Jag har en fråga om vattentemeratur i duschen vs risk för tillväxt av legionellabakterier.
Jag läste på en hemsida att man bör hålla så hög temp som möjligt i varmvattenberedaren, dock minst 60 grader. Så långt är väl allt ok. Men där stod också att vattnet i spolmunstycket bör hålla minst 50 grader. Vem 17 kan duscha i så varmt vatten? Inte jag i alla fall.
Nu har jag dessutom en blandningsventil på utgående varmvatten ( vilket jag tror att alla har) och den är ju bl.a. till för att inte små barn ska bränna sig på alltför hett vatten. Men hur vår man ihop denna ekvation då?
Finns här någon på forumet som vet/känner till hur det ska vara? Dessutom, hur stor är risken för bakterietillväxt i en villa där det inte är så långa ledningar och där det duschas i stort sett varje dag?
Det vore intressant att veta hur ni andra ställt in era temperaturer. Jag har 70-75 grader i varmvattenberedaren (eluppvärmd) och blandningsventilen inställd på ca 48-49 grader ut på tappvarmvattnet.

Jag har 90 grader i varmvattenberedaren och 60 grader ut, eldar med ved. Nej det går inte att duscha i 50 grader, redan vid 40 börjar det brännas. Man menar att vattnet som står still inte ska vara under 50 grader, det som blandas hinner ju inte få bakterier i luften innan det träffar kroppen. Risken är väldigt liten när du har en bra förbrukning och du står väl inte och klunkar i dig vattnet i duschen? Det smittar inte via luften. Drick inte varmt vatten så klarar ni er.

Det är helt ofarligt att dricka legionellasmittat vatten. Däremot är det farligt att andas in vattendimma som är legionellasmittad, eftersom det då hamnar i lungorna och därifrån tar sig vidare genom blodet.

JAG har fel, föregående talare har rätt. Ungefär 125 personer smittas om året i Sverige och hälften av dom har fått det utomlands. Dessutom ska man vara extra känslig för att bli smittad eller ha nedsatt immunförsvar. Så faran är väldigt liten.

Ja, det är som tompas11 säger, dricka är ofarligt. Det är vattendimman som man andas in som är boven. Den orsakar en svår lunginflammation som man tyvärr kan dö av.
Det är alltså inga bakterier i luften som följer med vattendimman utan bakterierna lever i vattnet som håller en temp av ca 22-45 grader om jag inte minns fel nu.....
Men åter igen. Om vattnet som står still inte ska vara under 50 grader så innebär det att man efter varje dusch då ska vrida på fullt varmvatten för att "skölja" ur duschslangen då? Jag läste också att det tar 10 minuter för bakterierna att dö vid 50 grader, men att stå och "skölja" så länge gör nog ingen, Då kan vi ju i så fall glömma allt med energisnål förbrukning.
Ser fram emot fler synpunkter och idéer i detta ämne.

Faktiskt i "vita duschslangar" som inte används på ett tag som hänger i en böj skall man se upp med..Typ en x-tra duschanordning i källaren eller gäststugan som inte används allt för ofta...Stillastående vatten
Annars är det oftast gamla badhus mm med knepiga rördragningar stillastående vatten som drabbats ,och det kan bli så att dom måste dra nytt för att komma åt källorna=räcker inte att bara spola ur!...Fast inte hört om många vanliga hus/hem som vattnet snurrar på .i som drabbats-..:)

Det rapporteras ungefär 100 fall per år, däremot är mörkertalet stort och man räknar med att det ligger någonstans runt det 10-dubbla. En doktorsavhandling gjord i ämnet visar att när vatten stått stilla länge i duschslangen växer legionella. Däremot försvinner merparten när man spolat i 5 minuter. Tar man till exempel prov av legionella i ett system, ska detta göras efter att ha spolat systemet några minuter, just för att provet ej ska bli missvisande. Har man minst 50 grader fram till blandaren är man på den "säkra sidan".

/TP

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.