Hej!
Vi har frånlufts ventilation med takfläkt. Utsug från badrum och tvättstuga. Från dessa går det 100mm rör fram till en stam som oxå först är 100 (grön) men sedan blir 125mm (blå)
Nu till min fråga. Pga ombyggnation skulle jag behöva dra om rören något. I och med det tänkte jag förlänga delen som är 100mm (röd) och ersätta delar av den blå (streckad) .
Påverkar detta något, eller är det bara att köra på?
Och för min nyfikenhet, varför ökar man dimensionen mitt på stammen?
Tack på förhand!
/Jesper
Vi har frånlufts ventilation med takfläkt. Utsug från badrum och tvättstuga. Från dessa går det 100mm rör fram till en stam som oxå först är 100 (grön) men sedan blir 125mm (blå)
Nu till min fråga. Pga ombyggnation skulle jag behöva dra om rören något. I och med det tänkte jag förlänga delen som är 100mm (röd) och ersätta delar av den blå (streckad) .
Påverkar detta något, eller är det bara att köra på?
Och för min nyfikenhet, varför ökar man dimensionen mitt på stammen?
Tack på förhand!
/Jesper
Det har med antalet utsug att göra , i ditt fall så börjar man längst bort på stammen med säg 10 l , sen kommer där ett utsug till på säg 15 då är det plötsligt 25 liter som skall transporteras och då krävs det ett 125 rör
Skall du byta ut den sträckan så bör den var 125 omvjagvinte misstolkar dig
Skall du byta ut den sträckan så bör den var 125 omvjagvinte misstolkar dig
Tack! Det konstiga här är ju att stammen är 100 även efter mitt andra utsug. Den blir 125 först ca 1,5 m efter andra utsuget. Att förlänga stammen som är 100 bör då inte vara något problem med ditt resonemang? Först när jag lägger till ett till utsug behöver stammen öka (om det nu var rätt dimensionerat från början..).
/Jesper
/Jesper
E egge80 skrev:
Jag är ingen ventilationare men jag har dragit en hel del ventilation och då har jag sett att det är så de stora grabbarna tänker, men hur många liter det krävs innan det går över till 125 kan jag inte men tankegången är sådan iaf
100 för tre avgreningar blir nog lite för mycket så behåll då 125 så blir inte lufthastigheten för mycket med oljud som följdW WoodenRanger skrev:
2 avgreningar funkar för 100mm och vill du ta höjd för ett badrum till så bör man ligga på 125mm dvs 3 luftdon (10l/s per don)W WoodenRanger skrev:Tack! Det konstiga här är ju att stammen är 100 även efter mitt andra utsug. Den blir 125 först ca 1,5 m efter andra utsuget. Att förlänga stammen som är 100 bör då inte vara något problem med ditt resonemang? Först när jag lägger till ett till utsug behöver stammen öka (om det nu var rätt dimensionerat från början..).
/Jesper
Men hur mycket kan man klara på 100 respektive 125 utan att det låter/ blir konstigt?
Tänker ha 3 st pax calima som går på 10liter kontinuerligt men skalar upp till 25 vid fukt.
Kan man köra 3st på samma stam som 125?
I teorin blir det då allt mellan 30 - 75 l/s.
Är det bättre att dela upp stammarna till frånluften isf?
Ursäkta för en eventuell tråd-nappning.
Tänker ha 3 st pax calima som går på 10liter kontinuerligt men skalar upp till 25 vid fukt.
Produkter som diskuteras: "pax calima"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Om alla tre kör på forcering pga fukt så landar man på en 160mm med 3 avgreningar på 100mm. Annars skule nog en 125 räckaDr Benz skrev:
Men hur mycket kan man klara på 100 respektive 125 utan att det låter/ blir konstigt?
Varför går dem inte att koppla ihop?H Håbbe01 skrev:
Tänkte nog inte att det blir forcerat.
En är i badrum. En är i toa så där blir inte fukt på samma sätt. Och En blir till tvättrummet men blir nog inte så att det blir på fullt forcerat.
Sen var det nog 160 jag tänkte på som är det jag har använt till köksfläkten.
Så då är väl 160 isf ändå inget problem.
Om jag förstått din fråga rätt så vill du sätta tre paxfläktar i olika utrymmen på en och samma kanal? I fall så när den ena fläkten startar så blåser den ut luften i de övriga två men finns det backspjäll på varje pax skulle det nog funka bättre men om bara en körs i taget och då inbyggt i pax eller som tillbehör till spirokanal. Har ingen koll på alla pax modeller dock.
Däremot så skulle en kanalfläkt 125mm med varvtalsregulator med avluftventil genom vägg på vind göra jobbet dock utan forcering men knappast nödvändigt.
Däremot så skulle en kanalfläkt 125mm med varvtalsregulator med avluftventil genom vägg på vind göra jobbet dock utan forcering men knappast nödvändigt.
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Det dynamiska tryckfallet i kanalen är beroende av tryckfall per meter. Så det totala tryckfallet minskar lite om går upp till 125 i en delsträcka. Antingen har någon räknat väldigt noga eller så kanske det sitter en 125 fläkt som behöver en 125-kanal för att kunna anslutas.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden