Hej,

Tänkte förbereda för en vattenutkastare. https://www.fmmattsson.com/storage/6E678F2CDE141DDE93BEC18D5DBD117BE618175939D519C778F545B8992FA7F5/b9a1dc4fb1534567adf16c2561c69e28/pdf/media/20e4de08c00b476f96ae296b1931ebd2/1007460_Trädgårdskran.pdf,

Tanken är att koppla på vattnet från diskbänksskåpet i tvättstugan och sen ca "2 skåp" bort (egentligen bakom förbi tvättmaskinen).

Funderar på hur man ska koppla och vad som behöver inhandlas. Tacksam för förslag.
Önskar att det blev så enkel vidarekoppling som möjligt, tex. förgreningskoppling med en flexibel slang direkt till G1/2

Alternativ 1. Förgrena här där vattnet kommer in.
Vattentillförselslang, ansluten till armatur, genom vägg, flexibel avloppsslang, vit bakgrund, installation, VVS.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alternativ 2. Förgrena efter diskmaskinsavstängningen, tänkte det kändes enkelt att de kunde dela och samtidigt kunna stänga på och av vattnet direkt från kranen. Men kanske är helt uppåt väggarna att göra såhär?
Vattenanslutning med flexibel slang och metallkopplingar mot en vit vägg.
Skapa konto

O Owe7 skrev:
Hej,

Tänkte förbereda för en vattenutkastare. [länk],

Tanken är att koppla på vattnet från diskbänksskåpet i tvättstugan och sen ca "2 skåp" bort (egentligen bakom förbi tvättmaskinen).

Funderar på hur man ska koppla och vad som behöver inhandlas. Tacksam för förslag.
Önskar att det blev så enkel vidarekoppling som möjligt, tex. förgreningskoppling med en flexibel slang direkt till G1/2

Alternativ 1. Förgrena här där vattnet kommer in.
[bild]

Alternativ 2. Förgrena efter diskmaskinsavstängningen, tänkte det kändes enkelt att de kunde dela och samtidigt kunna stänga på och av vattnet direkt från kranen. Men kanske är helt uppåt väggarna att göra såhär?
[bild]
Koppla inte ihop med med DM skulle jag säga.
Förgrena kallvattnet och sätt en separat ballofix innan du leder vidare till utkastaren, så kan du stänga av det separat, tex under vintern.

• Gilla
Owe7 och 1 till
  • Laddar…
Ska nu börja inhandla det jag behöver, men det är några luckor...

T-rör pex -> rörbit -> kulventil -> ?? -> flexslang -> ?? -> vattenutkastare

Kanske gör onödiga kopplingar?
t-rör direkt på kulventil och kulventil direkt på flexslangen vad skulle jag behöva för det?
antar att kulventilen behöver vara plan mot flexslangen, men hur få ihop det med t-röret?

Tacksam med länkar till liknande produkter som skulle kunna fungera ihop.
Installation av vattenledningar och kopplingsdetaljer för rör med dimensioner angivna i millimeter.
Skapa konto

Rickard.
En lång flexslang är inte bra alls för trycket och det är för dom flesta viktigt på utkastare. Jag tror du har ≈15mm i väggen och jag skulle fortsätta med det hela vägen till utkastaren (som man bör göra).

Pex eller koppar kan man välja beroende på hur det ser ut och vad som är lättast.

• Gilla
Owe7
  • Laddar…
Lite klent att koppla på en utkastare på 12 mm, finns det ingen möjlighet att koppla till 15 mm? Sedan tycker jag att en flexslang i det läget skriker hempul, men det är ju valfritt.

• Gilla
Owe7
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
En lång flexslang är inte bra alls för trycket och det är för dom flesta viktigt på utkastare. Jag tror du har ≈15mm i väggen och jag skulle fortsätta med det hela vägen till utkastaren (som man bör göra).

Pex eller koppar kan man välja beroende på hur det ser ut och vad som är lättast.
Ja det kan nog stämma, mätte yttre gängan på bilden till 20mm
Rör genom vägg med tätningsproblem, synlig glipa markerad med mått (20 mm).
Skapa konto

Är det rimligt att plocka bort vinkeln på bilden och sen PEX T-rör (15 x 15 x 15 mm) direkt mot kopplingen utanför gängan. Sen använda 15mm till vattenutkastare med pex eller kopparrör och 12mm till blandaren genom att återanvända vinkeln?

B Bigfoot skrev:
Lite klent att koppla på en utkastare på 12 mm, finns det ingen möjlighet att koppla till 15 mm? Sedan tycker jag att en flexslang i det läget skriker hempul, men det är ju valfritt.
Jag får satsa på 15mm och även byta ut flexslang mot pex eller koppar. Lätt att hitta på lite egna hempul-lösningar när man är novis på hur man brukar göra. :)

Rickard.
Varför vill du använda pex-kopplingar på koppar? Ska du nu spara pengar på att göra detta själv så tycker jag du ska satsa några av dom sparade pengarna på att köpa "proffs"kopplingar och undvika biltema.

Det finns i princip oändligt med olika lösningar och ett T rör direkt ur väggen kan en vettig om du vill ha rören upp och ner. Ett VA 15-15-12 T rör skulle passa bra då du kan återanvända kopparröret du redan har till blandaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.