Tjenare,

vi har precis renoverat vårt badrum och installerat tvättmaskin. (En firma har utfört arbetet)

Allt ser jättebra ut och har fungerat jättebra, utom när tvättmaskinen ska spola ur sitt vatten. Slangen går ner i ett rör längs väggen med ett vattenlås, som är kopplat till avloppet i golvet. Jag misstänker att vattenlåset släpper igenom för lite vatten, då tvättmaskinen spolar på ganska friskt. Byggjobbarna ska komma och kolla på det inom en vecka, men tänkte kolla om detta är ett vanligt problem? Känns som man borde installerat ett annat vattenlås från början?

En annan liten egenhet jag upptäckte häromdagen är att det droppar ut lite vatten ur duschen i samband med att jag öppnar kranen i handfatet. Det kanske är helt i sin ordning?

//Skywalker

Vi har som tillfällig lösning utloppet från vår tvättmaskin till en spygatt, och den klarar inte av allt vatten när det kommer. Är ert avlopp ett riktigt avlopp så borde det inte vara något problem, men som sagt på i alla fall vår spygatt är röret som ansluter till avloppet så smalt att den inte hinner med.

Eftersom vårt är en tillfällig lösning har vi ställt en hink med ett litet hål i botten där tvättmaskinen tömmer så att den hinken blir en buffert som släpper ut vattnet i den takt spygatten hinner med. Men så vill man ju inte ha det på lång sikt.

När vi ändå är igång och diskuterar tvättmaskinsutlopp, som en tillfällig lösning har jag utloppet kopplat direkt till avloppsstammen via en slangnippel och 40 mm rör, dvs det finns ingen "öppen" del eller något vattenlås, oftast har man ju en spilltratt eller liknande. Finns det någon risk med detta? Vi har inte märkt något än och slangen i sig fungerar ju som ett vattenlås tycker man, dvs dalen mellan slangfästet på maskinens baksida och anslutning till röret på väggen (ungefär i samma höjd) håller väl kvar det sista vattnet

Det enda är om det blir tätt i avloppet så rinner det in i maskinen isf ut på golvet.

Protte

Skywalk skrev:
Allt ser jättebra ut och har fungerat jättebra, utom när tvättmaskinen ska spola ur sitt vatten. Slangen går ner i ett rör längs väggen med ett vattenlås, som är kopplat till avloppet i golvet. Jag misstänker att vattenlåset släpper igenom för lite vatten, då tvättmaskinen spolar på ganska friskt. Byggjobbarna ska komma och kolla på det inom en vecka, men tänkte kolla om detta är ett vanligt problem? Känns som man borde installerat ett annat vattenlås från början?

//Skywalker
En lösning kan vara en klenare slang på tvättmaskinen så man stryper flödet en aning.

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.