15 130 läst ·
22 svar
15k läst
22 svar
Växthusbygge - äldre projekt
En fråga angående cellplastisoleringen.
När ni reglarna och isolerade. Varför valde ni inte att isolera mellan reglarna också så att isoleringen kom högre upp ?
Samt varför valde ni trä som golv ?
Anledningen till frågan är att jag planerar att göra nått liknande men funderar på cellplast,singel/sättsand och gjuta en platta eller lägga plattor. Dvs jag kommer inte få bort all markkyla men det blir lite isolerat mot marken(kanske inte ens spelar någon roll om man inte hade tänkt att tillföra värme, då kanske isoleringen gör nytta).
MVH
Par
När ni reglarna och isolerade. Varför valde ni inte att isolera mellan reglarna också så att isoleringen kom högre upp ?
Samt varför valde ni trä som golv ?
Anledningen till frågan är att jag planerar att göra nått liknande men funderar på cellplast,singel/sättsand och gjuta en platta eller lägga plattor. Dvs jag kommer inte få bort all markkyla men det blir lite isolerat mot marken(kanske inte ens spelar någon roll om man inte hade tänkt att tillföra värme, då kanske isoleringen gör nytta).
MVH
Par
Kommer inte direkt ihåg hur tankarna gick när vi höll på, men tror jag hade tanken att stoppa upp ev markkyla med den frigolit som ligger där, inte att hålla värmen kvar. Jag levde nog med tanken att kunna använda det året runt, men det var aldrig aktuellt för mamma. Men skall man göra om det, eller fixa till, skulle jag nog fyllt på med grus ovanpå frigoliten så den ligger några centimeter under reglarna, sedan fylla reglarna med frigolit. Då borde man kunna använda det mera med värme, utan att den försvinner neråt. (Den kommer ju garanterat försvinna fortare ut via glasen dock..)parper skrev:
Tanken där var att alltid att odla i "hinkar" och varför då inte kunna ha ett snyggt trägolv som får patina ju längre det får ligga där.. Och skulle man vilja använda det som "lusthus" är det ju fint med trä..parper skrev:
Skulle jag gjuta en platta skulle jag absolut göra den som man gör en normal grund. Med isolering och lägga in en brunn så man får bort vatten, sedan nog marktegel eller utomhus klinker..
Tack! Det kommer garanterat en rapport när jag sätter igång med mitt eget.. (Dock kanske inte i år..)Snigla skrev:
Skall kolla. Annars kan ni få se en vinter bild..Snigla skrev:
Här kommer lite mer sommarbilder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
