Krilleman
Karthago Karthago skrev:
Jag försöker hitta en vattenutkastare med högt flöde/tryck till trädgården.

Vad jag kan se så har Mora Garden II ett grövre rör, ger det högre flöde/tryck än vanliga modeller?
[länk]

Eller borde jag skippa frostfri utkastare och köra med ett vanligt rör genom väggen och en vanlig kulventil på utsidan?
Ja den har ett grövre rör genom väggen, 3/4" gänga på utkastaren (utan nippeln till 1/2") men bara 1/2" som anslutning på insidan.
Det är även av stor vikt viken dimension fram till vattenutkastaren du har...

Vad är det i din trädgård som kräver mer flöde än normalt?! 🤔

Krilleman Krilleman skrev:
Ja den har ett grövre rör genom väggen, 3/4" gänga på utkastaren (utan nippeln till 1/2") men bara 1/2" som anslutning på insidan.
Det är även av stor vikt viken dimension fram till vattenutkastaren du har...

Vad är det i din trädgård som kräver mer flöde än normalt?! 🤔
Min trädgård är helt normal och kräver inget speciellt. Däremot så det dåligt tryck idag och jag skall flytta utkastet och då tänkte jag försöka fixa bättre tryck.

Mest för att vattenspridarna skall nå lägre.

Krilleman
Karthago Karthago skrev:
Min trädgård är helt normal och kräver inget speciellt. Däremot så det dåligt tryck idag och jag skall flytta utkastet och då tänkte jag försöka fixa bättre tryck.

Mest för att vattenspridarna skall nå lägre.
Vad har du för dimension fram till den tilltänkta nya utkastaren?

Där jag tänkte koppla in mig så är röret 28 mm och det är ett par decimeter efter vattenmätaren. Dock så är det ett par kortare rörbitar som är ned mot 22 mm strax efter vattenmätaren (se bild). Vet inte hur mycket det påverkar?

Vattenmätare med kopparrör som minskar i diameter från 28 mm till 22 mm efter mätaren, synliga ventiler och anslutningar på ljus vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter vattenmätaren men före avstängningsventilen sätter man ett T - rör 22mm
Fördelen är att man kan Mecka med rören i husen och fortfarande ha vatten i trägårdsslangen.

Krilleman
L Leif i Skåne skrev:
Fördelen är att man kan Mecka med rören i husen och fortfarande ha vatten i trägårdsslangen.
Det tankesättet hade man alltid förr.
Då var det standard att sätta en vanlig tappventil bredvid vattenmätaren innan avstängningen in till huset.

Det är snudd på omöjligt idag med kravet på en vattenmätarkonsol inklusive dubbla avstängningar bredvid mätaren.

Dessutom skulle jag vilja påstå att denna tappventil är ypperlig för att bekräfta att ventilerna tätar vid vattenmätarbyte.

Men så är inte fallet trots allt...

Det är snudd på omöjligt idag med kravet på en vattenmätarkonsol inklusive dubbla avstängningar bredvid
Jag har å dom sa då inget då dom bytte vattenmätare om det. Har även gjort den lösningen på fler ställen å vad jag vet så har inte någon protesterat om dom heller. En fördel är även om jag inte gjorde det är att man kan ha en tappkran före reduceringsventil så flödet i den blir större om man nu vill ha det för att ex vattna trädgården. Problemet är väl vid nyproduktion då allt vatten ska vara in i skåpen där det inte får plats något extra .

• Vattenrör med ventil och vattenmätare i ett förråd, omgiven av verktyg och utrustning för trädgårdsbevattning.
    Skapa konto
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
P
Då var det standard att sätta en vanlig tappventil bredvid vattenmätaren innan avstängningen in till huset.

Det är snudd på omöjligt idag med kravet på en vattenmätarkonsol inklusive dubbla avstängningar bredvid mätaren.

Dessutom skulle jag vilja påstå att denna tappventil är ypperlig för att bekräfta att ventilerna tätar vid vattenmätarbyte.

Det bästa är att man normalt kan tömma ledningarna i huset efter vattenmätaren så att det inte läcker ut så mycket vatten där man eventuellt ska öppna systemet för arbeten.

Karthago Karthago skrev:
Där jag tänkte koppla in mig så är röret 28 mm och det är ett par decimeter efter vattenmätaren. Dock så är det ett par kortare rörbitar som är ned mot 22 mm strax efter vattenmätaren (se bild). Vet inte hur mycket det påverkar?

[bild]
Du kan bortse från inverkan av de sträckorna. Det är ett bra ställe att koppla in sig på för att få det så bra du kan.

Finns inget som hindrsr att man gör såna lösningar om man vill. Ibland rör du till det för dig trots alla dina bra inlägg i VS frågor.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Vattenmätarinstallation med blå mätare, rör och ventiler i ett hem, ventilen mot huset sitter uppåt på ett svart rör, kopparrör leder neråt.
Skapa konto

Så här ser det ut hos mig, det fanns inte plats efter vattenmätaren för fjärrvärme rör så ventilen in mot huset sitter på svarta röret uppåt!
Inga klagomål vid bytet av mätaren.
Perfekt att ha vatten i trägårdslangen när man meckar med kranar och blandare.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.