Hej. Jag har köpt ett hus 2008 och fått en vattenskada i ett dusch/toalett som det är gjutjärns brunnar i. Tätskiktet är bytt någon gång. Vet inte vilket år. Nu vill försäkringsbolaget att jag anger vilket år toaletten är ifrån så jag drog till med 1994 utan att veta säkert kan lika gärna vara 1989. Finns inga papper kvar på det.

Läste på nätet att gjutjärn brunnar SKALL bytas om de är tillverkade före 1990 om man renoverar ett dusch/toalett enligt branch reglerna. Vilket i så fall skulle betyda att de inte gjort rätt när toaletten renoverades då gjutjärns brunnarna är kvar.

Hur ställer sig försäkringsbolag till detta? Får man INTE ut något på försäkringen om renoveringen har skett efter 1990 och om det är gjort före 1990 får man UT på försäkringen? Är årtalet jag anger viktigt?

Tror nu inte att skadan är från brunnarna då vattnet inte försvinner utan misstänker att det är gjutjärnsrör en som har läckt, utan att veta säkert innan allt är upprivet
 
Redigerat:
Claes Sörmland
Om du har gjutjärnsbrunn i huset så är min gissning att det är från byggåret. Hur gammalt är huset?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om du har gjutjärnsbrunn i huset så är min gissning att det är från byggåret. Hur gammalt är huset?
Huset är från början av 1800-talet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
S svepit skrev:
Huset är från början av 1800-talet.
Då förstår jag att det blir svårare med vägledning. Typiskt sett fasades gjutjärnsbrunnar ut under 70-talet, då tog plastbrunnarna över marknaden. Men i betongbjälklag stannade de troligen längst.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då förstår jag att det blir svårare med vägledning. Typiskt sett fasades gjutjärnsbrunnar ut under 70-talet, då tog plastbrunnarna över marknaden. Men i betongbjälklag stannade de troligen längst.
Jag jobbade på villabyggen på sjuttiotalet senare del. I träbjälklag monterade vi bara plastbrunnar samt likaledes gjutjänsditon i gjutna plattor.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då förstår jag att det blir svårare med vägledning. Typiskt sett fasades gjutjärnsbrunnar ut under 70-talet, då tog plastbrunnarna över marknaden. Men i betongbjälklag stannade de troligen läng
Intet Intet skrev:
Jag jobbade på villabyggen på sjuttiotalet senare del. I träbjälklag monterade vi bara plastbrunnar samt likaledes gjutjänsditon i gjutna plattor.
Det är i ett träbjälklag men vad gäller försäkringsmässigt?
 
  • Gilla
kizen
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det varierar mellan försäkringsbolag. Är brunnen för gammal kan nog något bolag mena att detta inte är en oväntad skada utan förväntad. Då blir det ingen ersättning eller nedsatt sådan.

Läs dina försäkringsvillkor, de varierar en del mellan bolag och produkt.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
S svepit skrev:
Läste på nätet att gjutjärn brunnar SKALL bytas om de är tillverkade före 1990 om man renoverar ett dusch/toalett enligt branch reglerna. Vilket i så fall skulle betyda att de inte gjort rätt när toaletten renoverades då gjutjärns brunnarna är kvar.
Gången var att i början av 90 talet infördes nya typgodkännande krav för golvbrunnar. Det handlar framförallt om hur tätskikt skall anslutas till brunnen. Så från ca 1991 fick bara brunnar med den nya typgodkännandet monteras. Men det var inget krav på utbyte av bef. brunn vid renovering.

Sedan ngn gång 2001-2002 infördes att ett typgodkänt tätskikt får bara anslutas till en typgodkänd golvbrunn om helheten skall anses uppfylla kraven. Så efter (ca) 2001 måste man byta alla äldre golvbrunnar vid renovering. Det fanns alltså inget krav på att byta ut brunnen om din renovering gjordes 1994.
 
H hempularen skrev:
Gången var att i början av 90 talet infördes nya typgodkännande krav för golvbrunnar. Det handlar framförallt om hur tätskikt skall anslutas till brunnen. Så från ca 1991 fick bara brunnar med den nya typgodkännandet monteras. Men det var inget krav på utbyte av bef. brunn vid renovering.

Sedan ngn gång 2001-2002 infördes att ett typgodkänt tätskikt får bara anslutas till en typgodkänd golvbrunn om helheten skall anses uppfylla kraven. Så efter (ca) 2001 måste man byta alla äldre golvbrunnar vid renovering. Det fanns alltså inget krav på att byta ut brunnen om din renovering gjordes 1994.
Jag hittar ingen skrivelse från vilket år det började gälla ifrån? Där det förklaras tydligt så att det inte kan misstolkas. Vet du var jag kan hitta det för att ha lite tort på fötterna.
 
Redigerat:
BirgitS
Har du sett den här sidan?
https://www.gvk.se/fragor-och-svar/...ar-aldre-an-1990-maste-bytas-ut-vem-beslutade

Sen är det ju så att det är åldersavdrag på badrum och efter ungefär 20-30 år (varierar beroende på tätskikt och försäkringsbolag) är det så stort att ersättningen blir 0. Däremot är det väl fortfarande ersättning för skador i bjälklag och inne i väggarna. Dock om arbetet inte utfördes enligt dåtidens branschregler förekommer det nedsättningar av beloppet.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Har du sett den här sidan?
[länk]

Sen är det ju så att det är åldersavdrag på badrum och efter ungefär 20-30 år (varierar beroende på tätskikt och försäkringsbolag) är det så stort att ersättningen blir 0. Däremot är det väl fortfarande ersättning för skador i bjälklag och inne i väggarna. Dock om arbetet inte utfördes enligt dåtidens branschregler förekommer det nedsättningar av beloppet.
Ja.
Jag har läst den där sidan men har lite svårt att tyda den. Tolkade den som jag skrev tidigare att golvbrunnar skall bytas om man renoverar efter 1990.
Är det någon som vet med all säkerhet hur man ska tyda den där skriften eller kan referera till något annat som styrker hur det ligger till?

Vad det gäller åldersavdrag har jag en försäkring där allrisken på åldersavdraget är 10 000kr oavsett vad totalkostnaden blir upp till 35år vilket också är på håret.
 
S svepit skrev:
Det är i ett träbjälklag men vad gäller försäkringsmässigt?
Vilket försäkringsbolag har du, samt har du valt någon större försäkring?
 
Länsförsäkringar Villa stor.
 
Intet Intet skrev:
Jag jobbade på villabyggen på sjuttiotalet senare del. I träbjälklag monterade vi bara plastbrunnar samt likaledes gjutjänsditon i gjutna plattor.
Både plast och gjutjärn användes i badrum med gjutna plattor på 70-talet. Men de flesta använde gjutjärn i husets bottenplattor och plast i betongplattor med golvvärme i andra våningsplan.
 
M Megaforce skrev:
Både plast och gjutjärn användes i badrum med gjutna plattor på 70-talet. Men de flesta använde gjutjärn i husets bottenplattor och plast i betongplattor med golvvärme i andra våningsplan.
Precis som jag skrev. Plast uppe. Järn nere. Golvvärme i vanliga villor kom senare. Enda gå grn jag hjälpte till med golvvärme, var i ett skrytbygge med stooor innomhusbasäng. Villorna hade radiatorer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.