Tråkigt att höra. Även om de inte är ansvariga för skadan så borde de ge råd och stöd.
Jag har haft Trygg Hansa i många år och tidigare varit väldigt nöjd med deras skadereglering gällande lösöre. När behövde deras hjälp med ett ärende gällande huset så möttes jag av samma ovilja att hjälpa till. Kommer att byta försäkringsbolag så snart jag bara orkar ta tag i det!
 
  • Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
Finns en konsumentrådgivare för Internetrelaterade frågor, sist min ISP strulade till det med min adsl uppkoppling (många år sen nu) ville de ta 5 dagar att åtgärda. Fick ärendenr hos rådgivaren och ringde tillbaka till kundtjänsten med det, blev som att sätta massa blåslampor i baken på dem och runt en timme senare var det fixat

Försökte leta nu och undrar om det inte var Telekomradgivarna.se , hemsidan ser bekant ut och Om oss sidan stämmer överens med vad jag kommer ihåg
 
Trygg Hansa i ett nötskal. Ta betalt går bra men när det väl händer något får man sköta allt själv. Riktigt dåligt bolag som tar alla chanser att smita.
 
  • Gilla
0rbitt och 4 till
  • Laddar…
P
Det är väl hantverkaren eller eller i detta fall leverantören (som man har kontraktet med) som skall ha ansvarsförsäkring för jobbet de gör, och inte kunden själv?

Om jag lejer in en hel hop influensers med make up, photoshoppade bilder och händer som aldrig hållit i ett verktyg eller sett en husritning att helrenovera mitt kök och lyfta taket efter att de dränerat källaren, så tvivlar jag på att hemförsäkringen täcker nöjet att vara med på den mest klickade husrenoveringen på youtube det året...

Bara en tanke.

(Och ja, Skanova och deras underleverantörer kan borra rören för Telia fiber genom husväggen så att de INTE lutar uppåt i huset, utan vattnet kan rinna in. Självupplevt, de fixade ett nytt dock innan det blev någon skada. Men man måste HÖGT upp i hierarkin för att någon skall ta det som i vardagligt tal kallas ansvar. Betalar man för en fackman förväntar man sig ett fackmannamässigt jobb. Nu lejer underleverantören en underleverantör som lejer en underleverantör.

- Håhåjaja. <- Suckat av grannen efter att jag bad hustrun sucka över detta som då bad dottern som då gick till grannen. Nu vill alla ha varsin lussebulle för jobbet också...)
 
  • Gilla
Luscum
  • Laddar…
B biggles34 skrev:
Finns en konsumentrådgivare för Internetrelaterade frågor, sist min ISP strulade till det med min adsl uppkoppling (många år sen nu) ville de ta 5 dagar att åtgärda. Fick ärendenr hos rådgivaren och ringde tillbaka till kundtjänsten med det, blev som att sätta massa blåslampor i baken på dem och runt en timme senare var det fixat

Försökte leta nu och undrar om det inte var Telekomradgivarna.se , hemsidan ser bekant ut och Om oss sidan stämmer överens med vad jag kommer ihåg
Hur kom Internet in här i tråden?
 
A AndersS skrev:
Hur kom Internet in här i tråden?
Okej, Telekom då, kopparkabel eller fiber -de tar hand om sådana frågor.
 
Liknande hände mig.
En firma byggde om badrummet och "glömde" återkoppla kondensröret som kom från VillaVenten på vinden till golvbrunnen.
Efter en tid började det droppa vatten från taket i källaren. Ringde försäkringsbolaget som hjälpte mig spåra var det kom från, tog någon dag innan vi fann ut av det. Rev vägg i rummet ovanför och fick syn på det avkapade kondensröret,
Försäkringsbolaget stod kostanden, INKLUSIVE min självrisk som dom regressade mot badrumsbyggarfirmans försäkringsbolag.

Försäkringsbolaget var Tryg i Norge.

Skillbadeb mot TS kanske är att vi inte visste vad som var fel och vem som orsakat det när FB kopplade in,
Annars funkade allt exemplariskt:

Menar helt klart att Trygg Hansa bör hjälpa till i TS fall och regressa mot Telia/Skanovas försäkrningsbolag.
 
Jag rekomenderar att skriva en dagbok över hela denna cirkus, vem du pratade med på vilken firma(försäkringsbolag) med dag tidpunkt och vad som sades i samtalet. Skriv även in vad ni själva har gjort timmar nedlagda , avfuktare hyrda mm. Spara all korrespondens mail och brev.

Om ett halvår när detta börjar bli klart är det väldigt svårt att minnas allt i rätt ordning.
 
  • Gilla
Lutte och 8 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är verkligen uruselt hanterat av TH. Men bortsett från att någon klantat sig, så ersätter de nog ändå inte en sådan här skada. Det brukar vara så att en villaförsäkring inte ersätter för utifrån kommande vatten. Det går hos vissa att få skydd även för det via tilläggsförsäkringar.

mycket bra att info!
Tack!
OM du har ett sådant tillägg, så bör du inte nöja dig med bolagets inställning. Kräv att de gör en skadebesiktning, och fattar ett beslut. Som du sedan kan överklaga och ev. stämma dem för. Alla förs. bolag har som första instans en kundombudsman, som man kan gå till för att få ett beslut omprövat (fungerar bättre än man skulle kunna tro).

Som ett bra andra steg kan man vända sig till konsumenternas försäkringsbyrå. Det är en organisation som skall hjälpa dig mot ditt försäkringsbolag, eller med rådgivning, Den finansieras kollektivt av alla försäkringsbolag.

Du kan även få hjälp av juristerna på villaägarförbundet, där kan du få viss gratis rådgivning (bli medlem först).
 
Det normala är väl att rördragning inom fastighet görs av kund/elektriker/grundentreprenör. Så fungerar det vid elanslutningar.

När det gäller elanslutningar så brukar man avsluta röret innan väggliv och sen ha ett nytt rör som går upp i fasaden, troligen för att undvika att detta problem uppstår. Bifogad bild är från Vattenfalls tekniska riktlinjer gällande elanslutningar.
 
  • Schematisk illustration av riktlinjer för placering och montering av el- och telekommunikationskablar i en fastighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
verobar och 2 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Drog Telia/Skanova även det gröna skyddsröret ända in i huset eller har husentreprenören dragit in det röret.
"Normalt" brukar väl byggentreprenören dra skyddsrören som sedan el och tele utnyttjar när de sedan drar sina kablar.
Husentreprenaden hade förberett med att dra ut skyddsrören (el, vatten och media) genom plattan och ca 6 meter utanför huset.
Där låg varje rulle a’ 50 meter st.
Sedan tog respektive entreprenad ”sin” rulle och drog den dit den skulle vara.
Har kollat dom.
Samtliga har avslutat med att dra upp dom ur mark.

Telia använde det gröna skyddsröret som är avsedd för dom.
Men den räckte inte fram till stolpen så då lät dom den ligga där under mark. Otät.
 
  • Arg
  • Wow
Marcus_L och 2 till
  • Laddar…
L lundo27 skrev:
Jag rekomenderar att skriva en dagbok över hela denna cirkus, vem du pratade med på vilken firma(försäkringsbolag) med dag tidpunkt och vad som sades i samtalet. Skriv även in vad ni själva har gjort timmar nedlagda , avfuktare hyrda mm. Spara all korrespondens mail och brev.

Tack för tipset!

Om ett halvår när detta börjar bli klart är det väldigt svårt att minnas allt i rätt ordning.
 
L Luscum skrev:
Husentreprenaden hade förberett med att dra ut skyddsrören (el, vatten och media) genom plattan och ca 6 meter utanför huset.
Där låg varje rulle a’ 50 meter st.
Sedan tog respektive entreprenad ”sin” rulle och drog den dit den skulle vara.
Har kollat dom.
Samtliga har avslutat med att dra upp dom ur mark.

Telia använde det gröna skyddsröret som är avsedd för dom.
Men den räckte inte fram till stolpen så då lät dom den ligga där under mark. Otät.
Filoform, Roxtec, Pipelife är några av många leverantörer som tillhandahåller ändtätningar även för grövre rör, exempelvis SRN125 som det såg ut som att du har in.
Vid risk för vattentryck ska röret tätas med mekanisk tätning, punkt slut.
När det gäller fiber ska det alltid tätas enligt robust fiber, men kan inte på vis i världen tänka mig att koppargubbarna säger skit samma..
 
  • Gilla
Panelmannen och 1 till
  • Laddar…
T tpsoft skrev:
Det normala är väl att rördragning inom fastighet görs av kund/elektriker/grundentreprenör. Så fungerar det vid elanslutningar.

När det gäller elanslutningar så brukar man avsluta röret innan väggliv och sen ha ett nytt rör som går upp i fasaden, troligen för att undvika att detta problem uppstår. Bifogad bild är från Vattenfalls tekniska riktlinjer gällande elanslutningar.
Tack för bilden!

Hur får det se ut i andra änden?
I vårt fall slutar skyddsröret vid ett dike, otät.
Medan kabeln fortsätter. :D
 
Kan inte detta när det gäller tele men är det el så gäller detta nedan.

När det gäller elservis så ska röret ej gå ända in i huset. det ska vara en draggrop utanför husväggen
Det ska vara ett rör ut ur huset in i draggropen sedan ett rör från gatan och in i draggropen
Och den sträckan i draggropen (1-2meter) ligger kabeln ej i rör. utan man återfyller normalt med fint material.

Vet att vid elservis gräver normalt inte elbolaget på kunds tomtmark utan det gör ofta grundentreprenören.
Och de fuskar ofta med draggropen utaför huset då de istället drar röret ända in tyvärr.
För att blanda in en till part så har elinstallatören på bygget ansvarar för serviskabelnsförläggningen inom kunds tomtmark.
Dvs de intygar med färdiganmälan att de uppfyller nätbolagets tekniska vilkor mm.

Nu gäller detta inte el, men jag anar att telia inte anlitar någon för grävning inom kunds mark.
Så kolla om telia har några tekniska vilkor.
sedan tror jag du får blanda in den som grävt på din tomtmark och dragit in tomrören i ditt hus....

Det var bara lite info från "el-sidan"
 
  • Gilla
Luscum och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.