M Mellanbarn skrev:
Får inte ihop vad du rensat av alla inläggen. Har du haft loss delarna som går från vardera diskho?
Jag har lossat delarna som sitter från diskhoarna, tagit av diskmaskinslangen och lyft av "damsugarröret". Så nu är allting avplockat som sitter fast i något.

Sen har jag tagit av allt som sitter fast i något och sköljt av och rensat alla delar för sig.

Satt ihop allt igen och monterat ihop allt på plats.

När jag nu häller vatten från kranen är det som att vattnet inte tar sig vidare från den delen som är precis under där jag ringade in. Det har ingenting med stopp längre ner som de som svarade precis innan dig. För det är inte så mycket vatten jag häller på för att det ska börja komma upp i diskhoarna igen

Om du lossar den långa slangen som går ner i avloppet och sätter en hink under, rinner det då bra ner i hinken?

• Gilla
HasseTeknik och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Om du lossar den långa slangen som går ner i avloppet och sätter en hink under, rinner det då bra ner i hinken?
Ja exakt. Tar jag loss röret så rinner det ner rakt ner. Lutar jag "räfflade" röret så rinner det vattnet också igenom. Det är som att plötsligt har vattnet svårt att komma upp för den N formade delen. Kan det ha att göra med att pakningen gick sönder i delen ovanför? Som att vattnet söker sig ut där istället för upp för röret?

Att vattnet har svårt för att ta sig förbi vattenlåset beror på att det är nästan stopp längre ner i röret.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Att vattnet har svårt för att ta sig förbi vattenlåset beror på att det är nästan stopp längre ner i röret.
Men suck, varför är det ingen som lyssnar? Det är inte det! Jag har prövat allt för att kolla om det är stopp längre ner, men det är inte det

B
Spola vatten för att rensa att rejält igensatt vattenlås brukar inte hjälpa. Det måste tas isär ordentligt, så man är säker på att man får bort allt. Jag brukar demontera hela rörpaketet och ta med ut och spola av del för del på gräsmattan tills allt är rent.

Går det inte att ta isär avloppsrören på bra sätt, så byt ut det mot en modell som är lätt att rensa.

B BSOD skrev:
Spola vatten för att rensa att rejält igensatt vattenlås brukar inte hjälpa. Det måste tas isär ordentligt, så man är säker på att man får bort allt. Jag brukar demontera hela rörpaketet och ta med ut och spola av del för del på gräsmattan tills allt är rent.

Går det inte att ta isär avloppsrören på bra sätt, så byt ut det mot en modell som är lätt att rensa.
Jag har ju gjort exakt det. Det lossade så mycket äckel. Men efter att jag gjorde det blev avrinningen sämre. Så det enda jag ser som är annorlunda (bortsett från att det är rensat då) är att packningen gick sönder

Claes Sörmland
MattiasXi MattiasXi skrev:
Men suck, varför är det ingen som lyssnar? Det är inte det! Jag har prövat allt för att kolla om det är stopp längre ner, men det är inte det
De symptom som du beskriver är alla helt i linje med nästan stopp längre ned i avloppsstammen. Troligen fett från köket. Vi har alla varit där någon gång både vad gäller problem och det svåra att förstå detta. Vi lyssnar.

De klassiska symptomen som du ju också beskriver:

1. Det flödar bra genom vattenlåset när dess räfflade slang inte är ansluten till avloppet.
2. Det flödar dåligt när du ansluter den räfflade slangen till avloppet.
3. Du kan hälla vatten i avloppet och det tycks rinna bra när vattenlåset är helt bortkopplat. (Det du gör vid detta tillfälle är bara att fylla upp röret ovanför nästan-stoppet.)

En grafisk förklaring som jag har gjort för alla trådar som handlar om just det problem som du har:

Bild jämför rena, nästan stoppade rör med vattenflöde och luftbubblor, illustrerar igensatt avlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 9 till
  • Laddar…
Här har Electroluxaren rätt (som alltid?) beställ en spolbil för ca 2500 - 3000 kr om det inte är stopp i rörsystemet ovan golvnivå.

Det är ingen idé att prova en massa ”husmorskurer” utan lös problemet.

Sedan kan man undvika att spola ner fett i avloppet.

I äldre hus, före 80-tal är avloppssystemet ofta endast 50 mm rör. Senare 70 mm.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
De symptom som du beskriver är alla helt i linje med nästan stopp längre ned i avloppsstammen. Troligen fett från köket. Vi har alla varit där någon gång både vad gäller problem och det svåra att förstå detta. Vi lyssnar.

1. Det flödar bra genom vattenlåset när dess räfflade slang inte är ansluten till avloppet.
3. Du kan hälla vatten i avloppet och det tycks rinna bra när vattenlåset är helt bortkopplat. (Det du gör vid detta tillfälle är bara att fylla upp röret ovanför nästan-stoppet.)

En grafisk förklaring som jag har gjort för alla trådar som handlar om just det problem som du har:

[bild]
Helt lysande beskrivet.

Mja, symptomen stämmer med nästan-stopp...se inlägg #38.

Är dom här delarna isär dragna lite annars kan det vara stopp

Installation under diskbänk med rör, kopplingar, slangar och vattenlås. Orangea markeringar synliga. Byggsida i webbläsaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:

[bild]
Okej. Vad är mina alternativ nu då i såna fall? Kan jag göra något själv åt det här problemet?

Claes Sörmland
Okej. Vad är mina alternativ nu då i såna fall? Kan jag göra något själv åt det här problemet?
Spolbil är ju den klassiska lösningen.

Vad du kan testa redan ikväll är:

1. Ta loss den räfflade slangen som hör till vattenlåset från avloppet. Ned med ett rensband för avlopp och börja dra det upp och ned. Har du tur så stöter du på stoppet, känner det och kan lossa det genom att skjuta rensbandet fram och tillbaka. Det funkade för mig när jag hjälpte grannen med ett stopp i köksstammen.

2. Kokande vatten. Återigen så tar du loss den räfflade slangen. Sen kokar du upp ett antal liter vatten, ju fler desto bättre. Sen utan att skålla dig så häller du ned dem i avloppet i snabb följd. Yes-diskmedel går att spruta i också. Med lite tur så är det en fettpropp och plötsligt säger det slurp och den släpper. Det finns en risk att fettet smälter och sätter igen avloppet helt så att det blir generalstopp.

Men ringa spolbil imorgon är nog en bättre idé.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
MultiMan
Av dina svar i tråden att döma så rekommenderar jag att du ringer in hjälp, men vänta tills vanlig vardag så det inte blir jourtider.

Man kan rensa själv ibland beroende på omfattningen av stoppen, men då krävs utrustning som du troligen(?) inte har.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.