta isär både pump och blandventil för felsökning, och hur är det med avluftningsmöjligheter som Pherra skriver, skapar ofta problem i de här fallen.
Tyvärr finns ingen tredje ventil bakom pannan som gå att stänga av. Ganska dålig upptänkt system eller. Tror inte att det är luft för att jag har tappat ur system innan och hade aldrig problem med luft proppen. Det finns 2 ventiler där man kan avluftar plus en på exp kärl och jag har öppnat de regelbundet sedan igår och fick ur det mest.GK100 skrev:Du ser ju ut att ha möjlighet stänga av två av tre håll på bilden, ventilerna med grönt och rött handtag, finns inte en tredje bakom pannan? Då kan du enkelt ta isär både pump och blandventil för felsökning, och hur är det med avluftningsmöjligheter som Pherra skriver, skapar ofta problem i de här fallen.
Tack för tips. Jag plockade bort pumpen ock den ser fin ut inuti. Man höra också att vattnet bubblar runt när pumpen stardade. Jag mistänka att Mixaren är kass för att det känns som det blir noll insläpp av kalt vatten när vattnet köra runt även om patronen byttes ut.Pherra skrev:
Beklager för min dålig skrift, jag är engelsman.