Måste kapa ur en bit från en 100x230 bjälke strax innan upplaget.
Tänker sätta en 90x315 limträ under som får ersätta den bortsågade biten, längd 2600

Räcker det med en 45x95 ståendes på varje sida som stöd? Dubbla? Grövre?
Längden är ca 2600 och kommer skruvas i befintlig regelstomme och en pelare

Röda ska sågas bort.
Turkosa är limträbalken.
Regeln som kapas ut sitter spikad till vänster och vilar på en pelare 2600mm därifrån
Utsågad bjälke markerad med röd färg och planerad limträbalk i turkos, i en pågående renovering av golvstomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen som vet om det räcker 45x95 som stöd för balken?

S
Jag åtminstone förstår inte riktigt din bild i förhållande till din beskrivning; Varför ersätter du med en limträbalk som är mycket längre än den utsågade biten, vad finns ovanför det du sågar bort, finns plan- och sektionsritning?

Det finns en pelare på våningen under, limträbalken får gå från den till väggen, limträbalken ska alltså vara i taket på våningen under.
Det är en vindsvåning ovanför
Röda pricken är där det sågas av, röda strecket på andra bilden är ungefär där balken blir i taket, fyrkanten är en pelare
Arkitektskiss av en vindsvåning med markerad pelare och röd prick där limträbalken ska sågas av enligt beskrivning.
Skapa konto

Ritning av våningsplan med markerad pelare och planerad limträbalkens position, röd prick vid avsågning.
Skapa konto

Får be om ursäkt om jag varit otydlig

Även vinden kom med såg jag

Byggritningar i skalenliga mått visar en byggnad i snitt med trappa och olika våningsplan inbegripet vinden.
Skapa konto

S
Har jag förstått det rätt, enligt min bild nedan? I så fall, har du räknat på limträbalken? Man behöver veta lasten på limträbalken så att man sedan kan räkna ut vad det blir för krafter i stöden. Har man kraften i stöden så kan man kontrollera regelns bärförmåga vid tryckande (normal)kraft med hänsyn till knäckning.

Vad har du för c-avstånd mellan bjälkarna?

• Byggritning som visar en limträbalk med markerade mått och noteringen "kapas bort".
    Skapa konto
Ja du har uppfattat rätt
Jag har inte räknat, men tänker att en 100x230 borde vara klenare än en 90x315?

Reglarna till golven ligger på andra leden och ligger väl på ca cc 600, 3x9" ca 75x230mm

Stöden kommer att skruvas mot stående regel i bärande vägg samt i pelaren

S
Verkar som att golvbalkarna ligger fällda mellan bjälkarna. Hur långt är det mellan facken? Dvs hur långa är golvbalkarna?

Ja dom är väl runt 3.5-4m skulle jag tro

S
45x95 är inget problem. Jag har tänkt såhär:

Först och främst verkar inte väggen som går ut ur pappret i sektion B-B vara bärande då golvreglarna inte är kontinuerliga över bjälkarna som finns under väggen. Den nyttiga lasten mellan facken tas därför upp av golvreglarna som verkar sitta fast med balkskor. De skjuvkrafter som uppstår tas då hand om i infästningen. Lasterna blir således:

Icke-bärande vägg, egentyngd: 0.2kN/m^2
Nyttig last: 2kN/m^2 (Den nyttiga lasten hamnar dock inte direkt över bjälkarna men jag har räknat konservativt). Nyttig last från vindsplan samt det övre planet.
Egentyngd limträbalk samt de två bjälkarna från det övre- samt vindsplanet.

Höjd på regel som skruvas fast i pelare: 2.5 m (även fast den är mindre mht till tjockleken på limträbalken och bjälken).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.