R riktigadavid skrev:
Nä, men nu när 60öringen försvann så är jag helt inne på att jag skulle vilja ha det. Så jag är också intresserad igen
Nyhet i ämnet.

Vid den nyaste uppdateringen Nibe har skickat ut ( idag) så har man infört stöd för Sun 2000 inkl smart meter.

Vet ej om man behöver eme 20 eller man kan koppla ihop dessa direkt. Men misstänker att eme behövs eftersom det inte ska gå att koppla ihop 2 st modbusmaster.

Jag ska undersöka detta så småningom, om ingen annan hinner före.

• Gilla
MHEAD666 och 1 till
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Nyhet i ämnet.

Vid den nyaste uppdateringen Nibe har skickat ut ( idag) så har man infört stöd för Sun 2000 inkl smart meter.

Vet ej om man behöver eme 20 eller man kan koppla ihop dessa direkt. Men misstänker att eme behövs eftersom det inte ska gå att koppla ihop 2 st modbusmaster.

Jag ska undersöka detta så småningom, om ingen annan hinner före.
Hej
Jag har en Nibe S1256 och en Huawei SUN2000, köpte en EME20 men får det inte att funka, S1256 hittar EME20 men komunikationen till SUN2000 funkar inte, någon som fått det att funka?
Har jag fel inställningar?
Kopplade in den på stift 1 & 3 i växelriktaren.
Mvh
Daniel

• Användarmanual för Huawei SUN2000 som beskriver anslutning av signalkabel, med diagram och stiftdefinitioner, handskrivna anteckningar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionssida för inkoppling av kommunikationskort EME20 till växelriktare, med diagram och beskrivningar av anslutningar och inställningar.
    Skapa konto
  • Skärmdump av telefoninställningar för dongelparametrar med alternativ för startadress och Modbus TCP.
    Skapa konto
  • RS485 inställningar med baud rate 9600, protokolltyp MODBUS och kom-adress 1, visas i en mobilapp kl 18:43.
    Skapa konto
  • Modbus TCP-inställningar på en skärm, med alternativet att aktivera anslutningen i ett gränssnitt.
    Skapa konto
D Daniel Karlsson5579 skrev:
Hej
Jag har en Nibe S1256 och en Huawei SUN2000, köpte en EME20 men får det inte att funka, S1256 hittar EME20 men komunikationen till SUN2000 funkar inte, någon som fått det att funka?
Har jag fel inställningar?
Kopplade in den på stift 1 & 3 i växelriktaren.
Mvh
Enligt manual ska det användas Modbus RTU. I dina inställningar står det Modbus TCP?? Kan det vara något som ställer till det?

• Gilla
Daniel Karlsson5579 och 1 till
  • Laddar…
V Värmepumpselektriker skrev:
Enligt manual ska det användas Modbus RTU. I dina inställningar står det Modbus TCP?? Kan det vara något som ställer till det?
Defintivt.

• Gilla
Daniel Karlsson5579
  • Laddar…
D
Vad räknar ni med att uppnå i verkligheten med denna uppkoppling, jag har också batteri som lagrar?

Då vet värmepumpen när det finns extra ”gratis” energi och höjer varmvattnet ocg härmen om man vill samt om man har pool

Då vet värmepumpen när det finns extra ”gratis” energi och höjer varmvattnet ocg härmen om man vill samt om man har pool
EME behövs inte

• En bild av en display som visar "INVERTER 1" med status "Ansluten" för både Inverterstatus och Smartmätarstatus.
    Skapa konto
  • Skärmvisning av Modbus PV-inställningar med ansluten smartmätare och inverter på en digital enhet.
    Skapa konto
  • Display av inverterinställningar för SUN2000, visar IP-adress 192.168.0.59 och port 502, med alternativet "Ta bort inverter".
    Skapa konto
  • Gilla
knightjocke och 1 till
  • Laddar…
D
EME behövs inte
Intressant, ska detta funka med alla växelriktare som pratar modbus, eller..?

Detta fungerar nu perfekt för mig tidigare så tappade den anslutningen mot smartmätaren. I den senaste uppdateringen för Nibe står det att de förbättrat mot Huawei och Solaredge.

Vet ej om Nibe kan ansluta in alla VR som pratar modbus. Men ett samtal till Nibe teknisk support kan lösa frågan.

Nu kan jag välja om Nibe inte ska göra något eller producera mer värme och eller mer varmvatten vid solöverskott.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
E Elajomannen skrev:
Detta fungerar nu perfekt för mig tidigare så tappade den anslutningen mot smartmätaren. I den senaste uppdateringen för Nibe står det att de förbättrat mot Huawei och Solaredge.

Vet ej om Nibe kan ansluta in alla VR som pratar modbus. Men ett samtal till Nibe teknisk support kan lösa frågan.

Nu kan jag välja om Nibe inte ska göra något eller producera mer värme och eller mer varmvatten vid solöverskott.
Tack, du fick mig på exakt rätt spår.

Jag kör Fronius Symo och har S1256, surfade in på växelriktaren och slog på Modbus TCP, kör Sunspec som inställning i pannan. Det enda jag fick ändra var i växelriktaren, där ska man byta från "float" till "Int + SF".

• Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Hejje ursäkta dun fråga. Men kan man koppla ihop växelriktaeren och värmepumpen lika bra utan den där EME 20 manicken, och få alla funktioner ändå? Då spar man ju typ 20,000kr!?

D
C Carina123 skrev:
Hejje ursäkta dun fråga. Men kan man koppla ihop växelriktaeren och värmepumpen lika bra utan den där EME 20 manicken, och få alla funktioner ändå? Då spar man ju typ 20,000kr!?
Ja, man kan få panna och växelriktare att prata direkt över nätverket, TCP, vet inte om det funkar med alla växelriktare men för mig fungerade det iaf.

• Gilla
knightjocke och 1 till
  • Laddar…
Nån som fått F750 och huawei växelriktare att funka?

S Summe skrev:
Nån som fått F750 och huawei växelriktare att funka?
Nej det går inte, det måste vara S-serien.

• Gilla
Summe
  • Laddar…
EME behövs inte
Försöker koppla ihop min S1255 med SUN2000. Har en Emma smartmätare, fått höra man ansluter mot den, men får det inte att fungera. Har du Emma ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.