12 828 läst ·
31 svar
13k läst
31 svar
Växelriktare kompatibel med NIBE EME 20?
Medlem
· Södermanland
· 654 inlägg
Nyhet i ämnet.R riktigadavid skrev:
Vid den nyaste uppdateringen Nibe har skickat ut ( idag) så har man infört stöd för Sun 2000 inkl smart meter.
Vet ej om man behöver eme 20 eller man kan koppla ihop dessa direkt. Men misstänker att eme behövs eftersom det inte ska gå att koppla ihop 2 st modbusmaster.
Jag ska undersöka detta så småningom, om ingen annan hinner före.
HejE Elajomannen skrev:Nyhet i ämnet.
Vid den nyaste uppdateringen Nibe har skickat ut ( idag) så har man infört stöd för Sun 2000 inkl smart meter.
Vet ej om man behöver eme 20 eller man kan koppla ihop dessa direkt. Men misstänker att eme behövs eftersom det inte ska gå att koppla ihop 2 st modbusmaster.
Jag ska undersöka detta så småningom, om ingen annan hinner före.
Jag har en Nibe S1256 och en Huawei SUN2000, köpte en EME20 men får det inte att funka, S1256 hittar EME20 men komunikationen till SUN2000 funkar inte, någon som fått det att funka?
Har jag fel inställningar?
Kopplade in den på stift 1 & 3 i växelriktaren.
Mvh
Daniel
Enligt manual ska det användas Modbus RTU. I dina inställningar står det Modbus TCP?? Kan det vara något som ställer till det?D Daniel Karlsson5579 skrev:
Då vet värmepumpen när det finns extra ”gratis” energi och höjer varmvattnet ocg härmen om man vill samt om man har pool
EME behövs inteD Daniel Karlsson5579 skrev:
Medlem
· Södermanland
· 654 inlägg
Detta fungerar nu perfekt för mig tidigare så tappade den anslutningen mot smartmätaren. I den senaste uppdateringen för Nibe står det att de förbättrat mot Huawei och Solaredge.
Vet ej om Nibe kan ansluta in alla VR som pratar modbus. Men ett samtal till Nibe teknisk support kan lösa frågan.
Nu kan jag välja om Nibe inte ska göra något eller producera mer värme och eller mer varmvatten vid solöverskott.
Vet ej om Nibe kan ansluta in alla VR som pratar modbus. Men ett samtal till Nibe teknisk support kan lösa frågan.
Nu kan jag välja om Nibe inte ska göra något eller producera mer värme och eller mer varmvatten vid solöverskott.
Tack, du fick mig på exakt rätt spår.E Elajomannen skrev:Detta fungerar nu perfekt för mig tidigare så tappade den anslutningen mot smartmätaren. I den senaste uppdateringen för Nibe står det att de förbättrat mot Huawei och Solaredge.
Jag kör Fronius Symo och har S1256, surfade in på växelriktaren och slog på Modbus TCP, kör Sunspec som inställning i pannan. Det enda jag fick ändra var i växelriktaren, där ska man byta från "float" till "Int + SF".
Ja, man kan få panna och växelriktare att prata direkt över nätverket, TCP, vet inte om det funkar med alla växelriktare men för mig fungerade det iaf.C Carina123 skrev:
Medlem
· Södermanland
· 654 inlägg