Hej!
På samma gång jag lägger in trådet, läser jag igenom andras erfarenheter. Kanske hotar jag det jag undrar.

Jag håller på att för första gången, ge mig att montera växthus. Det är på ca 12m2, (5,1m x 4,2m) kanske lite för stort för mitt kunnande kanske…
(Växthuset är av aluminium och plast (ej glas).
Vi får se.
Marken lutar något ojämn men inte svårt tror jag att jämna till. Tänker välja att gjuta pelare på varje hörn och låta stommen vila på fyrkantiga markstenar ( 450mm x 450mm x 80mm )
Här kommer min undran…
Dels tycker jag att aluminium stommen är lite för klen och jag funderar på att på insidan av socken, ”fylla” den med en bredda impregnerad virke runt om hela grunden för att ge mera stabilitet och vikt. Är detta en tokig idé…? Finns det något bättre?
Och dels är min största osäkerhet är att ramen ska sida lös på marstenarna utan något typ av fäste. (I alla fall enligt manualen) Endast plintarna (pelarna) där jag ska gjuta in fyra små och klena aluminium ben som skruvas i stommen.

Min strategi:

Markduk under växthusgrunden.

Betong fundament i varje hörn.

Makadam runtom hela växthuset.

Marksten runtom hela växthuset.

Sandfog för markstenarna.

Sockeln på markstenarna.

På insidan av växthuset ska en small korridor av marksten sättas. Resten av ytan blir odlingsyta på marken plus smala odlings hyllor ovanpå.

Är det någon med erfarenhet som kan kommentera detta? Plus och minus…?

Nu har jag inget växthus än men sambon tycker det är dax att skaffa så kanske blir det ett om något år. Just nu är det andra projekt som ligger före.

Jag hade valt att lägga marksten under hela växthuset och sen köra krukor på detta då det är enklare att arbeta med och även lättare att byta ut plantor. På andra sidan hade jag satsat på hyllor där man kan odla lägre växter och även använda som ett arbetsbord innan det blir fullt.

När jag för drygt 30 år sen jobbade en sommar inom just tomat och gurkodling så var det sand och grus i hela växthuset (ca 300 m2) och sen plast utrullat i rader där man lade torvblock på för att sen ställa krukor ovanpå. Plantorna växte sen ner i torvblocket och hade rotsystemet där.

Glöm inte bort att fixa automatiskt bevattning så du slipper springa och passa växthuset hela tiden och det gäller även vädringsluckorna. Man vill kanske inte vara hemma hela sommaren och grannarna kan man inte alltid lita på.

Bara så jag tänker så det jag skriver är ingen lag.

Stor tack för din kommentar.
Än så länge känns som ett roligt sysselsättning. Som allt annat kommer det att ge också en del arbete och krav.
Som bevattning... Den här sommaren har jag inte så stora förhoppningar på resultat. Det viktigaste just nu är att göra rätt med grunden.
Marksten över hela är säkert praktiskt på olika sätt, men jag ser det som lite slöseri med med ytan. Dessutom med en välplanerad utbud att dom växter jag önskar odla, kan det kännas trevligt att gå in och utforska... Men jag kan visst ha fel. Man kan altid lägga sten i efterhand. Sedan håller jag på att halv-snickra två smala hyllor som jag hoppas ska placeras ovanpå den odlade ytan. Vi får se...
Nu är det bara hoppas att lite värme kommer så att jag kan gjuta plintarna.
Bilden tog jag igår. Den smala svarta linjen man ser är aluminiumgrunden monterad i väntan på gjutning. Flygbild av förberedd grund med aluminiumram för gjutning i en trädgård, omgiven av gräs och smältande snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.