Hej,
jag vill ha hjälp med tips på hur jag på ett bra sätt kan minska insynen på balkongen med hjälp av växter.
Jag har katter så det får inte vara giftiga växter, det är prio ett, de får gärna vara nyttiga för katter.
Balkongen ligger i norrläge längst upp på tredje våningen i Västeråstrakten.
Det finns sol från ena gavelhållet på eftermiddagen.
Balkongen är innätad med kattnät och min tanke är att sätta blomlådor på insidan av balkongen med klängväxter som får klättra upp på nätet. Kan jag få tips på lämpliga växter och förutsättningarna för att de ska klara sig bra?
Jag har gärna växter med lite underhåll då jag inte är så duktig med dessa, de får gärna vara lätta att rensa bort när det är dags för nya, för jag gissar att de inte överlever vintern i blomlådor?
Tack för hjälpen.

Satsa på stora kärl och bra jord.

Och dalta inte med sommarblommar och ettåringar.

Perenner och buskar klarar sig åtminstone 2-3 år, kanske 4-5 år om du byter ut översta jorden/jordförbättrar/ger näring.

Om du har nät tar du slingrangde klätterväxter.

Exempel på perenna (övervintrande) klättrare för skugga: koreansk pipranka, kameleontbuske och flera klematis klarar även halvskugga-skugga som Clematis 'Riga' ", 'Love Child' som doftar lite, 'Albina Plena', 'Blue Tapers' –*du kan kombinera för längre blomtid. Kolla upp dem.

Finns många perenner för skugga som funkar i kruka också, som funkior, träjon, gräset japansk starr Ice Dance.
Vintergröna bladbuskar som lagerhägg, och klätterbenved.
Barr som hybrididegran – kan ge fina bollar i höga krukor, som är snygga året om. (Hilli har inga bär)
Buskar som aronia (kan klippas in) eller flera häckväxter för skugga. Är det inte totalskugga är vipphortensia snyggt.

Vad som är nyttigt för katter vet jag inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.