Vi har nyligen flyttat till ett relativt nybyggt hus men börjat märka en del skumma saker. Har aldrig bott i hus innan så man har försökt googla allt men svårt att riktigt förstå detta.
I vårt hus har vi vår dusch i ett hörn, när man duschar börjar de droppa vatten i ena hörnet längre bort. Vattenledningarna går inte där så förstår inte vart vattnet kommer ifrån. Mellan duschen och hörnet där vattnet rinner är ett element.
Jag har känt på golvet och ser inga tecken på att själva golvet är vattenfyllt däremot så droppar de liksom från ”väggen” ( se bild).
Man ser att de är som en springa mellan där, ska man ta hit en VVS are som får göra bedömning eller finns det någon åtgärd man kan göra själv?
I vårt hus har vi vår dusch i ett hörn, när man duschar börjar de droppa vatten i ena hörnet längre bort. Vattenledningarna går inte där så förstår inte vart vattnet kommer ifrån. Mellan duschen och hörnet där vattnet rinner är ett element.
Jag har känt på golvet och ser inga tecken på att själva golvet är vattenfyllt däremot så droppar de liksom från ”väggen” ( se bild).
Man ser att de är som en springa mellan där, ska man ta hit en VVS are som får göra bedömning eller finns det någon åtgärd man kan göra själv?
Kontakta ditt försäkringsbolag
Om jag förstår rätt tänker du att de stänker liksom när man duschar? Men duschen och hörnet där de droppar är inte nära varandra & vattenledningen från duschen går inte där. När jag kör ned munnstycket i duschen så droppar det frekvent från hörnet. Blir som en brun/ljusgul färg på vattnet som kommer ut ( vi har också egen brunn kan vara värt att tillägga)G g.kraft skrev:
Har du fibo-skivor på väggarna (ej kakel)? Är du säker på ett du inte har rör bakom skivorna i närheten av vattnet som droppar ner? Hela badrummet känns märkligt byggt, radiator vid duschen & inåtgående fönster….
Jag hänger inte riktigt med i vad som sker.
Om du gör som g.kraft säger och håller duschmunstycket ända ner mot golvbrunnen och spolar kommer det då ut vatten vid väggen?
Hur ser det ut där duschdörren är fäst vid väggen, och då speciellt i övergången från kakel till plastmatta?
Finns det en springa där eller har man tätat på något vis?
Om du gör som g.kraft säger och håller duschmunstycket ända ner mot golvbrunnen och spolar kommer det då ut vatten vid väggen?
Hur ser det ut där duschdörren är fäst vid väggen, och då speciellt i övergången från kakel till plastmatta?
F Flind101 skrev:
Vad jag kan läsa mig till i vår huspärm är väggarna i badrum våtrumsskivor, förmodligen misstolkning av mig. De enda rör jag har i närheten där är då elementet. Men det skumma är att det då enbart börjar droppa från väggen vid dusch. Inte när det spolas i toa eller handfat undan bara vid dusch.Jonatan79 skrev:
Hmmm, mycket märkligt om det inte finns något avlopp eller vattenledning i närheten. Bör utredas.F Flind101 skrev:
Bästa svaret
Men vad händer när du håller duschmunstycket ner mot vattenlåset och spolar? Så att du garanterat håller väggarna torra?
Om du har en läcka på en vattenledning eller en koppling så läcker den lika mycket hela tiden, oavsett om man spolar eller inte. Så det kan vi utesluta. Frågan är om vattnet följer kanten på väggen bort till hörnet (vilket är ofarligt) eller om du har ett stopp i avloppet och att det svämmar över och pressar upp genom en springa i golvet (vilket är osannolikt).
Om du har en läcka på en vattenledning eller en koppling så läcker den lika mycket hela tiden, oavsett om man spolar eller inte. Så det kan vi utesluta. Frågan är om vattnet följer kanten på väggen bort till hörnet (vilket är ofarligt) eller om du har ett stopp i avloppet och att det svämmar över och pressar upp genom en springa i golvet (vilket är osannolikt).
Janus82 skrev:
Jag hänger inte riktigt med i vad som sker.
Det låter rimligt då jag kollat med en vän också som arbetar lite med detta. Vad jag kan se är badrummet lite dåligt tätat ex. Där duschväggen sitter fast i plastmattan. Så en teori är att täta allt som upplevs dåligt tätat för att utesluta att de kommer från rör/dusch om jag förstått rätt.Janus82 skrev:
Men vad händer när du håller duschmunstycket ner mot vattenlåset och spolar? Så att du garanterat håller väggarna torra?
Jag har innan jag la ut här testat tömma avloppet först för att se om de bökade något där i och med att vi har egen brunn, jag upplever inte heller golvet som liksom vattenfyllt eller uppsvällt på något sätt.
Utan när jag spolar i brunnen ner mot vattenlåset droppar de liksom jämnt från ”hålet” i väggen ( se andra bilden) . Jag förstår bara inte hur vattnet tar sig dit när jag inte kan se att någon vattenledning leder dit, men som sagt jag kan ingenting om detta, detta är mitt första hus så därför man stressar upp en del och tänker det värsta. 😅
Tillägg då också att de slutar droppa när det inte spolas i brunnen/när duschen är av. Då droppar det ingenting. Men när de väl droppar då droppar de liksom jämna droppar om man säger så.F Flind101 skrev:Det låter rimligt då jag kollat med en vän också som arbetar lite med detta. Vad jag kan se är badrummet lite dåligt tätat ex. Där duschväggen sitter fast i plastmattan. Så en teori är att täta allt som upplevs dåligt tätat för att utesluta att de kommer från rör/dusch om jag förstått rätt.
Jag har innan jag la ut här testat tömma avloppet först för att se om de bökade något där i och med att vi har egen brunn, jag upplever inte heller golvet som liksom vattenfyllt eller uppsvällt på något sätt.
Utan när jag spolar i brunnen ner mot vattenlåset droppar de liksom jämnt från ”hålet” i väggen ( se andra bilden) . Jag förstår bara inte hur vattnet tar sig dit när jag inte kan se att någon vattenledning leder dit, men som sagt jag kan ingenting om detta, detta är mitt första hus så därför man stressar upp en del och tänker det värsta. 😅