1 409 läst ·
18 svar
1k läst
18 svar
Vattenskada Gjutjärns brunnar
Sida 1 av 2
Hej. Jag har köpt ett hus 2008 och fått en vattenskada i ett dusch/toalett som det är gjutjärns brunnar i. Tätskiktet är bytt någon gång. Vet inte vilket år. Nu vill försäkringsbolaget att jag anger vilket år toaletten är ifrån så jag drog till med 1994 utan att veta säkert kan lika gärna vara 1989. Finns inga papper kvar på det.
Läste på nätet att gjutjärn brunnar SKALL bytas om de är tillverkade före 1990 om man renoverar ett dusch/toalett enligt branch reglerna. Vilket i så fall skulle betyda att de inte gjort rätt när toaletten renoverades då gjutjärns brunnarna är kvar.
Hur ställer sig försäkringsbolag till detta? Får man INTE ut något på försäkringen om renoveringen har skett efter 1990 och om det är gjort före 1990 får man UT på försäkringen? Är årtalet jag anger viktigt?
Tror nu inte att skadan är från brunnarna då vattnet inte försvinner utan misstänker att det är gjutjärnsrör en som har läckt, utan att veta säkert innan allt är upprivet
Läste på nätet att gjutjärn brunnar SKALL bytas om de är tillverkade före 1990 om man renoverar ett dusch/toalett enligt branch reglerna. Vilket i så fall skulle betyda att de inte gjort rätt när toaletten renoverades då gjutjärns brunnarna är kvar.
Hur ställer sig försäkringsbolag till detta? Får man INTE ut något på försäkringen om renoveringen har skett efter 1990 och om det är gjort före 1990 får man UT på försäkringen? Är årtalet jag anger viktigt?
Tror nu inte att skadan är från brunnarna då vattnet inte försvinner utan misstänker att det är gjutjärnsrör en som har läckt, utan att veta säkert innan allt är upprivet
Redigerat:
Jag jobbade på villabyggen på sjuttiotalet senare del. I träbjälklag monterade vi bara plastbrunnar samt likaledes gjutjänsditon i gjutna plattor.Claes Sörmland skrev:
Claes Sörmland skrev:
Det är i ett träbjälklag men vad gäller försäkringsmässigt?Intet skrev:
Det varierar mellan försäkringsbolag. Är brunnen för gammal kan nog något bolag mena att detta inte är en oväntad skada utan förväntad. Då blir det ingen ersättning eller nedsatt sådan.
Läs dina försäkringsvillkor, de varierar en del mellan bolag och produkt.
Läs dina försäkringsvillkor, de varierar en del mellan bolag och produkt.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Gången var att i början av 90 talet infördes nya typgodkännande krav för golvbrunnar. Det handlar framförallt om hur tätskikt skall anslutas till brunnen. Så från ca 1991 fick bara brunnar med den nya typgodkännandet monteras. Men det var inget krav på utbyte av bef. brunn vid renovering.S svepit skrev:
Sedan ngn gång 2001-2002 infördes att ett typgodkänt tätskikt får bara anslutas till en typgodkänd golvbrunn om helheten skall anses uppfylla kraven. Så efter (ca) 2001 måste man byta alla äldre golvbrunnar vid renovering. Det fanns alltså inget krav på att byta ut brunnen om din renovering gjordes 1994.
Jag hittar ingen skrivelse från vilket år det började gälla ifrån? Där det förklaras tydligt så att det inte kan misstolkas. Vet du var jag kan hitta det för att ha lite tort på fötterna.H hempularen skrev:Gången var att i början av 90 talet infördes nya typgodkännande krav för golvbrunnar. Det handlar framförallt om hur tätskikt skall anslutas till brunnen. Så från ca 1991 fick bara brunnar med den nya typgodkännandet monteras. Men det var inget krav på utbyte av bef. brunn vid renovering.
Sedan ngn gång 2001-2002 infördes att ett typgodkänt tätskikt får bara anslutas till en typgodkänd golvbrunn om helheten skall anses uppfylla kraven. Så efter (ca) 2001 måste man byta alla äldre golvbrunnar vid renovering. Det fanns alltså inget krav på att byta ut brunnen om din renovering gjordes 1994.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Har du sett den här sidan?
https://www.gvk.se/fragor-och-svar/...ar-aldre-an-1990-maste-bytas-ut-vem-beslutade
Sen är det ju så att det är åldersavdrag på badrum och efter ungefär 20-30 år (varierar beroende på tätskikt och försäkringsbolag) är det så stort att ersättningen blir 0. Däremot är det väl fortfarande ersättning för skador i bjälklag och inne i väggarna. Dock om arbetet inte utfördes enligt dåtidens branschregler förekommer det nedsättningar av beloppet.
https://www.gvk.se/fragor-och-svar/...ar-aldre-an-1990-maste-bytas-ut-vem-beslutade
Sen är det ju så att det är åldersavdrag på badrum och efter ungefär 20-30 år (varierar beroende på tätskikt och försäkringsbolag) är det så stort att ersättningen blir 0. Däremot är det väl fortfarande ersättning för skador i bjälklag och inne i väggarna. Dock om arbetet inte utfördes enligt dåtidens branschregler förekommer det nedsättningar av beloppet.
Ja.BirgitS skrev:
Har du sett den här sidan?
[länk]
Sen är det ju så att det är åldersavdrag på badrum och efter ungefär 20-30 år (varierar beroende på tätskikt och försäkringsbolag) är det så stort att ersättningen blir 0. Däremot är det väl fortfarande ersättning för skador i bjälklag och inne i väggarna. Dock om arbetet inte utfördes enligt dåtidens branschregler förekommer det nedsättningar av beloppet.
Jag har läst den där sidan men har lite svårt att tyda den. Tolkade den som jag skrev tidigare att golvbrunnar skall bytas om man renoverar efter 1990.
Är det någon som vet med all säkerhet hur man ska tyda den där skriften eller kan referera till något annat som styrker hur det ligger till?
Vad det gäller åldersavdrag har jag en försäkring där allrisken på åldersavdraget är 10 000kr oavsett vad totalkostnaden blir upp till 35år vilket också är på håret.
Både plast och gjutjärn användes i badrum med gjutna plattor på 70-talet. Men de flesta använde gjutjärn i husets bottenplattor och plast i betongplattor med golvvärme i andra våningsplan.Intet skrev:
Precis som jag skrev. Plast uppe. Järn nere. Golvvärme i vanliga villor kom senare. Enda gå grn jag hjälpte till med golvvärme, var i ett skrytbygge med stooor innomhusbasäng. Villorna hade radiatorer.M Megaforce skrev:
