Här kommer ett härligt lördagsproblem och att det sker på en lördag gör det hela lite jobbigare då hjälp är svårt att få. Jag skulle stänga av vattnet efter att ha vattnat i trädgården och råkade på något vis skruva loss hela det frostsäkra utkastet till vattnet. Allting följde med. Jag noterade att det var stort motstånd när jag skulle vrida av. Jag är osäker på om han vred åt fel håll eller vad som hänt.
Är detta något vi kan skruva ihop själva? Det är ju viktigt att hela ”maskineriet” fungerar eftersom den tömmer sig själv. Hösten kommer snabbt. Vi vill inte heller att det ska börja läcka på insidan. Röret till utkastet går in i garaget som sitter ihop med huset och väggen där röret sitter är också vägg mot badrum och sovrum på andra sidan.
Vi har inte noterat någon trasig del eller att något flugit ut. Bara att det är utskruvat.
Någon kunnig som kan hjälpa oss/guida. Kan vi reparera detta själva? Jag har tvingats stänga av inkommande vatten då det sprutar ur utkastet just nu. Jag har testat att skruva rätt det hela men skulle behöva en guide.
Tack på förhand
Är detta något vi kan skruva ihop själva? Det är ju viktigt att hela ”maskineriet” fungerar eftersom den tömmer sig själv. Hösten kommer snabbt. Vi vill inte heller att det ska börja läcka på insidan. Röret till utkastet går in i garaget som sitter ihop med huset och väggen där röret sitter är också vägg mot badrum och sovrum på andra sidan.
Vi har inte noterat någon trasig del eller att något flugit ut. Bara att det är utskruvat.
Någon kunnig som kan hjälpa oss/guida. Kan vi reparera detta själva? Jag har tvingats stänga av inkommande vatten då det sprutar ur utkastet just nu. Jag har testat att skruva rätt det hela men skulle behöva en guide.
Tack på förhand
Visa bild på "kopparpinnen" som du sticker in i delen där nyckeln sitter. Där ska det sitta en, kanske två små o-ringar. Men annars ja, bara skruva ihop igen och prova. Kanske smörja upp med silikonfett så nyckeln om möjligt roterar lättare
Är det inte bara att skruva in den igen,"öppna" ventilen med plastnyckeln,stoppa in hela härligheten, skruva in i gängan ,och dra åt med skiftnyckel på "sexkanten" ,stäng "av" medsols med plastnyckeln,släpp på inkommande vatten! Såklart kan ju något vara trasigt,iom,att hela härligheten kommit ut...
Kommer biler här. Jag har letat efter eventuellt utspolade ringar men finner inga.K krambriw skrev:
Munstycket längst ut sitter på en plasthuvud och går att röra på litet åt olika håll.
Jag har fört in hela paketet igen men när jag skall vrida medsols sitter det som berget. Om jag slår på vattnet igen så fungerar utkastet helt perfekt.husägaren TS skrev:
Är det inte bara att skruva in den igen,"öppna" ventilen med plastnyckeln,stoppa in hela härligheten, skruva in i gängan ,och dra åt med skiftnyckel på "sexkanten" ,stäng "av" medsols med plastnyckeln,släpp på inkommande vatten! Såklart kan ju något vara trasigt,iom,att hela härligheten kommit ut...
Problemet är löst!
Stort tack för all input och snabb hjälp.
Efter att ha satt tillbaka hela paketet drog jag åt ordentligt med skiftnyckel, lite extra den här gången. Jag misstänker att detta gjorde att gängorna hamnade rätt längre in i röret. När jag sedan vred medurs mötte jag samma motstånd som tidigare, men jag valde att forcera det. Då gled hela "paketet" in några millimeter.
Plastnyckeln flög iväg och jag trodde först att jag hade skadat gängorna. Men när jag satte tillbaka nyckeln gick det hur smidigt som helst att vrida moturs och stänga av kranen. Jag slog på det inkommande vattnet igen och nu fungerar allt som det ska.
Jag testade även att öppna kranen, lät vattnet rinna en kort stund och stängde sedan av, för att se om kranen tömde sig själv som den ska. Det gjorde den!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ventilöverstycke / tapp på vattenutkast går för långt in
Vatten & Avlopp -
Vattenutkastare (dubbel) läcker i öppet läge
Vatten & Avlopp -
Hur ansluta förlängning av vattenutkastare
Trädgård allmänt -
Boardskiva och plastfolie lossnat på vinden.
Tak & Vind -
Stödhylsa i Gustavsbergsvattenutkastare?
Vatten & Avlopp