Hej!
Jag försöker hitta en vattenutkastare med högt flöde/tryck till trädgården.
Vad jag kan se så har Mora Garden II ett grövre rör, ger det högre flöde/tryck än vanliga modeller?
https://www.moraarmatur.com/sv/tradgardskranar-spolblandare-och-diverse-kranar/400537
Eller borde jag skippa frostfri utkastare och köra med ett vanligt rör genom väggen och en vanlig kulventil på utsidan?
Vad jag kan se så har Mora Garden II ett grövre rör, ger det högre flöde/tryck än vanliga modeller?
https://www.moraarmatur.com/sv/tradgardskranar-spolblandare-och-diverse-kranar/400537
Eller borde jag skippa frostfri utkastare och köra med ett vanligt rör genom väggen och en vanlig kulventil på utsidan?
Ja den har ett grövre rör genom väggen, 3/4" gänga på utkastaren (utan nippeln till 1/2") men bara 1/2" som anslutning på insidan.Karthago skrev:
[länk]
Det är även av stor vikt viken dimension fram till vattenutkastaren du har...
Vad är det i din trädgård som kräver mer flöde än normalt?! 🤔
Min trädgård är helt normal och kräver inget speciellt. Däremot så det dåligt tryck idag och jag skall flytta utkastet och då tänkte jag försöka fixa bättre tryck.Krilleman skrev:
Mest för att vattenspridarna skall nå lägre.
Produkter som diskuteras: "vattenspridarna"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
Där jag tänkte koppla in mig så är röret 28 mm och det är ett par decimeter efter vattenmätaren. Dock så är det ett par kortare rörbitar som är ned mot 22 mm strax efter vattenmätaren (se bild). Vet inte hur mycket det påverkar?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter vattenmätaren men före avstängningsventilen sätter man ett T - rör 22mm
Fördelen är att man kan Mecka med rören i husen och fortfarande ha vatten i trägårdsslangen.
Fördelen är att man kan Mecka med rören i husen och fortfarande ha vatten i trägårdsslangen.
Det tankesättet hade man alltid förr.L Leif i Skåne skrev:
Då var det standard att sätta en vanlig tappventil bredvid vattenmätaren innan avstängningen in till huset.
Det är snudd på omöjligt idag med kravet på en vattenmätarkonsol inklusive dubbla avstängningar bredvid mätaren.
Dessutom skulle jag vilja påstå att denna tappventil är ypperlig för att bekräfta att ventilerna tätar vid vattenmätarbyte.
Men så är inte fallet trots allt...
Jag har å dom sa då inget då dom bytte vattenmätare om det. Har även gjort den lösningen på fler ställen å vad jag vet så har inte någon protesterat om dom heller. En fördel är även om jag inte gjorde det är att man kan ha en tappkran före reduceringsventil så flödet i den blir större om man nu vill ha det för att ex vattna trädgården. Problemet är väl vid nyproduktion då allt vatten ska vara in i skåpen där det inte får plats något extra .Krilleman skrev:
Det bästa är att man normalt kan tömma ledningarna i huset efter vattenmätaren så att det inte läcker ut så mycket vatten där man eventuellt ska öppna systemet för arbeten.Krilleman skrev:
Det tankesättet hade man alltid förr.
Då var det standard att sätta en vanlig tappventil bredvid vattenmätaren innan avstängningen in till huset.
Det är snudd på omöjligt idag med kravet på en vattenmätarkonsol inklusive dubbla avstängningar bredvid mätaren.
Dessutom skulle jag vilja påstå att denna tappventil är ypperlig för att bekräfta att ventilerna tätar vid vattenmätarbyte.
Du kan bortse från inverkan av de sträckorna. Det är ett bra ställe att koppla in sig på för att få det så bra du kan.Karthago skrev:
Finns inget som hindrsr att man gör såna lösningar om man vill. Ibland rör du till det för dig trots alla dina bra inlägg i VS frågor.Krilleman skrev:
Det tankesättet hade man alltid förr.
L Leif i Skåne skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser det ut hos mig, det fanns inte plats efter vattenmätaren för fjärrvärme rör så ventilen in mot huset sitter på svarta röret uppåt!
Inga klagomål vid bytet av mätaren.
Perfekt att ha vatten i trägårdslangen när man meckar med kranar och blandare.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Litet flöde på vattenutkastaren
Vatten & Avlopp -
Går det att hitta en köksblandare med högt flöde? Finns regler som styr detta?
Vatten & Avlopp -
Vad händer vid alldeles för högt flöde i radiatorn?
Värme allmänt -
Skillnad vattenslang- dåligt flöde vattenutkastare
Trädgård allmänt -
Vattenutkastare med högt flöde som inte blir någon flaskhals för 22mm koppar?
Vatten & Avlopp