electroluxaren skrev:
du behöver en spolbil i alla fall en röris
Nu tror jag att du överdriver. Med tanke på att det enbart verkar vara stopp i köket, så är inte detta något stort stopp. Vidare så har ju ytterst små saker gjorts hittills, för att försöks lösa stoppet. Lite fler försök bör nog göras, innan man påkallar något så dyrbart.
Först och främst måste ju O-ringen bytas. Sen bör TS prova att köra med en vanlig "sugpropp". Fungerar inte det, så bör han ta bort vattenlås och flexröret. Sen försöka få ner ett rensband. Stora mängder mycket hett vatten kan även få stoppet att lossna.
Kaustiksoda fungerar enbart om det är ett "ganska bra flöde". Rinner det för långsamt så bildas det stenar/kristaller som sätter igen stoppet ännu mer.

• Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
MattiasXi MattiasXi skrev:
Nej ingen av dom. Packningen var mer som en rund ring än en platt ring om du förstår vad jag menar
Mät den trasiga o-ringen och googla fram en med samma dimension, d v s samma tjocklek på gummit och samma diameter.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
P
A AG A skrev:
Nu tror jag att du överdriver. Med tanke på att det enbart verkar vara stopp i köket, så är inte detta något stort stopp. Vidare så har ju ytterst små saker gjorts hittills, för att försöks lösa stoppet. Lite fler försök bör nog göras, innan man påkallar något så dyrbart.
Först och främst måste ju O-ringen bytas. Sen bör TS prova att köra med en vanlig "sugpropp". Fungerar inte det, så bör han ta bort vattenlås och flexröret. Sen försöka få ner ett rensband. Stora mängder mycket hett vatten kan även få stoppet att lossna.
Kaustiksoda fungerar enbart om det är ett "ganska bra flöde". Rinner det för långsamt så bildas det stenar/kristaller som sätter igen stoppet ännu mer.
söndag? kyrkan?
Håller jag på med sånt här?
ser jag detta varje dag?
så många frågor men inget troende

• Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Lite uppdatering

Jag har nu skruvat loss alltihop och rensat riktigt ordentligt. Men nu är problemet nästan värre än innan. Vattnet rinner inte ut ordentligt. Jag förstår verkligen inte vad det kan bero på. Om jag häller av, låt säga någon liter i diskhon är det som att det inte tar sig vidare från vattenlåset (även fast jag rensat det ordentligt). Vad kan det bero på?

B
Lite uppdatering

Jag har nu skruvat loss alltihop och rensat riktigt ordentligt. Men nu är problemet nästan värre än innan. Vattnet rinner inte ut ordentligt. Jag förstår verkligen inte vad det kan bero på. Om jag häller av, låt säga någon liter i diskhon är det som att det inte tar sig vidare från vattenlåset (även fast jag rensat det ordentligt). Vad kan det bero på?
Redan i inlägg nr 2 har du ditt svar. Stoppet ligger efter vattenlåset, längre ner i systemet.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Redan i inlägg nr 2 har du ditt svar. Stoppet ligger efter vattenlåset, längre ner i systemet.
Nej det är inte det som är problemet. För när jag tar av röret under vattenlåset eller vad jag ska säga då kan jag med lätthet hälla ner det genom att vinkla röret mera. Men sen när jag sätter fast det igen så är problemet tillbaka. Det är som att vattnet inte tar sig upp för kröken eller vad man ska säga. Vad kan det bero på? Kan det ha att göra med att det inte är tillräckligt tätt numera?

Nej det är inte det som är problemet. För när jag tar av röret under vattenlåset eller vad jag ska säga då kan jag med lätthet hälla ner det genom att vinkla röret mera. Men sen när jag sätter fast det igen så är problemet tillbaka. Det är som att vattnet inte tar sig upp för kröken eller vad man ska säga. Vad kan det bero på? Kan det ha att göra med att det inte är tillräckligt tätt numera?
Det är ju inte raketforskning, antingen har du rensat de rören som är synliga för dåligt, men om du har rensat dem och är säker på att de är ok så är stoppet längre ner.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Är det inte så att det är svårt för vattnet att rinna undan för att luften inte har någonstans att ta vägen då?

• Gilla
JSten och 2 till
  • Laddar…
Kan vara så att man måste dra isär rören lite annars är det stopp

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vad händer om du tar bort vattenlåset, de två vinklade rördelarna. Sen sätter du flexröret där istället, där du markerat med en röd ring.

A AG A skrev:
Vad händer om du tar bort vattenlåset, de två vinklade rördelarna. Sen sätter du flexröret där istället, där du markerat med en röd ring.
Tror inte att det går. Det sitter nog fast

Tror inte att det går. Det sitter nog fast
Vad sitter fast...vattenlåset? Hur har du då kunnat rensa, om du inte fått isär det.

A AG A skrev:
Vad sitter fast...vattenlåset? Hur har du då kunnat rensa, om du inte fått isär det.
Från det rödmarkerade och nere vid slutet på röret kunde jag ta loss. Så har jag rensat med hård stråle från båda hållen riktigt ordentligt.

Men åh andra sidan kan jag ju inte säga att det inte går att få loss innan jag prövat riktigt ordentligt. Kändes dock som att jag skulle ha sönder den när jag prövade förut

Får inte ihop vad du rensat av alla inläggen. Har du haft loss delarna som går från vardera diskho?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.