11 268 läst ·
58 svar
11k läst
58 svar
VDE Isolerade skruvmejslar
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
De verktyg man inte har i fickorna, de förvarar man i verktygsväskan som man bär runt på.snaggletooth skrev:
//Patrik
skulle vara kull att se någon av er som inte använder rätt mejsel till rätt skruv bytta mätare för eon.
efter vi hadde satt upp nya så fas det kontrol folk från eon som åkte utt och gjorde stik prov på mätarna. Dom hadde med sig en moment mejsel och tjände om skruvarna var rätt åttdragna. Hoppade deras mejsel över i skruven så fick man anmärkning. för att du varit oaktsam och skaddat skruvskallen. Räckte typp med en megga litten flisa av i skruven eller något metalspån.
Så man var tvungen att använda rätt mejsel
efter vi hadde satt upp nya så fas det kontrol folk från eon som åkte utt och gjorde stik prov på mätarna. Dom hadde med sig en moment mejsel och tjände om skruvarna var rätt åttdragna. Hoppade deras mejsel över i skruven så fick man anmärkning. för att du varit oaktsam och skaddat skruvskallen. Räckte typp med en megga litten flisa av i skruven eller något metalspån.
Så man var tvungen att använda rätt mejsel
Sök på "momentskruvmejsel" på google så blir det många bra träffar.
Ganska många tillverkare av utrustning anger korrekt åtdragningsmoment för sin utrustning. Som tur är verkar vanlig meterial för lågspänning tåla ganska mycket mer moment än som anges i datablad.
Ganska många tillverkare av utrustning anger korrekt åtdragningsmoment för sin utrustning. Som tur är verkar vanlig meterial för lågspänning tåla ganska mycket mer moment än som anges i datablad.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
OT, men 
Jag jobbar iallafall mycket fortare med väst. Dessutom slipper man böja sig ner i verktygsväskan. Men det finns ju nackdelar också såklart, men 9 gånger av 10 upplever jag västen mycket positiv.
Jag jobbar iallafall mycket fortare med väst. Dessutom slipper man böja sig ner i verktygsväskan. Men det finns ju nackdelar också såklart, men 9 gånger av 10 upplever jag västen mycket positiv.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 920 inlägg
Databladen för dvärgar mm brukar ange max åtdragningsmoment, sådär mellan 2.4 - 3.5 Nm. Har någon tips på hur man får in rätta känslan för detta i handen utan en momentmejsel - typ "dra utan att knogarna vitnar" eller nåt? Kansker är specialmejslarna kryss+spår inte så bra då man får för bra grepp på skruven?
Hur många har dragit sönder en skruv?
Hur många har dragit sönder en skruv?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Skruven brukar hålla med plasten runtom klämman spricker. En varning kan vara att skarven mellan plasthalvorna glipar isär, dra inte mer.
Protte
Protte
Detta verkar vara bästa sättet att "göra fel" i alla fall om man kollar på wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Pozidriv Som de skriver verkar det inte vara någon skada skedd så länge det inte slinter.Rikard Ågren skrev:
"The marker lines on a Pozidriv screwdriver will not fit a Phillips screw correctly, and are likely to slip or tear out the screw head. Phillips screwdrivers will fit in and turn Pozidriv screws, but will cam out if enough torque is applied, potentially damaging the screw head."
10 Nm ≈ 1m hävstång med ett 1l mjölkpaket hängades i änden, så det är inte så svårt att få en uppfattning om vridmoment egentligen.
Då har jag varit på shoppingrunda. Det blev Bacho Ergo skruvmejslar.
VDE; PZ1, PZ2, PH0, PH1, PH2 samt 3st platta.
Vanliga; PZ0, PZ1, PZ2, PH0, PH1, PH2 samt 5st platta.
Fick inte tag i någon VDE PZ0, får leta upp en sådan någonstans.
PH3/PZ3 hoppade jag sålänge då min erfarenhet säger att dessa inte är så vanligt förekommande.
Så det blev en hyffsat trevlig ny uppsättning skruvmejslar att fördela till mina två verktygslådor med El/Elektronik verktyg & vanliga verktyg. De gamla Bacho & Wera mejslarna får hamna i den tredje extra verktygslådan med diverse gamla verktyg.
VDE; PZ1, PZ2, PH0, PH1, PH2 samt 3st platta.
Vanliga; PZ0, PZ1, PZ2, PH0, PH1, PH2 samt 5st platta.
Fick inte tag i någon VDE PZ0, får leta upp en sådan någonstans.
PH3/PZ3 hoppade jag sålänge då min erfarenhet säger att dessa inte är så vanligt förekommande.
Så det blev en hyffsat trevlig ny uppsättning skruvmejslar att fördela till mina två verktygslådor med El/Elektronik verktyg & vanliga verktyg. De gamla Bacho & Wera mejslarna får hamna i den tredje extra verktygslådan med diverse gamla verktyg.
Vilka gnällspikar vissa av er är, ärligt talat alltså 
"den lilla flata" tidigare är min ÖVERLÄGSET mest använda mejsel, den plus plintmejsel står nog för 80% av allt jag hand-drar
cirka livslängd..ett år typ.
I bitshållaren sitter 99ggr av 100 en Grabber 2'a, är det ph eller pz? Jag har ingen aning och skiter fullständigt i det också. Grabbern passar suveränt i de flesta skruvarna jag stöter på.
'Ignorance is bliss'
"den lilla flata" tidigare är min ÖVERLÄGSET mest använda mejsel, den plus plintmejsel står nog för 80% av allt jag hand-drar
I bitshållaren sitter 99ggr av 100 en Grabber 2'a, är det ph eller pz? Jag har ingen aning och skiter fullständigt i det också. Grabbern passar suveränt i de flesta skruvarna jag stöter på.
'Ignorance is bliss'
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "bitshållaren"
Bitshållare
Våra bitshållare är designade för att erbjuda bekvämlighet och enkelhet när du arbetar med olika skruv- och borrprojekt. De håller dina bits stabila och säkra under användning, vilket möjliggör mer noggrannhet och effektivitet i ditt
Läs mer
Grabber = PH2 med 99 % säkerhet.
Dra åt en cola-flaska lagom = rätt moment till säkringar...
Dra åt en cola-flaska lagom = rätt moment till säkringar...
Värt att notera är att PH avsiktligt är gjort för att "kugga över", vilket är önskvärt när man drar med skruvdragare som saknar momentbegränsare. Vid handdragning eller med maskin med momentbgränsare är PH helt fel, då är PZ bättre lämpad.
Se http://en.wikipedia.org/wiki/Henry_F._Phillips.
Se http://en.wikipedia.org/wiki/Henry_F._Phillips.
finns ju inget värre än att handdra en PZ trä- skruv, den sitter inte kvar i mejseln och ska man hålla i den med ena handen så det styr och pressa och skruva med andra handen är det stor risk att få mejselspetsen i fingret varpå skiten hamnar i de sälla jaktmarkerna och man hämtar PH istället.