På en vecka så hinner du väl trycktesta gasolen? Är ju det absolut smidigaste sättet att hålla kylen kall när man kör.
Du har inte tänkt använda gasolplattorna i köket när ni lagar mat eller värmer vatten?

På kylen i husvagnen jag växte upp med blåste lågan ofta ut när man körde. Så det hörde till rutinen att tända kylen vid stopp.

F Fixaren2 skrev:
Nyligen köpt en husvagn Cabby Nova 472CT. Vill inför semester få igång kylskåpet på batteridrift så kyl kan hållas sval under längre resor och stopp på vägen. Det funkar bra på 220V men jag lyckas inte få det att fungera på 12V. Hittar ej i instr.böcker då kylskåp en gång var xtra tillval till vagnen. Lampor funkar på batteridrift. Någon ide' om hur jag kan göra för att få kylskåpet över på 12V?
Vi har en VW Caravelle -19 & en Adria Alpina 663UK -23. Vi får inte heller kylen att gå på 12v trots att vi anslutit bil och vridit om lyset manuellt på bilen innan bortkoppling av 230v, men enligt husvagnsverkstaden som vi precis lämnade in på för gasol & täthetskontroll så sa de att inte alla bilar har den "signalkabeln" dragen i sin 13-poliga kontakt som krävs för att få kylen att fungera. Man skulle inte heller "fulbygla" då de kan störa ut Canbus kretsen. De hänvisade till VW själva för att söka efter lösning på problem. För enl. verkstaden så fungerar kylen på 12v, men ingen av våra bilar (3st) har kunnat driva kylen.

Märkligt kan jag tycka.. Vi åkte ca 8 timmar och ville köra på 12v för att underhållskyla vissa saker under resan.

N Niklas Norén skrev:
Vi har en VW Caravelle -19 & en Adria Alpina 663UK -23. Vi får inte heller kylen att gå på 12v trots att vi anslutit bil och vridit om lyset manuellt på bilen innan bortkoppling av 230v, men enligt husvagnsverkstaden som vi precis lämnade in på för gasol & täthetskontroll så sa de att inte alla bilar har den "signalkabeln" dragen i sin 13-poliga kontakt som krävs för att få kylen att fungera. Man skulle inte heller "fulbygla" då de kan störa ut Canbus kretsen. De hänvisade till VW själva för att söka efter lösning på problem. För enl. verkstaden så fungerar kylen på 12v, men ingen av våra bilar (3st) har kunnat driva kylen.

Märkligt kan jag tycka.. Vi åkte ca 8 timmar och ville köra på 12v för att underhållskyla vissa saker under resan.
Har du mätt så bilen lämnar spänning på den pinnen i kontakten?

plåtrickard plåtrickard skrev:
Har du mätt så bilen lämnar spänning på den pinnen i kontakten?
Nej det har jag inte. Förmodligen för den väl inte det heller om vagnen nu är ok? Vet inte vilken pin det är men skulle ändå kunna prova 👍

Som skrivits tidigare så är+12v matningen i 13-polskontakten sällan kopplad som standard.

dof dof skrev:
Som skrivits tidigare så är+12v matningen i 13-polskontakten sällan kopplad som standard.
Finns det någon info på hur den ska kopplas? Vet inte ens vad jag ska googla på. 🤷‍♂️

Pinne 9 och 10, och 11 13 för jord

Elscheman för 7-polig och 13-polig kontakt enligt DIN 11446 standard, med beskrivningar av stift, kabelfärger, kabelarea och förbrukare. AL-KO logotyp i övre högra hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.