Ytterst tråkigt det ni råkat ut för. Kanalplast skall naturligtvis hålla betydligt längre. Tyvärr tror jag att även om ni lyckas få igenom reklamationen och får nya skivor kostnadsfritt, så kommer ni att vara i exakt samma position med trasiga skivor om något år igen.

Ett problem som jag själv ser med färdigväxthus är att kanalplasten bara är 6mm tjock och inte klarar av vindbelastningen när den åldras. När vi ville ha ett litet växthus (4kvm) så hittade vi inget som verkade tillräckligt tåligt på marknaden till vettigt pris.

Vi gjorde som så att jag köpte lösvirke som jag sågade till och målade för stommen och köpte 10mm kanalplast av en leverantör som säljer åt trädgårdsnäringen. Skivorna fanns i storleken 2,5x6m. Vi köpte två skivor för hela växthuset som leverantören kapade enligt våra mått innan leverans hem. Slutpriset för växthuset låg i nivå med ett byggsatsväxthus med aluminiumstomme och 6mm kanalplastbitar. Skillnaden är att varje vägg och takhalva är hela skivor. Växthuset har nu stått i snart 20 år och det börjar bli dags att byta ut stommen till vissa delar, men kanalplasten har hållit.

• Gilla
Genomklok och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.