Hej

har precis köpt ett hus där ena rummets parkett har en gammal vattenskada förmodligen från en kruka som stått och runnit.

Jag har lite funderingar kring hur man bäst/enklast fixar till detta, Hela golvet skall slipas om så min första tanke var att skadan kanske inte är så djup så att det räcker.
Men har ingen större erfarnhet av golv så tar gärna emot lite tips,

hur svårt är det att såga ut och byta? ska man testa att slipa ner det först?

img0032vw.jpg

Du känner inte att det skulle vara fint med en matta just där?
Tänker mig att det inte är det lättaste att byta enstaka brädor och få de nya smälta in i golvet, men det kanske beror på hur kinkig man är.

På bilden ser det inte ut som att stavarna har slagit sig, så det skulle kunna gå att slipa ner. Jag har slipat golv där det såg ut som "krukavtrycket" nederst och det blev bra. Vi har fått en vattenskada där stavar har lossnat och då finns det speciella parkettfirmor som kan fixa det.

Mitt golv var så pass vattenskadat från droppande element att stavarna rest sig på en yta 30*30cm yta. Det jag gjorde var att spika ner stavarna och sen slipa det. Man ser inte ett spår av vattenskadan. Idag skulle jag nog försökt att limma dit stavarna under tryck eller kanske byta ut dem. Man kan nämligen se spiken vid närmre granskning.

Kom på att man faktiskt kan bleka missfärgningen med någon form av medel, vet att båtaffärer har det men kommer inte på vad det heter.

Tror du pratar om oxalsyra. Eller gelcoat cleaner som båtbutikerna kallar den när de drar på 400% marginal...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.