Hej

Jag är i färd med att växla av en bärande vägg med limträbalk och limträstolpar. Måttligt spann och längd och relativt små laster. Tanken var att fixera balken med stämp innan stolparna monteras. Ena stolpen kommer att stå inne i en yttervägg direkt på syllen.

Men så dök det upp en tanke - om jag köper loss en stämp, ställer den direkt på syllen, skruvar uppåt med balken på. Sedan fortsätter som planerat med limträstolpe på anda sidan och därefter låter stämpen stå kvar inne i ytterväggen. Någon som ser några hinder? Stämpen är kraftig nog. Förfarandet skulle underlätta arbetet en del då det är svårt att kapa stolpen exakt för att få lagom tryck mot balken och svårt att slå dit den då dess nederände hamnar under golvet.

Tacksam för synpunkter

/Anders

Du kanske kan lyfta balken och ovanliggande konstruktion några mm mer än det ska vara vid slutresultatet.
För att lättare få in stolpen.
Beroende på omständigheterna, liten stuga, inget problem, stort trevåningshus värre..

Eller lägga en kloss på syllen, så kan du kapa limträstolpen lite kortare och i rätt längd, lite enklare, syns ändå inte.

Tack för tips. Att lyfta balken är jag med på. Tveksam till klossen då syllen ligger dryga 20 cm under golvet vilket gör att det fortfarande blir svårt att slå dit balken pga vinkeln. Jag vill göra stolpen något lite för lång för att säkerställa att balken ligger an mot taket.

Ok, visste inte att det var 20cm...

Inte lätt att veta. Jag tror att det i detta fall blir bäst att kapa till stolpen till rätt längd ( så gott det går) och sedan lyfta taket något - därefter skuta in balken. Ett annat alt kan vara att använda sig av kilar. Antingen mellan stolpe och balk el mellan balk och tak. Synpunkter på det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.