Hej
Jag går i tankarna att sätta upp ett parallellt system för Chckwatt. Det är ju ett begränsat utbud av växelriktare som är kompatibla.
Vilken bör man gå på idag, Sungrow SHRxx eller Kostal Plenticore Plus ?
Vilken har bäst portal/styrning för batteriet om man väljer att lämna Checkwatt om något år och behöver styra batteriet själv ?
/M
Jag går i tankarna att sätta upp ett parallellt system för Chckwatt. Det är ju ett begränsat utbud av växelriktare som är kompatibla.
Vilken bör man gå på idag, Sungrow SHRxx eller Kostal Plenticore Plus ?
Vilken har bäst portal/styrning för batteriet om man väljer att lämna Checkwatt om något år och behöver styra batteriet själv ?
/M
Nackdelen med Sungrow är just att de har bara växelriktare upp till 10kw. Annars verkar det vara de som många förespråkar.
Growatt fungerar bara ihop med sina egna batterier, inte BYD.
SolaX är det inte så många av CWs partners som vill offerera för mitt område
Jag går troligen på Goodwe
Growatt fungerar bara ihop med sina egna batterier, inte BYD.
SolaX är det inte så många av CWs partners som vill offerera för mitt område
Jag går troligen på Goodwe
Jag har Growatt utan batteri och Tibber. Kollar i princip bara i Growatt appen eller ännu hellre Growatts portal på nätet. Informationen man får i Tibber-appen känns inte så värdefull. Men det kan möjligtvis vara mer intressant med batterier.B boerse skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Lyfter denna tråd då SKV just gått ut med ett förtydligande gällande just batterilager och stödtjänster.
Man får inte ROT på batteri som används till annat än lagring av egenproducerad el. Inte ens för delvis användning.
https://www.skatteverket.se/privat/...etengronteknik.4.676f4884175c97df419290e.html
Man får inte ROT på batteri som används till annat än lagring av egenproducerad el. Inte ens för delvis användning.
https://www.skatteverket.se/privat/...etengronteknik.4.676f4884175c97df419290e.html
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Jag delar med mig gratis info och erfarenheter av mitt offertarbete och kunskap änsålänge i ämnet kring Checkwatt, om än kanske lite grötig sammanfattning.
Det gäller att välja en installationspartner enligt Checkwatts partnerlista. Finns många smålycksökare som inte finns med på listan men som ändå installerar med blandat resultat. Vissa kan inte skillnaden mellan kw och kwh.
Partnern får ersättning av Checkwatt under lång tid som du har din anläggning i drift, hur länge vet jag inte men troligen ingen tidsgräns, en typ av serviceavtal så du ska normalt sett inte betala något för att få hjälp när något blir fel(varken arbete, körersättning eller material). Mycket verkar dessutom handla om konfigurering och inställningar och inte bara att kunna leverera produkter och koppla plus och minus rätt.
Välj en partner som har installerat det du efterfrågar hos andra och som kan visa en referensinstallation också. Välj helst en partner som inte kräver delbetalning; skulle det krävas så ska det vara en mycket liten del och högst symbolisk(tänker på årsskiftesproblematik som många råkat ut för i samband med grönteknik förskottsbetalningar p.g.a leverantörer som gör dåligt jobb och utnyttjar situationen)
Från andra håll så verkar många felkällor bero på att man inte ansluter utrustningen med fast nätverkskabel direkt till sin router utan man kör olika egna blandade lösningar.
Sen är det viktigt att batteriet håller en temperatur på minst 20 grader för att full effekt ska uppnås. Något batteri har inbyggd värmare men det fungerar inte p.g.a att det är växelriktaren som ska styra men som inte har den funktionen.
Huruvida Skatteverket förhåller sig till grönteknik för detta tvistar de lärda om. Igår kom ett litet luddigt ställningstagande från de enligt ovan länkning.
Det händer mycket på området med andra aktörer som dyker upp också; Emaldo, Tibbers Homevolt, Varbergs energi, Sonnen, Flower m.fl samtidigt som det ryktas om någon förändring i mitten av maj kring elhandelsleverantörernas ansvar och funktion. Jag är för dåligt insatt i detaljerna utan bara fått det lite luddigt beskrivet.
Sen gäller det att välja rätt elhandelsleverantör/balansansvarige. Det skiljer en del i ersättning beroende på vilken man väljer då allt handlar om budning av tjänsten på elmarknaden. De som många har är Bixia, Tibber och Jämtkraft.
Utrustning:
De produkter som är kompatibla är inte så jättemånga. Råder alla till att läsa in sig på databladen från alla tillverkare.
Kostal är för små avseende effekt och ström så det går bort. Har inte läst någonstans att det finns någon som installerat någon Kostal.
Huawei stöds av Checkwatt till viss del men inte alla stödtjänster, framförallt inte FCR-D som är mest intressant i nuläget. Det antyds från många håll att det jobbs på en lösning här men det har det gjorts under senaste 3-4månaderna och jag har inte sett något presenterar. JAG själv tror att begräsningen ligger i hårdvaran och att det därmed inte räcker med en uppdatering av mjukvara/firmware på gamla/befintliga.
Solax har jag lite dålig koll på, jag har valt bort de för det är inte så många partners som offererar de.
Growatt sägs vara lite ”yxig” att jobb med. Sen fungerar bara Growatts egna batterier till de så man låser in sig. Upp till 30kw i effekt på växelriktaren. C-tal på 0.5 så 10kwh energi innebär 5kw effekt.
Sungrow verkar många vilja leverera då den har väldigt få fel och fungerar bra med Checkwatt. Också bara 10kw effekt på den större växelriktaren. Fungerar med BYD batterier på c-tal 0,93-1.0
Goodwe har lite större utbud av växelriktare, upp till 30kw. Växelriktarna 10kw och lägre har 10års garanti medans de på 15kw och upp enbart har 5år. Serien på 15kw och högre kräver en LAN/Wifi dongel kit 2.0 som varit lite dålig tillgång på. Fungerar med BYD batterier på c-tal 0,93-1.0. Goodwes batterier antyds bli varma när Checkwatt använder de.
Det gäller att välja en installationspartner enligt Checkwatts partnerlista. Finns många smålycksökare som inte finns med på listan men som ändå installerar med blandat resultat. Vissa kan inte skillnaden mellan kw och kwh.
Partnern får ersättning av Checkwatt under lång tid som du har din anläggning i drift, hur länge vet jag inte men troligen ingen tidsgräns, en typ av serviceavtal så du ska normalt sett inte betala något för att få hjälp när något blir fel(varken arbete, körersättning eller material). Mycket verkar dessutom handla om konfigurering och inställningar och inte bara att kunna leverera produkter och koppla plus och minus rätt.
Välj en partner som har installerat det du efterfrågar hos andra och som kan visa en referensinstallation också. Välj helst en partner som inte kräver delbetalning; skulle det krävas så ska det vara en mycket liten del och högst symbolisk(tänker på årsskiftesproblematik som många råkat ut för i samband med grönteknik förskottsbetalningar p.g.a leverantörer som gör dåligt jobb och utnyttjar situationen)
Från andra håll så verkar många felkällor bero på att man inte ansluter utrustningen med fast nätverkskabel direkt till sin router utan man kör olika egna blandade lösningar.
Sen är det viktigt att batteriet håller en temperatur på minst 20 grader för att full effekt ska uppnås. Något batteri har inbyggd värmare men det fungerar inte p.g.a att det är växelriktaren som ska styra men som inte har den funktionen.
Huruvida Skatteverket förhåller sig till grönteknik för detta tvistar de lärda om. Igår kom ett litet luddigt ställningstagande från de enligt ovan länkning.
Det händer mycket på området med andra aktörer som dyker upp också; Emaldo, Tibbers Homevolt, Varbergs energi, Sonnen, Flower m.fl samtidigt som det ryktas om någon förändring i mitten av maj kring elhandelsleverantörernas ansvar och funktion. Jag är för dåligt insatt i detaljerna utan bara fått det lite luddigt beskrivet.
Sen gäller det att välja rätt elhandelsleverantör/balansansvarige. Det skiljer en del i ersättning beroende på vilken man väljer då allt handlar om budning av tjänsten på elmarknaden. De som många har är Bixia, Tibber och Jämtkraft.
Utrustning:
De produkter som är kompatibla är inte så jättemånga. Råder alla till att läsa in sig på databladen från alla tillverkare.
Kostal är för små avseende effekt och ström så det går bort. Har inte läst någonstans att det finns någon som installerat någon Kostal.
Huawei stöds av Checkwatt till viss del men inte alla stödtjänster, framförallt inte FCR-D som är mest intressant i nuläget. Det antyds från många håll att det jobbs på en lösning här men det har det gjorts under senaste 3-4månaderna och jag har inte sett något presenterar. JAG själv tror att begräsningen ligger i hårdvaran och att det därmed inte räcker med en uppdatering av mjukvara/firmware på gamla/befintliga.
Solax har jag lite dålig koll på, jag har valt bort de för det är inte så många partners som offererar de.
Growatt sägs vara lite ”yxig” att jobb med. Sen fungerar bara Growatts egna batterier till de så man låser in sig. Upp till 30kw i effekt på växelriktaren. C-tal på 0.5 så 10kwh energi innebär 5kw effekt.
Sungrow verkar många vilja leverera då den har väldigt få fel och fungerar bra med Checkwatt. Också bara 10kw effekt på den större växelriktaren. Fungerar med BYD batterier på c-tal 0,93-1.0
Goodwe har lite större utbud av växelriktare, upp till 30kw. Växelriktarna 10kw och lägre har 10års garanti medans de på 15kw och upp enbart har 5år. Serien på 15kw och högre kräver en LAN/Wifi dongel kit 2.0 som varit lite dålig tillgång på. Fungerar med BYD batterier på c-tal 0,93-1.0. Goodwes batterier antyds bli varma när Checkwatt använder de.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Du får nog uppdatera dig lite. Growatt har upp till 30 kW hybrider för villa och upp till 100 kW hybrider för kommersiella installationer. Alla är testade och klara för CheckWatt.M mortimer skrev:Jag delar med mig gratis info och erfarenheter av mitt offertarbete och kunskap änsålänge i ämnet kring Checkwatt, om än kanske lite grötig sammanfattning.
Det gäller att välja en installationspartner enligt Checkwatts partnerlista. Finns många smålycksökare som inte finns med på listan men som ändå installerar med blandat resultat. Vissa kan inte skillnaden mellan kw och kwh.
Partnern får ersättning av Checkwatt under lång tid som du har din anläggning i drift, hur länge vet jag inte men troligen ingen tidsgräns, en typ av serviceavtal så du ska normalt sett inte betala något för att få hjälp när något blir fel(varken arbete, körersättning eller material). Mycket verkar dessutom handla om konfigurering och inställningar och inte bara att kunna leverera produkter och koppla plus och minus rätt.
Välj en partner som har installerat det du efterfrågar hos andra och som kan visa en referensinstallation också. Välj helst en partner som inte kräver delbetalning; skulle det krävas så ska det vara en mycket liten del och högst symbolisk(tänker på årsskiftesproblematik som många råkat ut för i samband med grönteknik förskottsbetalningar p.g.a leverantörer som gör dåligt jobb och utnyttjar situationen)
Från andra håll så verkar många felkällor bero på att man inte ansluter utrustningen med fast nätverkskabel direkt till sin router utan man kör olika egna blandade lösningar.
Sen är det viktigt att batteriet håller en temperatur på minst 20 grader för att full effekt ska uppnås. Något batteri har inbyggd värmare men det fungerar inte p.g.a att det är växelriktaren som ska styra men som inte har den funktionen.
Huruvida Skatteverket förhåller sig till grönteknik för detta tvistar de lärda om. Igår kom ett litet luddigt ställningstagande från de enligt ovan länkning.
Det händer mycket på området med andra aktörer som dyker upp också; Emaldo, Tibbers Homevolt, Varbergs energi, Sonnen, Flower m.fl samtidigt som det ryktas om någon förändring i mitten av maj kring elhandelsleverantörernas ansvar och funktion. Jag är för dåligt insatt i detaljerna utan bara fått det lite luddigt beskrivet.
Sen gäller det att välja rätt elhandelsleverantör/balansansvarige. Det skiljer en del i ersättning beroende på vilken man väljer då allt handlar om budning av tjänsten på elmarknaden. De som många har är Bixia, Tibber och Jämtkraft.
Utrustning:
De produkter som är kompatibla är inte så jättemånga. Råder alla till att läsa in sig på databladen från alla tillverkare.
Kostal är för små avseende effekt och ström så det går bort. Har inte läst någonstans att det finns någon som installerat någon Kostal.
Huawei stöds av Checkwatt till viss del men inte alla stödtjänster, framförallt inte FCR-D som är mest intressant i nuläget. Det antyds från många håll att det jobbs på en lösning här men det har det gjorts under senaste 3-4månaderna och jag har inte sett något presenterar. JAG själv tror att begräsningen ligger i hårdvaran och att det därmed inte räcker med en uppdatering av mjukvara/firmware på gamla/befintliga.
Solax har jag lite dålig koll på, jag har valt bort de för det är inte så många partners som offererar de.
Growatt sägs vara lite ”yxig” att jobb med. Sen fungerar bara Growatts egna batterier till de så man låser in sig. Max 10kw i effekt på växelriktaren. C-tal på 0.5 så 10kwh energi innebär 5kw effekt.
Sungrow verkar många vilja leverera då den har väldigt få fel och fungerar bra med Checkwatt. Också bara 10kw effekt på den större växelriktaren. Fungerar med BYD batterier på c-tal 0,93-1.0
Goodwe har lite större utbud av växelriktare, upp till 30kw. Växelriktarna 10kw och lägre har 10års garanti medans de på 15kw och upp enbart har 5år. Serien på 15kw och högre kräver en LAN/Wifi dongel kit 2.0 som varit lite dålig tillgång på. Fungerar med BYD batterier på c-tal 0,93-1.0. Goodwes batterier antyds bli varma när Checkwatt använder de.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Nya Huawei MB0 serien finns med hybrider upp till 25kW och de har ett nytt batteri som heter Luna -S1 där var batteri har en urladdningskapacitet om 0,5C och är inte beroende av en BMS för urladdning.
Den gamla Luna -S0 har en max urladdningskapacitet per stapel och BMS om 5kW oavsett om du har 10 eller 15kWh i stapeln. För att få ur ett S0 system 10kW måste man ha två staplar med en BMS i var stapel.
En Luna -S1 stapel om 3x7=21kWh går att ladda ur med 10,5kW.
Den gamla Luna -S0 har en max urladdningskapacitet per stapel och BMS om 5kW oavsett om du har 10 eller 15kWh i stapeln. För att få ur ett S0 system 10kW måste man ha två staplar med en BMS i var stapel.
En Luna -S1 stapel om 3x7=21kWh går att ladda ur med 10,5kW.