Jag ska bygga en terass ovanpå ett förråd, allt ska byggas från grunden. Vad är det vanligaste/bästa sättet att konstruera ett sådant terassgolv/förrådstak på? Eftersom det är ett förråd så finns det inga jättekrav, men det ska inte regna in så att säga. Konstruktionen ska även innefatta vattenavrinning. Det måste gjorts förut tänker jag?

En ide jag hade är att man sätter trossbottenskivor med lite lutning straxt under tilltänkta golvbrädor, mellan bjälklagen. Skivorna slutar utanför byggnaden i takutsprånget, där vattnet samlas upp i en hängränna. Sen tjärpappar man allting även upp på bjälkarna.

Handritad skiss av takstol med taktäckning och takfot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Jag har gjort en liknande lösning. Men jag har inget riktigt förråd under altanen. Ett lågt utrymme för gräsklipparen och diverse vinterförvaring av lerkrukor osv.

Jag monterade tak av korrugerad plast (den billigaste lösningen jag kunde hitta) i facken. Sedan monterade jag plåt (droppplåtar för fönster) på sidorna av reglarna, så att vatten inte rinner ned mellan plasten och regel. Jag har monterat hängränna i plast längst in (för att det är det enda som sticker ned under reglarna, vill ha max takhöjd vid ingången).

Nu skall jag upprepa konstruktionen vid vårt fritidshus. Och har kommit på en förbättring. Om man monterar plasten på lösa ramar av lätt virke, ex. läkt. Så kan man lätt ta bort dem för rensning av barr/löv osv.

Rickard.
Vanligast skulle jag säga är att man bygger ett vanligt papptak för att sedan lägga en trall ovanpå, det är vanligt på allt från carports till fullt isolerade och uppvärmda utbyggnader. Till det senare är svetsad papp en självklarhet men jag tror det funkar fint att göra själv i många fall där riskerna är mindre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.