En fråga angående cellplastisoleringen.
När ni reglarna och isolerade. Varför valde ni inte att isolera mellan reglarna också så att isoleringen kom högre upp ?
Samt varför valde ni trä som golv ?
Anledningen till frågan är att jag planerar att göra nått liknande men funderar på cellplast,singel/sättsand och gjuta en platta eller lägga plattor. Dvs jag kommer inte få bort all markkyla men det blir lite isolerat mot marken(kanske inte ens spelar någon roll om man inte hade tänkt att tillföra värme, då kanske isoleringen gör nytta).
MVH
Par
 
parper skrev:
En fråga angående cellplastisoleringen.
När ni reglarna och isolerade. Varför valde ni inte att isolera mellan reglarna också så att isoleringen kom högre upp ?
Kommer inte direkt ihåg hur tankarna gick när vi höll på, men tror jag hade tanken att stoppa upp ev markkyla med den frigolit som ligger där, inte att hålla värmen kvar. Jag levde nog med tanken att kunna använda det året runt, men det var aldrig aktuellt för mamma. Men skall man göra om det, eller fixa till, skulle jag nog fyllt på med grus ovanpå frigoliten så den ligger några centimeter under reglarna, sedan fylla reglarna med frigolit. Då borde man kunna använda det mera med värme, utan att den försvinner neråt. (Den kommer ju garanterat försvinna fortare ut via glasen dock..)

parper skrev:
Samt varför valde ni trä som golv ?
Tanken där var att alltid att odla i "hinkar" och varför då inte kunna ha ett snyggt trägolv som får patina ju längre det får ligga där.. Och skulle man vilja använda det som "lusthus" är det ju fint med trä.. :)

Skulle jag gjuta en platta skulle jag absolut göra den som man gör en normal grund. Med isolering och lägga in en brunn så man får bort vatten, sedan nog marktegel eller utomhus klinker..
 
Snigla skrev:
Kanoninlägg :thumbup:
Inspirerande och snyggt arbete!

Lycka till med det egna bygget!
MVH Sandra
Tack! Det kommer garanterat en rapport när jag sätter igång med mitt eget.. (Dock kanske inte i år..)

Snigla skrev:
Om du har..
Så ser jag gärna ett par bilder hur det ser ut nu. några år senare :D

/ MVH Sandra
Skall kolla. Annars kan ni få se en vinter bild.. :)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Eftersom vintern var rätt lång så kommer en aktuell bild här.
ImageUploadedByByggahus.se1368102455.051121.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här kommer lite mer sommarbilder.

ImageUploadedByByggahus.se1371981321.815898.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ImageUploadedByByggahus.se1371981359.187702.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ImageUploadedByByggahus.se1371981403.149849.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ImageUploadedByByggahus.se1371981449.868142.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ImageUploadedByByggahus.se1371981496.018345.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ImageUploadedByByggahus.se1371981547.667037.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ImageUploadedByByggahus.se1371981587.557731.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Dubbelpost..
 
Ser ju att det faktiskt används som ett riktigt växthus också, och inte bara förvaringsplats för allmänt bråte :) Härligt!
 
Japp, det har hela tiden använts som tänkt. Nu sista åren har det ökat då bägge föräldrarna är pensionärer..
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.