Jag har länge funderat på vad jag kan hitta på med den delen av gavelväggen som blir "över" i köket. Så kom jag på det - en stor växtvägg hade ju passat utmärkt!
Fungerar på ett alternativt sätt att bygga på, nämligen med avloppsrör. Tänker mig 70 eller 110 mm rör, som man delar på mitten. I ändarna bygger man ihop de olika "våningarna" med T-kopplingar.
Bevattningen löser jag med en droppslang "nedgrävd" i jorden i rörhalvan och en bevattningsdator som står av/på bevattningen.
Galet eller genialt?
Fungerar på ett alternativt sätt att bygga på, nämligen med avloppsrör. Tänker mig 70 eller 110 mm rör, som man delar på mitten. I ändarna bygger man ihop de olika "våningarna" med T-kopplingar.
Bevattningen löser jag med en droppslang "nedgrävd" i jorden i rörhalvan och en bevattningsdator som står av/på bevattningen.
Galet eller genialt?
Jag har inte en susning om ifall själva konstruktionen skulle funka. Med tanke på placeringen i köket kan jag dock tänka mig att det kan bli en del kryddväxter där? I så fall skulle jag ta hänsyn till det vid materialvalet, vet inte vad det är för plast i avloppsrör och hur väl den lirar med att odla ätbara saker?
Hoppas att någon annan kan svara på det du egentligen frågade efter
Hoppas att någon annan kan svara på det du egentligen frågade efter
Rören fungerar nog bra och pumpen ska inte vara något problem - utmaningen är nog som alltid med odling inomhus belysningen. Växtväggar som man hittar i kontor och liknande brukar fyllas av skuggtåliga tropiska växter för att klara läget. Och då har de ändå rejäl belysning med metallhalogenlampor (numera kanske LED?).
Klicka här för att svara


