Tjena,

Jag har ett problem jag skulle behöva en (i värsta fall tillfällig) lösning på. Jag håller på och planerar en badrumsrenovering. Jag har ett litet badrum i avlång form på nedervåningen, där duschen står precis intill ytterväggen. Precis intill duschen finns ett jättestort träfönster (huset byggt 1974). Lösningen för att skydda fönstret mot vatten, är att ett draperi dras för fönstret och hela ytterväggen och ett draperi dras för att hålla vattnet från att sippra ut på golvet. En stor glasskiva hade inte fungerat, då man behöver kunna komma åt att öppna fönstret, för att vädra ur osv. Fönstret tar upp nästan hela väggen, varpå en duschkabin eller annat, skulle se märkligt ut då det skulle täcka upp fönstret för mycket.

Nu tänker jag göra om lite och då jag känner att det knappt finns plats eller ekonomi för att byta ut till ett mindre fönster med annan placering, önskar jag hitta en snyggare lösning för att skydda fönstret.
Jag har googlat runt lite efter "vattentåliga" gardiner/persienner eller andra tänkbara lösningar. Det tycks finnas vattentåliga grejer, men då mer för fukt. Här handlar det om att vatten och mycket vatten kommer komma direkt på persiennen/gardinen och då funkar inte de grejer jag hittar.

Har någon erfarenhet av detta problem och kan ge tips på lösningar/fabrikat/hemsidor eller om det finns något snyggt och smidigt/vattentåligt man kan göra på egen hand?

BirgitS
Det enklaste är väl ett dushdraperi som hängs på en stång framför? Det går säkert att hitta nåt snyggt om man letar, men annars kanske man kan hänga upp både ett heltäckande transparent draperi och ett eller två lite snyggare som man klipper till så det ser ut som en vanlig gardin?

Du kan inte sätta upp en polykarbonat/glasskiva med gångjärn som är lite större och täcker? Bara att fälla bort när det ska vädras

• Gilla
fredsang
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.