Hej!
Jag har råkat ut för en liten vattenskada på en vit list. Det har droppat vatten från en kaffekokare som stått på bänken, och nu har listen svällt upp och färgen har släppt i hörnet.

Går att fixa det här på ett snyggt sätt själv t.ex. genom att slipa, spackla eller måla om eller om jag måste byta ut hela listen för att få ett bra resultat? Tar gärna emot tips!!

• Vattenskada på vit list vid golv, med svällt och färg som släppt i hörnet, orsakat av vatten från kaffekokare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenskada på vit list, färgsläpp i hörnet, påträffad intill träbänkskiva.
    Skapa konto
  • Vit kökslist med vattenskada i hörnet, där färgen släppt och listen svällt. Träparkettgolv under listen.
    Skapa konto
Under lång tid eller svällde den upp så av en enstaka händelse? Är nog inga problem att snygga till. Man måste väl låta den torka till 100% först.

Ser ut som MDF och då kommer den inte att sjunka tillbaks till ursprunglig form när den torkat. Efter torkning behöver man skära den rakt, slipa, spackla och måla.

S Stefan1972 skrev:
Under lång tid eller svällde den upp så av en enstaka händelse? Är nog inga problem att snygga till. Man måste väl låta den torka till 100% först.
Enstaka händelse. Vattnet stod och droppade i kanske 2h. Har gått några dagar nu så borde vara helt torrt. Tänker också att det borde gå att snygga till genom att skära bort, slipa, eventuellt spackla och sedan måla. Kan absolut ingenting om sånt här så känner att jag behöver lite feedback först 🥲

Cruzze Cruzze skrev:
Ser ut som MDF och då kommer den inte att sjunka tillbaks till ursprunglig form när den torkat. Efter torkning behöver man skära den rakt, slipa, spackla och måla.
Precis, verkar vara MDF. Jag har kollat runt på youtube och det verkar vara det du föreslår som är lösningen. Det verkar även vara vanligt att använda superlim efter att de skurit bort det svullna, vad tror du om det? Och visst är det snickerspackel man ska använda? 😊

Med ett multiverktyg eller en japansåg borde det gå att kapa bort skadad bit och sedan fälla in nytt material. På det lite spackel, slipning och målning.

Se bara till att skydda golvet. Det kanske går att skjuta in en tunn plåt, typ japanspackel under listen.

Alternativ om du känner dig osäker, banka/pressa till skadan med en träkloss och en hammare. Måla över skadan.

Oavsett hur du reparerar så kommer det inte att bli osynligt, annat än om du byter ut hela delen. Men det ser ut att kunna vara en del arbete. Men det bör gå att få "bra nog".

Jag skulle skära/såga bort material som "sticker ut", spackla och måla. grundmåla innan spacklingen. Sätt maskeringsrtejp både när du spacklar/slipar och målar så du inte skadar ngn yta utanför skadan. Och skydda golvet!

Men tittar man noga så kommer det att synas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.