1 548 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Växelström åk 8
Äldste sonen har prov i fysik åk 8, avd. Ellära. Där får de fortfarande, visar det sig, lära sig att växelström "byter riktning".
Ja iofs. Men av egen erfarenhet vet jag hur svårt det var att fatta högre resonemang om växelström senare i livet, när jag lärt mig på detta sätt, för jag såg hela tiden framför mig hur växelströmmen byter riktning i eluttaget dvs båda ledarna är strömförande i tur och ordning.
Jag försökte förklara potential, sinuskurva, fas-nolla-trefassystem-skyddsjord för grabben istället: samtliga dessa blir obegripliga om man fått lära sig att växelström byter riktning.
Så vad säger ni elkunniga om att grundskolan lär ut att strömmen byter riktning? Vore kul med lite reaktioner!
Ja iofs. Men av egen erfarenhet vet jag hur svårt det var att fatta högre resonemang om växelström senare i livet, när jag lärt mig på detta sätt, för jag såg hela tiden framför mig hur växelströmmen byter riktning i eluttaget dvs båda ledarna är strömförande i tur och ordning.
Jag försökte förklara potential, sinuskurva, fas-nolla-trefassystem-skyddsjord för grabben istället: samtliga dessa blir obegripliga om man fått lära sig att växelström byter riktning.
Så vad säger ni elkunniga om att grundskolan lär ut att strömmen byter riktning? Vore kul med lite reaktioner!
Ser inget fel i detta, det är ju precis det strömmen gör.ricebridge skrev:
Men man måste förstås lära sig skillnaden och sambanden mellan krets, ström, spänning och potential ordentligt. Något som jag märkt att t.o.m. yrkeselektriker ibland inte har koll på.
Grejen är ju att man får för sig att båda ledarna är strömförande med det resonemanget, även utan last alltså.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Men vänta nu!
Utan "last" är naturligtvis ingen ledare, varken fasen eller nollan, strömförande.
Men annars , med en inkopplad förbrukare (last) så går samma ström genom båda.
Om du sen kallar den fas (+230 Volt) eller nolla spelar väl ingen roll.
Om du stipulerar att nollan alltid har potentialen 0 (noll) så växlar fasen mellan +230 Volt och -230 Volt.
Så enkelt är det väl? Eller vad är problelmet?
//Inte fysiklärare
Utan "last" är naturligtvis ingen ledare, varken fasen eller nollan, strömförande.
Om du stipulerar att nollan alltid har potentialen 0 (noll) så växlar fasen mellan +230 Volt och -230 Volt.
//Inte fysiklärare
Om man får för sig felaktiga saker har man antingen inte läst på , hört på eller fått grejorna ordentligt förklarade för sig.
Men dagens ungdomar har ju faktiskt tur då dom kan googla fram resultat via internet om dom inte förstår , det fanns ju inte förr o då blev det ju lite knepigare om man missade någon lektion.
Men dagens ungdomar har ju faktiskt tur då dom kan googla fram resultat via internet om dom inte förstår , det fanns ju inte förr o då blev det ju lite knepigare om man missade någon lektion.
Nej, du har rätt, fel uttryckt av mig. Jag tänker snarare som lekman där jag själv är "lasten" och stoppar en strumpsticka i ena respektive andra hålet i vägguttaget ;-)KnockOnWood skrev:Men vänta nu!
//Inte fysiklärare
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
NEJ! Gör inte det!ricebridge skrev:
Skaffa dig en enkel, billig multimeter i stället!
Jag minns från min barndom, farsan var elingenjör (om än EPA-dito).
Han kopplade meggern (isolationsprovare, 10.000 Volt) på tanternas strumpstickor när morsan hade syjunta hemma.
Nja, inte blev han populär inte, men han tyckte själv det var roligt (vilket arv man har
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
det var ett skämt...
Jag förstår inte heller varför man skulle tro att båda ledarna är "strömförande" för att strömmen "byter riktning". Jag ser inte kopplingen (ursäkta!).
Men givetvis måste man lära sig från grunden, dvs skillnaden mellan spänning och ström, potential etc. Annars blir det obegripligt hur man än försöker förklara det.
Men givetvis måste man lära sig från grunden, dvs skillnaden mellan spänning och ström, potential etc. Annars blir det obegripligt hur man än försöker förklara det.
Man får börja med analogin vattenslangar, tryck, flöde som grund.
Sedan är det inte fel att säga att strömmen byter riktning det gör den i både 0 och fas i ett vanligt uttag.
Spänningen byter potential men bara i fasledaren.
Förresten ska det vara SQR(2) * fasspänningen d v s ca + - 325 V om man ska va petig
Sedan är det inte fel att säga att strömmen byter riktning det gör den i både 0 och fas i ett vanligt uttag.
Spänningen byter potential men bara i fasledaren.
Förresten ska det vara SQR(2) * fasspänningen d v s ca + - 325 V om man ska va petig
Redigerat:
ja, så fattade jag det som mycket ung, och sen var det först i vuxen ålder som jag fick lära om.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden