Hej!

Kylen har läckt och vatten tog sig under plastmattan. Jag har sagt upp vårt BRF-tillägg eftersom föreningen har BRF-tillägg, men föreningens BRF-tillägg kommer nog inte täcka detta (p.g.a. eventuellt orsakat av tilltäppt dropphål trots att vi rengjort den ofta). Hade jag haft kvar vårt gamla BRF-tillägg på hemförsäkringen så hade det nog täckt allt... I alla fall ska fastighetsförsäkringen undersöka skadan men verkar alltså som att vi kommer behöva betala allt själva, och jag undrar om någon här kan hjälpa om hur laga själv!

Förutsatt att det inte behöver göras mer åt fukten, hur går man till väga för att laga själva golvet? Går det att köpa extra sådana tunna parkettbitar och bara limma dit med? Eller borde jag göra något mer ordentligt? Är inte så händig själv. Det är ju dolt av kylskåpet så estetiken är inte så viktig.

Tacksam för hjälp!

• Skadat golv under kylskåp med lossnade och missfärgade träbitar efter vattenskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har en viss oro för vad som ser ut som mögel också? Det är ett nybyggt parhus och ett kylskåp installerat då vi köpte för några år sedan.

BirgitS
Det där ser ju ut som att det kan ha kommit rätt mycket vatten och då borde någon mäta fukthalter för att kunna avgöra hur mycket som behöver tas bort och om det sen behövs torkfläktar för att säkerställa att allt är torrt innan golvet byggs upp igen. Vänta alltså på resultatet av fastighetsförsäkringsbolagets undersökning.

Du har ju bara tagit bort slitskiktet av parkettgolvet men även nästa lager verkar väl vara svårt skadat och behöver tas bort. Även omkringliggande bitar ser ut att vara skadade. Allt som är mögligt måste nog bort.

Golvläggare/slipare kan ha tunna bitar ek. Annars är det kanske lättare att lägga dit en hel parkettbräda (ny).

• Gilla
rostigspik
  • Laddar…
Tack för svar!

Ja jag hoppas att det inte är så mycket mer då. Det såg och kändes aldrig fuktigt under parketten ens direkt när problemet upptäcktes, men kanske inget man märker bara genom att känna efter.

Den där plastmattan som kylskåpet står på har väl snarare stängt in och skapat vattenskada snarare än motverkat känns det som. Kan inte ha varit så mycket vatten vi har ändå rengjort dropphålet periodiskt och inte märkt nåt alls.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.