Hej. Har råkat på ett oväntat problem vid byte av diskmaskin. Den nya maskinen är ansluten ordentligt, men i något skede har "röret" som leder vatten från blandaren och in i maskinen lossat ur själva blandaren. Därmed forsar det ut vatten om jag vrider på diskmaskinsvredet.
Har inte lyckats med detta tidigare och tänkte mest bara dubbelkolla att jag tänker rätt utifrån vad jag kunnat läsa mig till. Det rör sig om ett relativt nybyggt kök - bifogar bild på hur det såg ut under bänken innan demontering påbörjades.
(1) Vrida av huvudkranen för både varm- och kallvatten.
(2) Spola ur kvarvarande vatten.
(3) Koppla loss "rören" som ansluter blandaren till varn- respektive kallvattnet under diskhon.
(4) Skruva bort sexkantsmuttern och den böjda brickan som håller blandaren på plats under bänken.
(5) Gissningsvis också skruva av skruv på blandaren ovan bänk.
(6) Ta av blandaren, föra upp "röret" som ansluter till diskmaskin, och koppla på det vid vad jag förusätter är en koppling till kallvattnet, och sedan skruva tillbaka allting.
Tänker jag någorlunda riktigt här eller?
Har inte lyckats med detta tidigare och tänkte mest bara dubbelkolla att jag tänker rätt utifrån vad jag kunnat läsa mig till. Det rör sig om ett relativt nybyggt kök - bifogar bild på hur det såg ut under bänken innan demontering påbörjades.
(1) Vrida av huvudkranen för både varm- och kallvatten.
(2) Spola ur kvarvarande vatten.
(3) Koppla loss "rören" som ansluter blandaren till varn- respektive kallvattnet under diskhon.
(4) Skruva bort sexkantsmuttern och den böjda brickan som håller blandaren på plats under bänken.
(5) Gissningsvis också skruva av skruv på blandaren ovan bänk.
(6) Ta av blandaren, föra upp "röret" som ansluter till diskmaskin, och koppla på det vid vad jag förusätter är en koppling till kallvattnet, och sedan skruva tillbaka allting.
Tänker jag någorlunda riktigt här eller?
Det är nog så att röret till DM är gängad i blandaren och det är det har gått ur , inte helt men något , det sitter en packning där med , och är det inte tajt så läcker det , kanske i samband
med lite jobb under bänken på vattensidan
med lite jobb under bänken på vattensidan
Ursäkta om jag var otydlig, bilden ovan är "före" utbytet av diskmaskin. Nu är ett av de tre rören löst och har lossnat helt från blandaren, dvs. det rör som ska leda vatten till diskmaskinen. Så det jag undrar över är om metoden för att "öppna" blandaren som jag beskrivit är det korrekta sättet att lösa problemet och koppla på röret igen 
Ena bilden visar tre rör, varav två går upp i blandaren och det tredje är "löst". Den andra bilden visar en närbild på änden av det lösa röret (vilket är det som ska leda vatten till diskmaskinen, den är ihopkopplad med maskinens slang i ena änden).
Missat och missat , det händer även den bästa , det kan vara så att den satt lite dåligt från början , och när du började skruva så snurrade den runt , kanske du behöver hjälp vad vet jagN Nodc skrev:
kallvatten och varmvatten ska stängas , koppla ur slangar , upp under där sitter en lång mutter som skruvas bort och en konstigt bricka bort , då kommer den upp
Klicka här för att svara