1 022 läst ·
10 svar
1k läst
10 svar
Backspolningen tömmer hydroforen
Hej,
Jag har problem med att min hydrofor får väldigt liten luftbubbla efter backspolning av filtret vilket sker ett par dagar i veckan. Det är ett filter för att höja pH värdet. Fösökte att höja trycket i pressostaten för att få högre tryck i hydroforen och större marginal innan den tömmer sig. Men då orkade inte pumpen i brunnen med det ökade mottrycket.
Märker också att pumpen i brunnen inte hinner med flödet vid backspolningen då flödet är kraftigt.
Det som händer är att hydroforen töms å sen sprutar vatten/luftblandning genom filtret tills hydroforen är trycklös.
Är vår brunnspump så sliten att den inte pallar längre eller finns det någon annan förklaring till problemen?
Någon som har några tips om vad man skall göra?
Jag har problem med att min hydrofor får väldigt liten luftbubbla efter backspolning av filtret vilket sker ett par dagar i veckan. Det är ett filter för att höja pH värdet. Fösökte att höja trycket i pressostaten för att få högre tryck i hydroforen och större marginal innan den tömmer sig. Men då orkade inte pumpen i brunnen med det ökade mottrycket.
Märker också att pumpen i brunnen inte hinner med flödet vid backspolningen då flödet är kraftigt.
Det som händer är att hydroforen töms å sen sprutar vatten/luftblandning genom filtret tills hydroforen är trycklös.
Är vår brunnspump så sliten att den inte pallar längre eller finns det någon annan förklaring till problemen?
Någon som har några tips om vad man skall göra?
Har du någon data på pumpen? Och vilket flöde behöver filtret? Spontant låter det som att pumpen inte är dimensionerad för det flöde som filtret kräver. Har det fungerat tidigare? Om det är gränsfall att det fungerar kan man prova att ha lite mindre luft i hydroforen. Det är bättre med en mindre luftmängd som blir kvar i hydroforen än en större mängd som läcker ut vid backspolning.
Har tyvärr ingen data på pumpen i brunnen. Men märker att den har svårt att ladda på när trycket närmar sig 4bar i vattensystemet. Jag provade också att minska flödet från hydroforen till vattenfiltret men var tvungen att näst intill stänga flödet för att pumpen i brunnen skulle hänga med.
Det jag tänker med att ha en liten luftbubbla i hydroforen är att då får ju pumpen i brunnen gå mer än med stor bubbla. Eller?
Hur länge räknar man med att en brunnspump skall hålla innan den behöver bytas ut?
Det jag tänker med att ha en liten luftbubbla i hydroforen är att då får ju pumpen i brunnen gå mer än med stor bubbla. Eller?
Hur länge räknar man med att en brunnspump skall hålla innan den behöver bytas ut?
Det är alltid så att flödet sjunker när trycket stiger. Om pumpen inte kan hålla tryckströmbrytarens tillslagstryck vid backspolning av filtren måste du ta hänsyn till det när du fyller luft. Kan du starta backspolningen manuellt? Om du gör det och tittar på vilket tryck manometern stabiliseras på. Sedan fyller du luft till det trycket när vattennivån är längst ner i vattenståndsglaset. Då bör du ha ett utgångsläge som gör att det inte går ut luft i rören vid backspolning.J Joakim Engströmare skrev:
Nej. Pumpen kommer inte att gå mer. Men den går oftare med lite luft. Samma totala tid men med kortare intervall. Det sliter mer på tryckströmbrytaren.J Joakim Engströmare skrev:
Länge. Har pumpen haft ett större flöde tidigare? Den kan ju ha varit liten från början.J Joakim Engströmare skrev:
Skall testa att ladda trycket i tanken som du beskrev. Tack för tips!A Avemo skrev:Det är alltid så att flödet sjunker när trycket stiger. Om pumpen inte kan hålla tryckströmbrytarens tillslagstryck vid backspolning av filtren måste du ta hänsyn till det när du fyller luft. Kan du starta backspolningen manuellt? Om du gör det och tittar på vilket tryck manometern stabiliseras på. Sedan fyller du luft till det trycket när vattennivån är längst ner i vattenståndsglaset. Då bör du ha ett utgångsläge som gör att det inte går ut luft i rören vid backspolning.
Nej. Pumpen kommer inte att gå mer. Men den går oftare med lite luft. Samma totala tid men med kortare intervall. Det sliter mer på tryckströmbrytaren.
Länge. Har pumpen haft ett större flöde tidigare? Den kan ju ha varit liten från början.
Om pumpen går åt fel håll kan det bli att den pumpar, men får dåligt tryck och flöde. Du kan se om det är en kabel med tre eller fyra ledare till pumpen. Tre ledare innebär enfas. Fyra eller möjligtvis fem ledare innebär trefas. Det är även en indikation att titta på hur många säkringar du har till pumpen.J Joakim Engströmare skrev:
Du har inte sagt något om ifall det har fungerat tidigare. Det blir lite olika ordning på vad du bör prova beroende på om det är något som varit fel så länge du vet, det är något som uppstått oförklarligt eller om det uppstått vid installation av filter. Det underlättar att hjälpa till om du ger lite mer detaljer.
Tack för att du engagerar dig!A Avemo skrev:Om pumpen går åt fel håll kan det bli att den pumpar, men får dåligt tryck och flöde. Du kan se om det är en kabel med tre eller fyra ledare till pumpen. Tre ledare innebär enfas. Fyra eller möjligtvis fem ledare innebär trefas. Det är även en indikation att titta på hur många säkringar du har till pumpen.
Du har inte sagt något om ifall det har fungerat tidigare. Det blir lite olika ordning på vad du bör prova beroende på om det är något som varit fel så länge du vet, det är något som uppstått oförklarligt eller om det uppstått vid installation av filter. Det underlättar att hjälpa till om du ger lite mer detaljer.
Det har troligen varit likadant hela tiden. Jag har fyllt på hydroforen med luft så att den når ett streck på ca halva hydroforens volym. (Totalvolymen är 150liter) men när jag tittat nästa gång efter några dagar (Troligen efter en backspolning eller 2) så ser man inte längre nivån. Dvs luftbubblan är ovanför mätglaset. Mätglaset börjar ca 20cm nedanför toppen på hydroforen.
Slog mig att jag kanske har ett läckage på ventilen i toppen på hydroforen. Såg blött ut i packningsmaterialet kring den, om det inte är kondens.
Det går att kontrollera om det är backspolningen som är problemet. Fyll på luft i hydroforen och starta en backspolning manuellt. Sedan ser du vad som händer med nivån. Efter det vet du om det är backspolningen som är problemet eller något annat. Läckage upptill i hydroforen är också en möjlighet förstås.J Joakim Engströmare skrev:
Skall testa detta. Tusen tack för tipsen!A Avemo skrev:Det går att kontrollera om det är backspolningen som är problemet. Fyll på luft i hydroforen och starta en backspolning manuellt. Sedan ser du vad som händer med nivån. Efter det vet du om det är backspolningen som är problemet eller något annat. Läckage upptill i hydroforen är också en möjlighet förstås.
Klicka här för att svara