Jag är i behov av att byta brevlåda. Den jag har nu, en Berglund, har sällan torr post när det regnar. Detsamma gällde den förra som var en klassisk plastlåda som satt när vi köpte huset. Problemet, gissar jag, är att den sitter så pass utsatt. Det är ett plank med tre lådor som har åker runt om (Skånska slätten) så det blåser konstant på dem. Har varit med om att plåtlådans lock blåst upp och stått helt öppet.

Jag överväger en Bobi Grande, den dyker upp på flera ställen när man söker på vattentät brevlåda.
https://kopbrevlada.se/brevlada-bobi-grande-svart-ral-9005i.html

Eller har någon något annat förslag?

P
Vi har en Flexbox (flexbox.se) Olof, som visst har visst utgått, men den är mer som en hink när det regnar.
Tidigare huset hade en Oskar och kan inte minnas alls att den var otät och därmed blöt post men men.

Hittar du någon bra som verkligen är tät så ska jag också överväga köpa en.

Måste du verkligen ha en 'Grande' för den ska vara tät?

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Vet inte om det behövs en "Grande". Det var mest att det var den som dök upp överallt när jag sökte på vattentät brevlåda.
Flexbox har ju en som ser liknande ut men till ett betydligt lägre pris https://flexbox.se/products/postlada-albert?variant=46425765085415 Man kan ju fundera över vad man för för de extra tusenlapparna. Är det bara märkeskostnad eller är den faktiskt så mycket bättre?

Jag har en flexbox Lovisa sedan många år och har inte haft något problem med blöt post.
Lämnar luckan olåst så länge vi inte är bortresta en längre stund så att posten kan lämna stora paket rakt in. Dvs även större paket än vad som sväljs i det ganska stora gapet. Väldigt smidigt.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Jag har en flexbox Lovisa sedan många år och har inte haft något problem med blöt post.
Lämnar luckan olåst så länge vi inte är bortresta en längre stund så att posten kan lämna stora paket rakt in. Dvs även större paket än vad som sväljs i det ganska stora gapet. Väldigt smidigt.
Den ser ju ut att vara ganska lik "Albert" i luckorna. VI har tyvärr inte möjlighet att montera en stående modell utan måste hålla oss till utrymmet som är över mellan övriga brevlådor.
Hur står den? Vindskyddad eller öppet? Jag tror att en av de största orsakerna att det blir så blött i vår är att det blåser konstant från ena eller andra hållet.

VikingBlacksmith VikingBlacksmith skrev:
Jag är i behov av att byta brevlåda. Den jag har nu, en Berglund, har sällan torr post när det regnar. Detsamma gällde den förra som var en klassisk plastlåda som satt när vi köpte huset. Problemet, gissar jag, är att den sitter så pass utsatt. Det är ett plank med tre lådor som har åker runt om (Skånska slätten) så det blåser konstant på dem. Har varit med om att plåtlådans lock blåst upp och stått helt öppet.

Jag överväger en Bobi Grande, den dyker upp på flera ställen när man söker på vattentät brevlåda.
[länk]

Eller har någon något annat förslag?
Den här gillar jag. Paket går också ner i den låsbar. https://flexbox.se/products/postlada-karolina

P
Vad blev det för någon?

Jag har tänkt att jag skulle posta en uppföljning.

Det blev en Bobi Grande. Monterad på samma plats (helt öppet vid landsväg), naturligtvis monterad med flexfog runt skruvhål och längs med ovankant av plankorna så att det inte kan rinna in vatten bakvägen. Och efter lite mer än en månad med skånsk vinter (regn och snö både uppifrån och på tvären) så har än så länge posten varit torr. Vi har dock inte haft kombinationen regn och rakt västlig vind ännu. Då skulle teoretiskt luckan kunna blåsa upp och släppa in lite vatten.

Nackdelen mot den förra är väll då att det är ett mindre inkast vilket gör att större försändelser hängs på utsidan, om det inte är Early bird som slänger det på backen under istället. Men det vägs upp av att man kan läsa tidningen utan att först torka den i torkskåpet nån timme, med dagens elpriser blev det dyra nyheter.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
P
Över 3' för en brevlåda? Hmm 🤔 Nja
Men måste hitta en lösning på vår låda nästa år. Kanske trycka in lite flexfog där det går. Fast jag vet inte var det regnar in.

Jag drog mig också för det. Kändes som mycket pengar. Men den förra kostade över 1000:- och va ändå inte tät. Jag provade att bygga om och sätta lister, sätta igen tömningsluckan och ta bort stöldskyddet, sätta tyngder i locket och allt jag kunde komma på, men inget räckte hela vägen. Men nu, peppar, peppar, verkar det funka. Så här i efterhand kan jag önska att jag hade köpt den från början för att slippa lägga ut så mycket pengar och jobb på något som ändå till slut hamnar på tippen.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Hur har det gått sen sist? Någon uppföljning? :)

D Dashio skrev:
Hur har det gått sen sist? Någon uppföljning? :)
Den håller fortfarande tätt. Det har inte varit blöt post en enda gång. Som jag skrev tidigare, dyr, men helt klart värt det om man har brevlådan på en utsatt plats.

VikingBlacksmith VikingBlacksmith skrev:
Den håller fortfarande tätt. Det har inte varit blöt post en enda gång. Som jag skrev tidigare, dyr, men helt klart värt det om man har brevlådan på en utsatt plats.
Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.