3 729 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Vattnet har plötsligt blivit grön brunt
Hej upptäckte att vattnet plötsligt blivit grön brunt. Upptäckte det i dag men när jag tänker efter så har det varit så i några dagar har aldrig haft problem med det förut. Borrad brun för många år sedan ca 70m djup sänkpump på ca55-60 m. Om det får stå still ett litet tag blir det sämre. När man spolat ett litet tag blir det bättre men det är fortfarande grön skimrande. Har hårt vatten har en avhärdare men den har jag inte fyllt på salt på ett några månader å andra sidan så är avhärdarfiltret dåligt. Men vattnet är dåligt innan filtret.
Har ställt ett glas med vatten för att se hur det ser ut om någon dag om missfärgningarna sjunkit till botten eller inte.
Om vattnet börjar sina kan det bli missfärgat då? med tanke på att det varit väldigt varmt senaste tiden.
För 13 år sedan så sinade brunnen efter massa användande. Men sedan jag bytte till sänkpump och satte den djupare så har vi aldrig haft problem med sinande vatten.
Tänkte att jag i dag skall kolla vart vatten nivån befinner sig i brunnen.
Efter som det är grönaktigt så tänkte jag på om det kunde vara alger?.
Vi har druckit av vattnet och ingen har blivit sjuk. Men i dag när jag verkligen såg det så är det ingen som vill dricka det.
Pär
Har ställt ett glas med vatten för att se hur det ser ut om någon dag om missfärgningarna sjunkit till botten eller inte.
Om vattnet börjar sina kan det bli missfärgat då? med tanke på att det varit väldigt varmt senaste tiden.
För 13 år sedan så sinade brunnen efter massa användande. Men sedan jag bytte till sänkpump och satte den djupare så har vi aldrig haft problem med sinande vatten.
Tänkte att jag i dag skall kolla vart vatten nivån befinner sig i brunnen.
Efter som det är grönaktigt så tänkte jag på om det kunde vara alger?.
Vi har druckit av vattnet och ingen har blivit sjuk. Men i dag när jag verkligen såg det så är det ingen som vill dricka det.
Pär
Har inget med ditt problem att göra kanske, men det är bättre att koppla ifrån filtret än att bara låta det stå.pär h skrev:
Kalk, järn och mangan fastnat i massan men kan inte jonbytas bort om du inte har salt. Detta gör att du efter ett tag får ett filter du kan använda som rivningskula.
Vad det gäller ditt problem så är det troligen så att värmen dom senaste veckorna har påverkat flödet i din brunn.
Det är massa små tillflöden i en borrad brunn och när vissa sinar eller man tömmer brunnen är risken stor att vattnet letar nya vägar. Vattnet kommer garanterat tillbaka men tyvärr kan vattnet då ha förändrats.
Avvakta tills det blivit lite mer normalt väder och använd vattnet som vanligt så kommer det förhoppningsvis komma tillbaka till ursprunget. Obs det hjälper inte att bara spola och spola, snarare tvärtom.
Klicka här för att svara